Barbie Skrevet 27. juli 2005 #1 Skrevet 27. juli 2005 Min mann og jeg reiser til Tunisia 8 oktober. Til Sousse. Noen som har vært der, og kan fortelle meg litt om stedet? På forhånd takk.
sixx Skrevet 27. juli 2005 #2 Skrevet 27. juli 2005 Har vært skrevet ganske mye om det her før.....prøv å søke...så finner du det nok.
exita Skrevet 28. juli 2005 #4 Skrevet 28. juli 2005 Hei. Vi var i Sousse for 2 år siden. Kjempefin plass, nyyyyydelig strand, god mat. Selgerne var litt innpåslitne men så lenge du kan si NEI hjelper det. Dere må absolutt ta en tur inn i medinaen, der er mye å se og mye å kjøpe. Kjøp gullvarer hos en ordentlig gullsmed ellers blir du lurt. Er det noe mer du lurer på??? Klem Exita.
Gjest Lille Solstråle Skrevet 28. juli 2005 #5 Skrevet 28. juli 2005 Jeg var i Sousse i påsken, og var ikke imponert. Kjedelig, stygg by. MEN, vi tok en rundtur i Tunisia med en bekjent av familien som bor der, og det var fantastisk! Vi var på en to dagers kameltur i ørkenen, og fikk sett masse av den lokale kulturen, saltsjøen osv. Det er et vakkert land. Men, som sagt, Sousse er kjedelig og veldig turistifisert. Vi gjorde ikke annet enn å ligge ved bassenget og sole oss, det var ikke noe annet å gjøre. Selgerne er innpåslitne og guttene er plagsomme... Men, god tur likevel! Det kan jo hende du får et positivt inntrykk!
LilleBille Skrevet 28. juli 2005 #6 Skrevet 28. juli 2005 Har ikke vært i Sousse .. men i en liten badeby ikke langt unna. Syntes det var fint - bodde på et hyggelig familiehotel, god mat osv. Får du mulighet til å dra til Kartago (med en dyktig guide) er det absolutt å anbefale.
Pauline Skrevet 28. juli 2005 #7 Skrevet 28. juli 2005 Har vært både i Hammamet og Sosse. Var i Sosse nå i sommer, og er ikke redd for å reise tilbake, men det er vel ikke første valg fra øverste hylle for å si det på den måten. Men det er en billig ferie, og mye som er bra. Prutting og innpåslitne selgere trekker ned. Blir litt sliten av selgere når alt må prutes på, og liker vel egentlig bedre å få gå i fred å kikke. Har derfor ikke shoppet noe særlig noen av gangene. Ellers selger de som kjent ikke alkohol i vanlige butikker, men på alle spisesteder mm. Hyggelige og greie folk. Jeg har vært der midt på sommeren når været er på det varmeste, og da er det virkelig varmt! Hotellstandarden er bra. Vi bodde på tostjerners denne gang og 2+ forrige gang, og det var helt ok. .
Barbie Skrevet 28. juli 2005 Forfatter #8 Skrevet 28. juli 2005 Jeg har lest litt i gamle tråder om Tunisia her inne. Tunisia er visst et sted man enten elsker eller hater. Jeg har funnet en del bilder fra Sousse på nettet, og det ser helt herlig ut etter min smak. Ikke noe typisk partysted har jeg skjønt, men det spiller heller ingen rolle. Vi er ute etter å få badet, shoppet og kosa oss. Det eneste jeg kunne klart meg uten er disse innpåslitne selgerene dere snakker om. Jeg blir så gretten av sånt. Er gull billig der nede? Jeg er nemlig en sånn gullfreak.
Lillesøster Skrevet 28. juli 2005 #9 Skrevet 28. juli 2005 Det eneste jeg kunne klart meg uten er disse innpåslitne selgerene dere snakker om. Jeg blir så gretten av sånt. ← Da har du valgt feil sted. Jeg var der en uke og det var like før jeg ble aggresiv. Jeg skal aldri ned til igjen. Så bare "syke" deg opp. Det beste tipset er vel å ikke ha øyenkontakt med dem, har de først fått et hei, så er du solgt. Lykke til.
Barbie Skrevet 28. juli 2005 Forfatter #10 Skrevet 28. juli 2005 Jeg får bare prøve å bite tenna sammen!
Cuba Skrevet 29. juli 2005 #11 Skrevet 29. juli 2005 He he.. ja, det kan bli litt slitsomt.. Var i Sousse for noen år siden, og Egypt for et halvt år siden.. samme der! Du må egentlig bare, som "Lillesøster" sier, ikke ha øyekontakt med dem.. Late som du ikke hører dem.. :icon_smile: selv om de noen ganger kan bli litt sure for det.. En ting til.. Det fins jo sånne "innkastere" som står litt bortenfor butikken.. De kommer bort til deg og spør om du vil se på butikken demmes.. Så kanskje de fortelle en liten historie om at faren driver butikken for å kunne forsørge familien med 15 barn eller noe.. he he.. og så sier du at du ikke har tid, og da sier dem: "Oh, two minutes, just two minutes!!" Men jeg lover deg! Det tar IKKE to minutter! De er jo alltid hyggelige, men det er jo for at du skal kjøpe noe.. husker ikke hvordan det var i Sousse, men i Egypt var vi i allefall tre steder hvor vi hadde blitt lurt med inn i noen butikker hvor de skulle servere oss te og greier! Et par av stedene tok vi i mot, men var ikke så veldig god! Et sted ble vi også tilbudt vannpipe! jeg var litt skeptisk, for alle som røyka av den brukte jo samme "tuten". Men jeg prøvde bittelitt da.. Så det er jo en opplevelse, bare du er litt forberedt er det jo greit! men dere lærer dere teknikker etterhvert for å unngå dem best mulig Ha en god tur!!
Tjorven Skrevet 29. juli 2005 #12 Skrevet 29. juli 2005 Hadde du spurt meg på forhånd, hadde jeg advart på det sterkeste mot å reise dit. Mitt viktigste tips: ta nok vaksiner og ha med deg bøtter med Idoform! Når vi dro ble utrolig mange mennesker syke, rett og slett av maten der nede. Vi var begge i elendig form, noe som ikke akkurat var så positivt for turen. Selgerene er grusomme, hold deg til kjøpesenterene! Stranden er også grusom (med mindre du er på et hotell som har egen strand). Det er så mye innpåslitne folk der, at jenter faktisk ikke kan ta et bad alene. Mannen min måtte bade sammen med meg. Og på stranden var folk generelt innpåslitne, det var selgere der også... Ikke så mye spennende å få kjøpt med hjem desverre, men skinnvarer og trevarer er jo rimelig. Når dere er det vil jeg anbefale dere å ta en tur til Sahara. Dette var høydepunktet på vår tur. En fantastisk opplevelse, og er det eneste positive med ferien faktisk. Vi skal aldri, aldri tilbake dit...
Cuba Skrevet 29. juli 2005 #13 Skrevet 29. juli 2005 Det går an å ikke bli matforgiftet da.. Bare passe ekstra godt på hva man spiser.. Tror ikke man skal spise salat.. Ikke isbiter, og passe på at kjøttet er godt stekt. i allefall kylling.. dette kan du finne ut mer om på internett.. husker ikke helt.. Men en ting de fortalte oss i Egypt: Vask ALLTID hendene etter du har tatt på penger.. Det var visst dette folk ble mest dårlig for der nede! Pengene var helt tunge av bakterier! Skikkelig ekkelt! Ellers kan du jo høre med reiselederne om hvor de ambefaler å spise! Når vi var der var vi på en kjempe fin restaurant.. men den var absolutt ikke dyrt der.. velg ut steder der det ser litt dyrt ut.. trenger nødvendigvis ikke være det for det.. et annet tips, er å skjekke toalettet først.. er det rent der, er det oftest det på kjøkkenet og! og omvendt
Tjorven Skrevet 29. juli 2005 #14 Skrevet 29. juli 2005 Vi var faktisk ekstremt nøye på hva vi spiste altså, så det var ikke der det lå. Vi hadde alltid godt stekt kjøtt, spiste ikke salat eller liknende. Men det gikk altså ikke bra, og heller ikke for ca 50 andre som reise til Tunisia. Men vi kan jo ha vært uhelige. det er bare derfor jeg ber folk være litt obs, og også ta vaksiner først for å være mer på den sikre siden... Vi spiste også på anbefalte steder.
Gjest GreenSky Skrevet 29. juli 2005 #15 Skrevet 29. juli 2005 (endret) Har vært der, og likte det ikke, pga alle fyrene. Fikk en forsmak på åssen det er å være berømt. Absolutt alle fyrene i en mils omkrets stirrer på deg, enten du er eng eller gammel. (Og det er ingen overdrivelse, det er slik.) Jeg gikk i svale bukser og langerma t-shorte, gikk jeg i shorts og t-shorte fikk jeg mange kommentarer. Hadde den daværende samboren med meg, men det hjalp ikke noe for blikkene. Da vi gikk ut for å spise, var standard-spørsmålet fra kelnere "Er det broren din?" (om samboeren) Desverre fikk samboren matforgiftning etter et par dager. Jeg prøvde å ta meg noen turer ut på egenhånd, men det ble direkte slitsomt med alle de innpåslitne fyrene som ikke tok nei for et nei. Så det ble mye bok-lesing på hotellrommet den ferien.... Fordelen er at det er billig, du har råd til å spise alle måltidene ute. Også kan du f.eks ta en snartur til Sahara! Endret 29. juli 2005 av GreenSky
Barbie Skrevet 29. juli 2005 Forfatter #16 Skrevet 29. juli 2005 Takker for svar. Uff, jeg sitter og lurer på om vi skal booke om til et annet land!
Gjest Lille Solstråle Skrevet 29. juli 2005 #17 Skrevet 29. juli 2005 Nei, nei!! Ikke gjør det! Uff, nå får jeg dårlig samvittighet for at vi har skremt deg... Det er ikke SÅ ille! Det er fine kjøpesentre nord for byen, og hvis du holder deg med kjæresten din går det sikkert kjempebra. Det er sol og varmt, og vannet har en herlig temperatur, og hotellet er sikkert fint, og jeg ble ikke matforgiftet God tur, og send en tilbakemelding når du kommer hjem igjen!
Barbie Skrevet 29. juli 2005 Forfatter #18 Skrevet 29. juli 2005 Takk, nå ble jeg roligere igjen. Det er jo bare vanlig at man får betenkeligheter når man hører så mye rart om stedet man skal til. Dessuten er jeg lettskremt! Mannen min er en stor kar, så han skal nok klare å holde værstingene unna. Også får vi bare prøve å unngå de stedene som er ille. Kjøpesentre funker bra for meg! Jeg har tatt til meg alt dere har skrevet, og skal forholde meg etter det. Takk, alle sammen.
Nilma Skrevet 29. juli 2005 #19 Skrevet 29. juli 2005 Jg har vært på ferie i Monastir, og trivdes godt der. Siden dere skal bo i Sousse vil jeg anbefale å ta en tur dit, det er bare en kort togtur unna. Veldig fin by, renere og roligere enn Sousse. Jeg synes heller ikke at selgerne i basaren var så ille der som andre steder vi besøkte (f.eks. Kairouan var ekstremt i så måte), faktisk var de stort sett hyggelige. Jeg ble en kløpper på å prute etterhvert! Som andre har nevnt var det verste med Tunisia innpåslitne menn, men når to jenter alene, som vi var, greide seg bra, bør ikke du ha noen problemer med en stor, sterk mann ved din side. God tur!
Gjest gjest1 Skrevet 29. juli 2005 #20 Skrevet 29. juli 2005 Var i Tunisia for to år siden, og vil ikke tilbake. Det jeg faktisk syns var det verste med alt sammen var hvor stor forskjell det var på turistområdet og der folk bodde. Vet jo det er sånn andre steder, men jeg ble helt dårlig av det. Avgrensa hotellområder, fattige folk som luska rundt, utenfor byen var det bare søppel overalt, og folk bodde i noen skur osv. Midt utpå en jorde kunne det stå en geit og spise, omringet av søppel og dritt. Jeg er vel kanksje litt sårbar for sånt.. Opplevde også slitsomme selgere. Vi spurte en fyr om veien til en restaurant, og da var det gjort. Fikk ikke gå i fred, han måtte dra oss inn i en teppebutikk og vi ble tvunget til å drikke te. Vi orket ikke å være der, bare gikk, og da ble han fyren sinna og ba om betaling for at han hadde vist oss butikken. Var på kameltur og var nære på å bli bortført av han som holdt kamelen min. Han holdt igjen min, så de andre forsvant oppi åsen - og jeg alene med en kamel og kamelpasseren, midt oppi fjellet uten mulighet til å rope på hjelp. Var livredd. Kamelpasseren spurte også om å få sitte på kamelen min, for han var så sliten..Jeg svarte nei, og han gjorde det likevel. Æsj.. etter mye om og menn, gnissing inntil meg, klåing og dritt - så gikk han av og begynte å løpe mot de andre. Var ganske glad da jeg så ræva på den ene kamelen foran meg, ja! Alle gutter/menn spurte om jeg var gift, og til slutt så sa jeg bare ja. Bassenggutten prøvde å sjenke meg på kvelden osv. Det var heldigvis avgrensa strand for hotellet, så akkurat det var greit. Maten var god, servicen på hotellet var ok, ingen fikk reisemage osv. Kjøpte ikke noe særlig, da pruting ikke er helt min greie. Tunisia er sikkert fint for noen, men det passet ikke for meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå