Gå til innhold

Erfaring med BLW? Baby Led Weaning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest litt om dette og det virker jo som en fin måte å tilvenne bebis mat på, men jeg skjønner ikke helt at det ikke er farlig å gi en baby på 6 måneder biter av mat..? Det strider imot mine instinkter rett og slett..

Dere som har prøvd, kan dere fortelle litt?😊

Har det noe å si at jeg har begynt med grøt og litt grønnsaksmos? Kan man gi noen måltider på BLW måten og noe som mos? Litt lettere når man er på farten å gi hjemmelaget mos ser jeg for meg..? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjorde det med begge, og nei, det er ikke farlig. Eller, min yngste er 6,5 måned så hun har jo nettopp startet. Man må jo selvfølgelig passe på, men det må man uansett. Man passer på at maten har grei konsistens, er i passe biter og sitter selvfølgelig sammen med barnet når hen spiser. Forutsetningene er også at barnet kan sitte oppreist (med støtte, men uten å henge fremover), at hen klarer å spytte ut. Det er utrolig fascinerende hvor god tungekontroll en baby på seks måneder har, og det blir plutselig veldig forståelig hvorfor de har spist på alt mulig i flere måneder i forveien.

Om du vil gi mos, kan du det, men poenget er at barnet ikke skal mates. Når vi har mos (f.eks. potetmos), legger jeg det på en skje og gir henne den. Så putter hun den selv i munnen. Noen vil si at du ikke kan kombinere, fordi det er forvirrende for barnet, men det er jo helt vanlig for oss voksne også å spise moset mat.

Jeg gidder ikke lage mos, så når vi er på farten serverer jeg baby på samme måte som ellers. Har med matpakke, f.eks. brødskive med leverpostei og noen eplebåter. Eller hjemmelagede "kjeks", knekkebrød osv.

Anonymkode: 93ac7...e28

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjorde det med min jeg også. Funka kjempebra :) Er virkelig ikke farlig. Prøv å se noen videoer på YouTube om hva /hvordan forskjellige babyer spiser. 

Anonymkode: 2374b...7c7

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjorde det også med mine barn. Gir god munn- og håndmotorikk, og mestringsfølelse for barnet. I tillegg dektar barnet i måltidene sammen med familien på helt andre premisser enn om det hadde blitt matet. I tillegg lærer det å regulere matinntaket helt på egen hånd.

Anonymkode: 67ef6...eaf

• Liker 1
Skrevet

Enig med alle over. Min spiste på alt ellers så hvorfor ikke bare gi noe som faktisk kunne fortæres? 

Anonymkode: c0e8c...d84

• Liker 1
Skrevet

Har BLW-baby på 8,5 mnd. Bare gode erfaringer så langt! Hun hostet og harket litt noen ganger i begynnelsen, men har aldri satt noe i halsen. Spytter ut alt hun ikke greier eller ønsker å tygge. Gir jeg henne for eksempel en klementinbåt eller andre ting med skall, spiser hun frukten og spytter ut skallet.

Det anbefales å sette seg inn i forskjellen mellom brekning og kvelning (choking/gagging), se gjerne film på YouTube. Ellers er det ikke anbefalt å hjelpe barnet om det tar store biter inn i munnen, da det kan gjøre vondt verre. La dem ordne opp selv.

Det er ikke anbefalt å blande BLW med mating av mos. Dette er fordi babyen ved å bli matet kun lærer å svelge, og ikke å tygge og bearbeide maten, så sjansen for kvelning er større. Jeg har lest at det anbefales å kutte ut most mat i 2 uker for å "resette babyen" før man innfører BLW.

Anbefaler forresten gruppen BLW Norge på Facebook! 

Anonymkode: 98754...75d

• Liker 1
Skrevet

Jeg forsøkte, men min baby hadde alt for sterk brekningsrefleks fram til hun var nesten ni måneder til å takle mat med noe som helst konsistens. Hun satte ikke noe i halsen, men gulpet/kastet opp kraftig med en gang det var biter av noe i maten... Samtidig var hun interessert i mat, elsket å smake på nye ting, og ut i fra vektkurven var det tydelig at hun hadde behov for fast føde før hun klarte å spise selv. Så jeg ga grøt og mos med god samvittighet, lot henne kjenne på og grise med maten, og forsøkte innimellom med nye ting. 

BLW er populært nå, og funker bra for mange, men det er verken vitenskapelig eller historisk fundamentert. Gjør det som funker for deg og baby 😊

Anonymkode: 9fcb0...f6e

Skrevet

Det har gått helt fint med begge her. 

Anonymkode: 18bf9...e03

Skrevet

Vi gjorde våre egne justeringer på blw, før at det skulle bli mest mulig lettvint. Matet litt med grøt innimellom, men stort sett fikk hun bare prøve seg frem. Gav store biter som hun fikk utforske selv, feks en halv skive med smør.  Fikk samme mat som oss innenfor rimelighetens grenser. Likte aldri middagsglass og kjøpegrøt, som vi forsøkte noen ganger på ferier og sånn. 

Da hun var mindre var hun ganske altetende ift grønnsaker ol,  men nå er hun mer og mer kresen, selv om det kan variere fra dag til dag.  Liker best makaroni og pølse😑

Synes det var veldig greit at hun kunne få hva som helst, og at vi ikke var så avhengig av å ha egen mat til henne da hun var mindre. Men er tvilende til at det har så mye å si for kresenhet og sånn, for hun har virkelig fått smake på alt. Nekter feks å spise brokkoli i dag selv om det var favoritten da hun var mindre.

Anonymkode: af0bb...673

Skrevet

Jeg har brukt det på begge mine, har fungert kjempefint 😊 Skriver under på alt AB e28 skriver

Anonymkode: 94559...636

Skrevet

Vi har prøvd det med begge ungene, men i ulik grad. Der vi med første kjørte «streng» BLW - og mislyktes - der kjørte vi mye mildere BLW med nummer to. :) Altså, ja smaks prøver selv, men også mate med mos og med grøt og smaksprøver.

Fordel med BLW er at barn får lært fra tidlig av å tygge mat, jeg tror den være bra, og resultere i heller mindre kvelning enn mer. Forutsatt at man følger visse regler for hva som kan gis og ikke. Ulempe er, og det opplevde vi, at ungen ikke får nok næring i seg med bare BLW. Derfor kjørte vi mye mildere tilnærming andre gangen. 

Anonymkode: 44906...c83

Skrevet

Funket ikke for vår gutt.

Han kastet opp av biter. Ikke litt, men mye.

I tillegg satt han ting ordentlig i halsen to ganger, som i at vi måtte igangsette heimlich.. fikk ikke puste, så panikken lyse ut av øynene hans, og det kom ikke en eneste lyd. Ufattelig skremmende, og etter hendelse nr 2 sa selv helsesøsteren, som maste veldig om blw, at det var best vi ventet til han var mer klar for det. Var nesten et år gammel før han klarte spise ting i biter uten å spy.

Anonymkode: 310f1...e02

Skrevet

Forsøkte med begge mine, men de var som en over her nevner veldig var på konsistens. Ville kun ha helt finmost. Med ene barnet måtte jeg kjøpe ny stavmikser for å få det finmost nok 😅 de er forøvrig altetende barn nå og fra rundt 1 år var alle typer konsistenser ok. Yngste er dog ikke helt glad i harde ting som ukokte gulrøtter o.l enda. 

Anonymkode: 84884...589

Skrevet

Gjorde det på min, fungerte kjempebra og hun sluttet å grise med mat lenge før de andre barna fra barselgruppa. Begynte da hun var 6 måneder. Må kunne sitte selv uten støtte. Ikke noe problem med mat på farta, hadde bare med f.eks. noen kvaster overkokt brokkoli, blomkål eller gulrot, mango og avokado i staver, raspet eple, hjemmelaget fiskekake (fordi kjøpefiskekaker har for mye salt til en baby), og annet lignende som babyen kan spise med hendene uten at det blir gris. 

Anonymkode: 62930...269

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...