Gå til innhold

Legetimen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det vanlig at legen spør om hvor ofte jeg dusjer? Også sa jeg annen hver dag. Og da sa legen at jeg burde dusje hver eneste dag. Er det normalt at leger spør pasientene om dette?

Anonymkode: a9f8f...e3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du lukter vondt er spørsmålet naturlig.

Anonymkode: 47310...325

• Liker 11
Skrevet

Har du depresjon? Lukter du vondt? Ser du ustelt ut?

Anonymkode: f2634...f18

• Liker 3
Skrevet

Kan man se ustelt ut når jeg dusjer annen hver dag da? 

Skrevet

Hva var du der for?

Anonymkode: 06393...7b2

Skrevet

Jeg tenker det er et spørsmål som er vanlig å stille pasienter som ser ustelte ut (feks. pga. psykiske plager) eller har en sterk lukt. Lukt trenger ikke komme av dårlig hygiene nødvendigvis, så det er viktig å vite om det er en sykdom som gjør at man svetter/lukter mer enn vanlig. Spurte du ikke legen hvorfor hen spurte? Det hadde jeg gjort. 

Anonymkode: 2d274...02f

• Liker 8
Skrevet

Hva var du der for? Handler det om eksem eller lignende, er det jo et relevant spørsmål. 

Anonymkode: 9c88b...788

• Liker 1
Skrevet

Bare vanlig kontroll

Skrevet

Det er bare tull da, normalt friske mennesker kan ha det helt fint med å bare dusje annen hver dag. Trenger ikke dusje hver dag om man ikke har en fysisk tung jobb med mye svetting eller om man trener mye.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du lukter ugreit, er det naturlig at legen spør om hvor ofte du dusjer. Hvis du dusjer annenhver dag, skal det ikke lukte vondt av deg. Da vil det lukte vondt av deg også hvis du dusjer hver dag. Så kanskje dusjer du i virkeligheten sjeldnere enn annenhver dag, så kanskje mente legen bare at du burde dusje dobbelt så ofte som du gjør nå. Men det er helt umulig å vite sikkert bare ut fra ditt referat. Du kunne jo ha spurt legen. Men det er normalt å bli litt satt ut av uventede ting.

Anonymkode: 9d1a7...adb

Skrevet
10 timer siden, Humle Brumle skrev:

Det er bare tull da, normalt friske mennesker kan ha det helt fint med å bare dusje annen hver dag. Trenger ikke dusje hver dag om man ikke har en fysisk tung jobb med mye svetting eller om man trener mye.

Det kommer faktisk litt an på. Mange lukter sterkt svette under armhulene om de ikke vasker seg hver dag. Trenger ikke dusje, men å vaske seg under armene og ta på ny deodorant (og ikke bare kline ny deo oppå den gamle). Da er det greit å få beskjed om det.. Ikke så lett å merke selv. 

Anonymkode: 6263a...714

Skrevet

Vanlig kontroll?? Kontroll av hva? Det er jo det som er relevant for spørsmålet ditt. 

Jeg tenker det er et relevant spørsmål ved psykiske lidelser, hudsykdom, lukt eller om du ser ustelt ut.

Anonymkode: f295f...30f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...