Gå til innhold

Hvordan i H****** trer jeg symaskin?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Ok, svigermors symaskin står på bordet klar til bruk.. svigermor er vekkreist, og jeg er uten mulighet til å få tak i henne..

Jeg får ikke symaskinen til å virke!

Hvordan får jeg opp undertråden osv?

Det er sånn tre-delt undertråd greie, med spole, en holder til denne og en ring som holder alt på plass... Når jeg har fått på alle delene er det ingen ting som virker... Rett før jeg gir opp :sur:

Kan noen være så snill å hjelpe meg... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oii...det blir litt vanskelig å forklare på nett (iallefall for meg).

Kan du ikke sjekke om produsenten har en nettside hvor det står forklart?

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola

Undertråden får du opp ved å vri hjulet mot deg. Du må imidlertid huske å tre overtråden først - da vil du kunne dra opp undertråden. Når du får en løkke av under- og overtråden så bruker du en saks eller en annen gjenstand til å få begge trådene fram.

Ikke lett å forklare - mulig det høres helt "gresk" ut det jeg skriver ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har sjekket nettet, og jeg finner ingen sider dessverre..

Når jeg vrir på hjulet, stopper bare nåla opp.. Den setter seg fast på en måte, men den kan vris tilbake.. Jeg kan da altså ikke vri på hjulet en hel runde..

Jeg skjønner ikke hvor/hvordan tråden skal være i disse 3 delene som holder spolen med undertråden fast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola

Undertrådspolen skal plasseren inn i metallholderen og du skal få tråden inn i "hakket" slik at den kommer ut omtrent midt i hylsen. Deretter tar du hele metallholderen inn i åpningen på symaskinen til du hører et klikk. Da står det fast. Det er da du skal vri på hjulet og på den måten få tråden opp av "hullet" for undertråd.

Jeg forstår ikke helt at hjulet står bom fast - det har jeg opplevd et par ganger mens jeg syr - men det har vært fordi tråden har kjørt seg fast. Hvilke merke har symaskinen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg vrir på hjulet, stopper bare nåla opp.. Den setter seg fast på en måte, men den kan vris tilbake.. Jeg kan da altså ikke vri på hjulet en hel runde..
På min maskin skal det være sånn.

Har du en nabo som kan tenkes å ha greie på syuvesenet? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Annonse

Gjest Gjest_Sanna_*
kan noen forklare fra begynnelsen..pliz? :rope:

Ring moren din eller noen andre og spør, vel. Det er umulig for oss å forklare det skriftlig. Jeg har sydd med maskin siden jeg gikk på skolen og trer maskinen på 1 min - men å forklare det skriftlig - det klarer jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver... :D

Du plasserer snella i en vertikal (:)) "stake" øverst på maskinen, til høyre... Tråden fra snella må ikke komme ut fra snella nærmest deg, men lengst unna... På en måte som når man henger opp dorullen. Papiret skal ikke henge inn mot veggen, men ut mot rommet (ja, sånn skal det henge :)) Deretter skal det være en hake øverst til venstre på maskinen. Der skal du huke tråden fast og gå ned mot en hake som er litt over foten. Der skal du hekte tråden fast, får så og gå opp igjen og hekte tråden i en ny hake. Deretter ned mot foten, der vil du finne en lite hake som gjør at tråden ligger inn til maskinen, for deretter tre tråden inn i nåla. Altså: du må hekte på toppen, ned å hekte nesten med foten, opp og hekte igjen, ned å hekte før du trer i nåla. Deretter må du putte undertråden inn i spolen i spolhuset. Ta tak i overtråden som du har tredd i nåla, og hold den bak foten/symaskinen. Skru på hjulet til høyre på maskinen, og da ser du at nåla (sammen med tråden) går ned i spolhuset og opp igjen. Når nåla er oppe igjen, så drar du i tråden som du holder i hånda. Da kommer undertråden opp. Nå må du sjekke, ved å sy noen sting, om stingene ser bra ut og at det ikke blir knute nede i spolhuset. Blir det det så har du satt snella i spolen feil vei, og må snu den. Dette kan du egentlig se før du plasserer den, men det blir AAALT for vanskelig å forklare... Bedre å prøve... Fort gjort - og lett som bare det - og såååå lett å forklare :D

LYKKE TIL!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...