Gå til innhold

Mistenker irritabel mage tarm

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men er usikker på hvordan jeg skal legge der fram til legen eller om det er vits i å dra til lege.

Har perioder med mage vondt. Gjerne i stressa situasjoner.  Veksler mellom total stopp eller løp på do . Mye luft og opplyst. Men i bra perioder  merker jeg det knapt. Jeg vet ikke helt hva som trigger det.  Mulig brød for det spiser jeg ikke så ofte . Men når jeh er med kjæresten som kun har brød hjemme spiser jeg det og føler meg tung i magen.

Anonymkode: cb1d2...a06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du snakket med legen om dette før? Har du merket et mønster over hvilke matvarer du reagerer på? Jeg tok blodprøve hos legen og fikk noen svar der. 

Anonymkode: 12b2c...882

• Liker 1
Skrevet

Du burde oppsøke fastlege for undersøkelser, blant annet for matallergier og for å utelukke andre mage/tarmsykdommer 🙂

Jeg selv har irritabel tarm, da svinger symptomene i perioder.  Dersom det er dette du har får mange god hjelp ved lav fodmap dietten.  Denne kan du lese mer om på seriøse kilder på nett eller bøker.  Men innebærer å finne din toleranse for blant annet gluten, laktose, ulike frukt og grønnsaker. 

Anonymkode: 5eb49...a47

Skrevet

Dra til legen å få tatt allergiprøver og få en prat rundt dette. Ikke diagnoser deg selv. Hvis du mistenker triggere hold deg borte ifra det da. Men ikke gjør det før du snakker med legen. Skal en allergitest slå ut må du ha spist det. 

Anonymkode: f0af7...61b

Skrevet

Leger bryr seg ikke om sånne ting for å være helt ærlig. De kan ta gluteprøver og sånt, men det slår ut på de færreste, det betyr ikke at du ikke reagerer på gluten likevel. Men det kan være andre ting også. Low foodmap er sikkert et bra sted å begynne, og prøv å kutte ut egg og melk hver for seg og se om du reagerer på disse tingene. For meg har jeg veldig problemer med sure ting som eddik og frukt. Folk er forskjellige så man må neste bare prøve litt, ikke ikke bli altfor opphengt i hva andre tåler og ikke tåler. 

Anonymkode: b643a...d76

• Liker 1
Skrevet

kjøp Alflorex på apoteket. Det er reseptfritt og skal hjelpe mot irritabel tarm symdrom

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...