Gå til innhold

Fristen for EU-kontroll


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk denne eposten fra NAF i dag:

"I følge Statens vegvesen skal kjøretøy med registreringsnummer STxxx19 ha gjennomført EU-kontroll på et godkjent kontrollsted senest innen utgangen av 18.01.2021."

Er ikke dette feil? Skulle ikke min bil allerede vært EU-godkjent, og hvis de stopper meg blir den avskiltet? Eller er dette varselet for hvis jeg vil beholde skiltene i det hele tatt? Blir den avskiltet 18.01.2021 om den ikke har vært gjennom EU-kontroll til da? Syns dette er noe upresist av NAF, og en noe sen mail.

Anonymkode: 0454f...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18.01.2021 er absolutt siste frist og hvis bilen ikke er godkjent før denne datoen så vil den bli begjært avskiltet, du kan godkjenne den i dag hvis du ønsker og da blir neste frist 13.10.2022.

Anonymkode: 70b1c...9a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke dette feil? Skulle ikke min bil allerede vært EU-godkjent, og hvis de stopper meg blir den avskiltet? Eller er dette varselet for hvis jeg vil beholde skiltene i det hele tatt? Blir den avskiltet 18.01.2021 om den ikke har vært gjennom EU-kontroll til da? Syns dette er noe upresist av NAF, og en noe sen mail.

Hvorfor spør du om den ikke skulle vært EU-godkjent, for så å klage på at det er en sen mail, når har over 3 mnd på deg å fikse det?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ezio skrev:

Hvorfor spør du om den ikke skulle vært EU-godkjent, for så å klage på at det er en sen mail, når har over 3 mnd på deg å fikse det?!

3 mnd går fort det og spesielt om det er lite med penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, kikkana said:

3 mnd går fort det og spesielt om det er lite med penger.

Heldigvis er EU kontroll veldig forutsigbart mange år i forveien

Anonymkode: 258b1...c37

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

du kan godkjenne den i dag hvis du ønsker og da blir neste frist 13.10.2022

Er det sikkert? Vi prøve å ta EU kontroll samtidig med annen service, men fikk beskjed om at vi måtte komme tilbake senere fordi det var for lenge til fristen for EU kontroll. At det ikke kunne være for lang tid mellom kontrolltidspunkt og fristen eller noe. Det gir jo i og for seg mening, at kontrollen skal være "fersk". 

Men jeg vet ikke jeg altså, bare stoler på verkstedet.. 

Anonymkode: 2d0e4...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det sikkert? Vi prøve å ta EU kontroll samtidig med annen service, men fikk beskjed om at vi måtte komme tilbake senere fordi det var for lenge til fristen for EU kontroll. At det ikke kunne være for lang tid mellom kontrolltidspunkt og fristen eller noe. Det gir jo i og for seg mening, at kontrollen skal være "fersk". 

Men jeg vet ikke jeg altså, bare stoler på verkstedet.. 

Anonymkode: 2d0e4...2f6

Høres ut som verkstedet ikke har fått med seg reglene som ble endret i 2019.

"For de fleste bileiere betyr det at de kan kontrollere bilen når de vil så lenge den blir godkjent innen to år etter siste godkjente kontroll"

https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/Pressemeldingsarkiv/Vegdirektoratet/nye-regler-for-eu-kontroll

Anonymkode: 70b1c...9a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det sikkert? Vi prøve å ta EU kontroll samtidig med annen service, men fikk beskjed om at vi måtte komme tilbake senere fordi det var for lenge til fristen for EU kontroll. At det ikke kunne være for lang tid mellom kontrolltidspunkt og fristen eller noe. Det gir jo i og for seg mening, at kontrollen skal være "fersk". 

Men jeg vet ikke jeg altså, bare stoler på verkstedet.. 

Anonymkode: 2d0e4...2f6

Hvor lenge er dette siden da? 
Regelverket er blitt endret i senere tid. 

Anonymkode: 70fd4...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som verkstedet ikke har fått med seg reglene som ble endret i 2019.

"For de fleste bileiere betyr det at de kan kontrollere bilen når de vil så lenge den blir godkjent innen to år etter siste godkjente kontroll"

https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/Pressemeldingsarkiv/Vegdirektoratet/nye-regler-for-eu-kontroll

Anonymkode: 70b1c...9a4

 

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge er dette siden da? 
Regelverket er blitt endret i senere tid. 

Anonymkode: 70fd4...f5b

Å, ok. Den regelendringen var jo ganske ny, da. Jeg husker ikke helt når dette skjedde, men da var det sikkert før den endringen trådte i kraft. 

Anonymkode: 2d0e4...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ezio skrev:

Hvorfor spør du om den ikke skulle vært EU-godkjent, for så å klage på at det er en sen mail, når har over 3 mnd på deg å fikse det?!

Har jeg 3 mnd? Jeg trodde det var slutt på den ordningen og at bilen skulle vært godkjent til 1. oktober. TS

Anonymkode: 0454f...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som verkstedet ikke har fått med seg reglene som ble endret i 2019.

"For de fleste bileiere betyr det at de kan kontrollere bilen når de vil så lenge den blir godkjent innen to år etter siste godkjente kontroll"

https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/Pressemeldingsarkiv/Vegdirektoratet/nye-regler-for-eu-kontroll

Anonymkode: 70b1c...9a4

Nåh! Det var nyttig, takk! Min ble godkjent veldig sent for to år siden, så da er nok det forklaringen på at jeg kan kjøre den så lenge. Trodde den skulle vært godkjent ved utgangen av september :) TS

Anonymkode: 0454f...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig en ny ordning som gir mening, jeg ble så begeistret over dette at jeg må sitere det:

"Fra februar vil kontrollfristen bestemmes av dato for førstegangsregistrering og siste godkjente kontroll, uavhengig av tallene i registreringsnummeret ditt. For de fleste bileiere betyr det at de kan kontrollere bilen når de vil så lenge den blir godkjent innen to år etter siste godkjente kontroll, forklarer avdelingsdirektør Henning Harsem i Statens vegvesen."
https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/Pressemeldingsarkiv/Vegdirektoratet/nye-regler-for-eu-kontroll

Veldig bra for meg som er midt oppe i flyttekaos, så kan jeg utsette å finne ny bil! Den jeg har skal nemlig vrakes eller selges som delebil. TS

Anonymkode: 0454f...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg 3 mnd? Jeg trodde det var slutt på den ordningen og at bilen skulle vært godkjent til 1. oktober. TS

Anonymkode: 0454f...0d2

Hæ? Du sa jo at det sto i brevet at fristen er 18.01.2021?

Anonymkode: e74e0...9b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk denne eposten fra NAF i dag:

"I følge Statens vegvesen skal kjøretøy med registreringsnummer STxxx19 ha gjennomført EU-kontroll på et godkjent kontrollsted senest innen utgangen av 18.01.2021."

Er ikke dette feil? Skulle ikke min bil allerede vært EU-godkjent, og hvis de stopper meg blir den avskiltet? Eller er dette varselet for hvis jeg vil beholde skiltene i det hele tatt? Blir den avskiltet 18.01.2021 om den ikke har vært gjennom EU-kontroll til da? Syns dette er noe upresist av NAF, og en noe sen mail.

Anonymkode: 0454f...0d2

Det må jo være feil dato du oppgir? Datoen skal vel være siste dag i kontrollmåneden. Min ble f.eks. kontrollert 23.09.20, og neste frist er 30.09.22.

Du kan sjekke vegvesen.no når fristen er, oppgitt frist der er absolutt siste frist.

Anonymkode: 9c9be...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det må jo være feil dato du oppgir? Datoen skal vel være siste dag i kontrollmåneden. Min ble f.eks. kontrollert 23.09.20, og neste frist er 30.09.22.

Du kan sjekke vegvesen.no når fristen er, oppgitt frist der er absolutt siste frist.

Anonymkode: 9c9be...737

Nei, nye regler fra februar 2019 :)
"Fra februar vil kontrollfristen bestemmes av dato for førstegangsregistrering og siste godkjente kontroll, uavhengig av tallene i registreringsnummeret ditt. For de fleste bileiere betyr det at de kan kontrollere bilen når de vil så lenge den blir godkjent innen to år etter siste godkjente kontroll, forklarer avdelingsdirektør Henning Harsem i Statens vegvesen."
https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/Pressemeldingsarkiv/Vegdirektoratet/nye-regler-for-eu-kontroll

Anonymkode: 0454f...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg 3 mnd? Jeg trodde det var slutt på den ordningen og at bilen skulle vært godkjent til 1. oktober. TS

Anonymkode: 0454f...0d2

Nå må du bestemme deg. Fikk du frist i 1. oktober eller 18. januar 2021?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Ezio skrev:

Nå må du bestemme deg. Fikk du frist i 1. oktober eller 18. januar 2021?!

Hvorfor er du så ufin?

Anonymkode: 0454f...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du så ufin?

Anonymkode: 0454f...0d2

Rapportert for avsporing av debatten og brukerdebatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2020 den 12.47, Ezio skrev:

Rapportert for avsporing av debatten og brukerdebatt.

Ble visst ikke ryddet gitt. TS

Anonymkode: 0454f...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2020 den 13.01, AnonymBruker skrev:

18.01.2021 er absolutt siste frist og hvis bilen ikke er godkjent før denne datoen så vil den bli begjært avskiltet, du kan godkjenne den i dag hvis du ønsker og da blir neste frist 13.10.2022.

Anonymkode: 70b1c...9a4

Glem det jeg skrev, jeg trodde tråden var nyere enn den var 🤦‍♂️🤷‍♂️🤣

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...