Gå til innhold

Utslitt hele tiden. Ekstremt frustrerende

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er i en ekstremt slitsom situasjon om dagen, jeg er 30 år gammel med to barn og en fantastisk mann. Går dessverre på aap pga fysiske plager men de siste ukene har jeg falt helt sammen. Jeg vil bare sove, orker ingen ting. Bare en dusj krever så mye energi at jeg prøver å unngå det. Når barna er levert på skolen og i barnehagen må jeg sove to-tre timer før jeg orker å stable meg på beina for å gjøre husarbeid. Da med mange, lange pauser. Dette gjør meg ekstremt negativ og jeg føler jeg møter barna dårlig når alt jeg egentlig vil er å sove. Jeg har tatt blodprøver og vitaminlagrene er fine så er ikke der skoen trykker. Jeg er bare så ekstremt sliten hele tiden, og jeg trenger virkelig å komme meg opp igjen. Jeg kan ikke fortsette livet som zombie. Så mitt spørsmål er vel egentlig om noen har vært i samme situasjon og har noen råd om hvordan jeg kan komme meg ut fra dette. Jeg blir gal av å hele tiden være i kjempe minus. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rart at så mange unge kvinner rundt 30 år går på aap?

Anonymkode: 18879...740

Skrevet

I lignende situasjon. Ble totalt utmattet og veldig dårlig.. Sjekk stoffskiftet ditt en gang til, ev se tilbake på prøvene. Legene har ikke nok greie på dette emne. Jeg gikk under radaren. Alt var visstnok fint. Gikk flere år. Ikke stol blindt på blodprøvene. Har du andre diffuse symptomer? 

Anonymkode: 7ad91...9bf

• Liker 2
Skrevet

Du må jo utredes videre av legen, for eksempel for stoffskifte og fibromyalgi.

Hil når du kan. Kan noen avlaste deg med kjøring og henting, at du bare gjør en av delene i første omgang?

Jeg har det slik, men verre, og jeg har ME. Har en haug av tilleggssymptomer som hjernetåke, PEM og kvalme, og fungerer dårlig. For meg er det direkte farlig å presse meg, da kan jeg bli enda dårligere enn jeg allerede er. Håper du blir bedre snart, men push på fastlegen for videre utredning! Og bytt fastlege om de ikke hører på deg. Du skal ikke gå uten å få en diagnose over alt for lang tid. Nav vil jo kreve det også på sikt.

Anonymkode: bae5c...fa2

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette følte du var svar på det hun lurte på?

Anonymkode: 7b613...456

• Liker 3
Skrevet

Da ville jeg ha kommet meg til legen for en sjekk.  Utvidet blodprøver etc.  Og ikke bare godta at han sier at de er fine.  De kan ligge i nedre grense men innenfor normalen og da sier som regel legen at alt er fint. Du må ta litt kontroll selv.  

Sjekk stoffskifte,  b12, folat, jern, d-vit. 

Pass på at du ligger godt på øvre del av grensen. 

Skrevet

Ser du er på aap pga fysisk sykdom, kan det være fatigue som følge av sykdommen?

Anonymkode: 4f75b...cfb

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har vært utmattet i flere perioder selv, og kjenner meg igjen i det du beskriver. Og derfor tenker jeg. Sover du nok? Har du sjekket Jern, D- og B- vitaminnivået ditt? Jeg ser du skriver du har tatt blodprøver, men har du sett på verdiene? Er de rett over min eller er det langt opp på skalaen? For meg la svaret i Jern og Vitamin B. Samt at tilskudd av D i vinterhalvåret er jo noe alle bør tenke på.

Mitt jernnivå har gjerne ligget og vippet rundt minimum. Noen ganger over, og noen ganger langt under. Og jeg merker det veldig fort når jeg tar meg sammen og begynner å spise jerntilskudd. Det tar maks en uke så er jeg mye bedre! Så går jeg på det en stund er i kjempeform. Så det kan være verdt ett forsøk bare å kjøpe jerntilskudd og se et par uker. Jeg bruker den som heter Hemofer, som tas lettest opp i kroppen. Og i starten tar jeg 3 stk pr dag (morgen lunsj og kveld). I tillegg tar jeg multivitaminer, og i perioder ekstra B-vitaminer. Da D var lavt tok jeg det i tillegg også, men det har ofte holdt seg OK med multivitaminene og at jeg er en del ute også om vinteren. Men sam sagt, det er jern jeg kjenner mest forskjellen med. 

Og det ble ennå verre da jeg fikk glutenallergi og måtte over på glutenfri kost etter kyssesyken i midten av 30-årene. Glutenfritt inneholder langt mindre jern enn grove kornprodukter som jeg spiste mye av tidligere. Så nå er jeg helt avhengig av å ta tilskudd. Ellers er jeg så trøtt og utmattet at jeg orker ikke noe som helst etter jobb, og arbeidsdagen går for halv maskin.

Og det viser seg etter ett lass med blodprøver at min kropp må faktisk være ett stykke over den grensen som er satt som minimum for at jeg skal føle meg vel.  Og dette er veldig indivuduelt. Grensene som er satt er grenseverdier basert på snittet i befolkningen. Så det er stor forskjell på referanseverdier og optimale verdier for den enkelte.

Og så, hvor mye er du ute og beveger deg? Frisk luft og bevegelse er viktig for overskudd i hverdagen. Og da trenger man ikke løpe en tur eller trene hardt. Men bare det å være ute å gå en tur eller være ute på andre måter, og bevege seg. Ellers går jo kroppen helt i dvale, stoffskiftet går i bunnen og man blir sliten bare av å ikke gjøre noe. Dagslys har mye med hormonbalansen å  gjøre og blodomløpet må settes i gang for å fungere optimalt :)

Endret av DrueSmoothie
Skrevet

Veldig relevant hvilke fysiske plåager du har, de kan enkelt være synderen bak utmattelsen

17 hours ago, AnonymBruker said:

ER det mange kvinner på AAP?

I så fall må vi stå under en slags epidemi der vi blir syke av miljø eller lignende. Vi får i oss mye mikroplast og sprøytemidler, for eks, kanskje dette er med på å svekke den norske folkehelsen

Anonymkode: a72d9...8a7

• Liker 1
Skrevet

Om du går på aap så bør du kanskje kreve en mer grundig utredning utover det fastlegen kan gi?! Aå spørs det hva som er årsaken til at du føler deg så sliten, psykisk eller fysisk. Det er jo en del tilstander som ikke kan oppdages kun ved å ta blodprøver hos fastlegen. Er det snakk om fatigue som gjør deg sliten så skal du høre på kroppen din og ikke presse deg, det kan ta tid å bli bedre -en regle er vel og aldri bruke mer en 70% av din energi, når du har fatigue så så har du mye mindre å gå på en en frisk person -så kanskje du kun skal henge opp ei klesvask i løpet av dagen. 

Anonymkode: c0483...c4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...