AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #1 Skrevet 13. oktober 2020 Hei! Jeg har lyst til å gjøre om den ene veggen i leiligheten min til en bokhylle, ved å henge enkle hyller på veggen (typ Ikea sine Läck-hyller eller lignende). Jeg vil at fargen på veggen skal vises, så derfor ønsker jeg å henge opp slike hyller. Men jeg har et potensielt problem. Jeg har mange bøker, og mange tunge bøker. Jeg vil helst få alle disse på veggene, men jeg er bekymret for at det skal bli for tungt for hyllene (og veggen) å bære vekten av de 100+ bøkene jeg eier. Er det noen som har erfaring med dette og kan gi meg noen råd? Vil det bli fortungt, bør jeg forankre hyllene på en spesiell måte, må jeg gå for en annen løsning? Anonymkode: 5c5c7...ee0
Taluno Skrevet 13. oktober 2020 #2 Skrevet 13. oktober 2020 De tåler en god del vekt, opp til 20 kg på den lengste hyllen. Men det kommer an på hvordan du fester de, og hva du fester de i. Er det gipsvegg uten mer støtte bak vil de tåle betraktelig mindre, er det mur vil dem nok kunne tåle enda mer. Så du må finne ut hvilket materiale du fester hyllene på, så må du sjekke vekten på bøkene. En hylle kan tåle opp til 20 kg, men du får vel neppe plass til alle dine 100+ bøker på den ene hyllen. Når du har satt opp det antall hyller du trenger, så fordeler du bøkene slik at vekten er innafor hva hyllen/veggen tåler. Jeg hadde den mellomste hyllen, festet i gipsvegg med plate bak og brukte gipsfester, og fylte den fult opp med bøker uten problem. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #3 Skrevet 13. oktober 2020 Kjøp en hylle uten rygg? Anonymkode: a5898...134 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #4 Skrevet 13. oktober 2020 Det kommer an på veggen. Ser noen her skriver at lack-hyllen tåler 20kg men ganske sikker på at det bare er 8kg om det er gipsvegg (sjekket det ut selv for ikke lenge siden fordi jeg skulle henge opp en hylle). Du må altså sjekke både den aktuelle hyllen og hva slags vegg du har. Anonymkode: 9ea1d...f7c 2
Zienna Skrevet 13. oktober 2020 #5 Skrevet 13. oktober 2020 Vi har den lengste Lack hyllen på hjemmekontoret. Den tålte ikke tyngden av bøker med veggfestet som fulgte med hyllen. Kjøpte to kraftige vinkler av den typen man setter under hyllen, og da gikk det fint. Men disse krever krever 6 skruehull i veggen pr. hylle (3 på hver vinkel). Et mye penere og mer tidløst alternativ er BBB-reoler. De er laget av heltre, de er åpne og du kan plassere hyllene i hvilken høyde du selv vil. Vi har laget en bokvegg fra gulv til tak med disse. Det er noen få festepunkter i veggen. Personlig valgte jeg å male hyllene i samme farge som veggen, men det er jo en smakssak. Fant våre hyller på lokal bruktbutikk, men de har dem sikkert også på finn.no. 1
Flytende Skrevet 14. oktober 2020 #6 Skrevet 14. oktober 2020 Vi kjøpte hyller fra elfa. Det ble overraskende bra. https://elfa.com/nb-no/bookshelves-and-shelving 1
^^Belle^^ Skrevet 14. oktober 2020 #7 Skrevet 14. oktober 2020 Lack-hyllen tåler ikke særlig mye. Du må enten ha en hylle med knekter/vinkler under, eller et annet system. Vi ville også ha en åpen løsning, og valgte å gå for noe lignende dette på Ikea. Det er ikke helt likt, for våre har ikke alle de hullene på sidene, men vi kjøpte det i kjøkkenavdelingen ihvertfall. Har montert det litt slik som dette (det første bildet), altså 1 kasse, 1 tomt rom, 1 kasse osv. bortover og oppover, på en hel vegg. Bøkene står både inni kassene og oppå kassene. Et annet fint alternativ er String-hylle, eller tilsvarende.
Taluno Skrevet 14. oktober 2020 #8 Skrevet 14. oktober 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kommer an på veggen. Ser noen her skriver at lack-hyllen tåler 20kg men ganske sikker på at det bare er 8kg om det er gipsvegg (sjekket det ut selv for ikke lenge siden fordi jeg skulle henge opp en hylle). Du må altså sjekke både den aktuelle hyllen og hva slags vegg du har. Anonymkode: 9ea1d...f7c Og derfor skrev jeg nettopp det at den tåler opp til 20 kg, og at det kommer an på akkurat de tingene du repeterer her. Jeg skrev ikke at den tåler 20 kg uansett hva...
newman01 Skrevet 14. oktober 2020 #9 Skrevet 14. oktober 2020 Hater de Läck-hyllene. Papp-innmat og plast-trekk. Gir en skikkelig dårlig kvalitetsfølelse. Ville heller satset på pene hylleknekter og treplater (dersom treverk passer inn i huset/rommet). Pytagoras-knektene er kjekke. Med dem kan du lage så lange/store hyller du vil. Bare fantasien og lommeboka som setter begrensninger 1
Fae Skrevet 14. oktober 2020 #10 Skrevet 14. oktober 2020 Hva med å kjøpe passende plater og løse hylleknekter? Det gjorde jeg i forrige leilighet. Det ble nøytralt og pent etter min mening, og tålte god vekt (en hylle hadde tv, høytalere og forsterker oppå). Det er jo viktig å vite hva slags vegg man skal feste hyllene på, og bruke materiell deretter. Jeg har blitt glad i en universalplugg med skrue fra Jula (HardHead) til f.eks. gips. Brukte bl.a. disse til Stringhylle på gipsvegg, hvor hyllene hadde to rader fulle av innbundene (tunge) bøker. Satt som bare det
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #11 Skrevet 14. oktober 2020 Vi har den lengste Lack-hyllen stappfull av bøker. Den har hengt i 3 år nå uten noe problem. Men vi har ikke gipsvegger. Anonymkode: c8a4e...a30
newman01 Skrevet 14. oktober 2020 #12 Skrevet 14. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har den lengste Lack-hyllen stappfull av bøker. Den har hengt i 3 år nå uten noe problem. Men vi har ikke gipsvegger. Anonymkode: c8a4e...a30 Usikker på festeanordningen til Läck-hyllene, men om de har skruefeste med cc60 kan man jakte stender da. De holder godt
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #13 Skrevet 14. oktober 2020 Hvis du har gipsvegger er det veggene og ikke hylla som setter begrensninger. Mange og tunge bøker er tryggest plassert i gulvstående reoler. Anonymkode: b2a75...382
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #14 Skrevet 14. oktober 2020 Takk for tips! Jeg har ikke tatt over leiligheten ennå, men antar at det er trevegger, borettslaget ble bygget på slutten av 1960-tallet. Skal på kontraktsmøte snart, så jeg får forhøre meg der. Siden det er en vegg som skiller min leilighet fra naboleiligheten tror jeg at det er litt tykkelse på den, men det skal jeg finne ut. Hylleknekter høres lurt ut! Får eventuelt smiske litt med pappa og se om han får til å snekre noe lurt for meg. Anonymkode: 5c5c7...ee0
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #15 Skrevet 14. oktober 2020 Sjekket salgsoppgaven, det er trevegger! Da er det kanskje tryggere med enkle hyller (pluss noen hylleknekter)? Anonymkode: 5c5c7...ee0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå