AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #1 Skrevet 12. oktober 2020 Ved å plutselig velte ut i gangfeltet rett foran en bil? Dette har jeg opplevd flere ganger, sist i dag med en jogger som jogget langs fortauet og plutselig jogget en 90 graders vinkel ut på en fotgjengerovergang rett foran bilen min. Hva med å stoppe og se om det kommer bil, koster ikke så mye det? Anonymkode: 22fb1...bcb 7
tdm900 Skrevet 13. oktober 2020 #2 Skrevet 13. oktober 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ved å plutselig velte ut i gangfeltet rett foran en bil? Dette har jeg opplevd flere ganger, sist i dag med en jogger som jogget langs fortauet og plutselig jogget en 90 graders vinkel ut på en fotgjengerovergang rett foran bilen min. Hva med å stoppe og se om det kommer bil, koster ikke så mye det? Anonymkode: 22fb1...bcb Kjører du på en person med slik oppførsel, og det kan bevises at denne er uvøren i opptreden, er du uten skyld. Fotgjengere har en plikt til å forvisse seg om at kjørende stopper for de.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #3 Skrevet 13. oktober 2020 Dette er jo et særnorsk fenomen. Jeg underviser på universitetet med mange utenlandske studenter og det slår aldri feil hvor forbauset nyankommere er over den norske fotgjengerens forakt for sitt liv, og tro på at bilene stopper... 😄 Likevel vil jeg tro at den som brått slenger seg over slik TS beskriver er en person som er distrahert også; av musikk, egne tanker eller hva det måtte være. Ikke bra, det. Anonymkode: c7945...ad7 9
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #4 Skrevet 13. oktober 2020 Enig. Men som bilfører senker jeg alltid farten før et overgangsfelt, og i hvertfall når noe levende er i nærheten. Jeg forventer alltid at de skal gå over, til det motsatte er bevist. Du vet ikke hvilken sinnstilstand og årvåkenhet fotgjengeren har, og skal derfor ta alle forbehold som sjåfør. Anonymkode: ed675...1e3 9
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #5 Skrevet 13. oktober 2020 2 hours ago, tdm900 said: Kjører du på en person med slik oppførsel, og det kan bevises at denne er uvøren i opptreden, er du uten skyld. Fotgjengere har en plikt til å forvisse seg om at kjørende stopper for de. Er det sant? Jeg har trodd at det alltid ble bilførers feil om de kjører på fotgjengere. Anonymkode: 33141...fa1
tdm900 Skrevet 13. oktober 2020 #6 Skrevet 13. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det sant? Jeg har trodd at det alltid ble bilførers feil om de kjører på fotgjengere. Anonymkode: 33141...fa1 Nei, ikke om det kan bevises at fotgjenger opptrådte uaktsomt. Vet om et tilfelle ikke så langt unna, det var både vitner, og mener det vat et dashcam i bilen som ble avgjørende for skyld. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #7 Skrevet 13. oktober 2020 2 timer siden, tdm900 skrev: Kjører du på en person med slik oppførsel, og det kan bevises at denne er uvøren i opptreden, er du uten skyld. Fotgjengere har en plikt til å forvisse seg om at kjørende stopper for de. Nei, du ligger ganske tynt an som bilfører dersom du kjører på en fotgjenger over et fotgjengerfelt uten lysnavigering eller hvis det er grønn mann. Da er du automatisk uaktsom uansett om fotgjengeren ikke har sett til siden før man krysser veien. Anonymkode: 11104...35a 2
tdm900 Skrevet 13. oktober 2020 #8 Skrevet 13. oktober 2020 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, du ligger ganske tynt an som bilfører dersom du kjører på en fotgjenger over et fotgjengerfelt uten lysnavigering eller hvis det er grønn mann. Da er du automatisk uaktsom uansett om fotgjengeren ikke har sett til siden før man krysser veien. Anonymkode: 11104...35a Nei! Det finnes dommer som er avgjort på det grunnlaget at fotgjenger er uaktsom! Du kan dessuten vise til lovverket, den automatikken du viser til. Endret 13. oktober 2020 av tdm900 1
Gjest Bamse20 Skrevet 13. oktober 2020 #9 Skrevet 13. oktober 2020 (endret) https://www.gjensidige.no/privat/nytt/08-14/myke-trafikanter? Er du uaktsom, har forsikringsselskapet rett til å redusere erstatningen etter en ulykke. Så er du fotgjenger og har vært uaktsom, får du mindre erstattning. Endret 13. oktober 2020 av Bamse20
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #10 Skrevet 13. oktober 2020 Det verste er de som sjener rett ut i veien med barnevognen først - helt uten å se seg for.. Spesielt ekkelt nå når det mørkner, og folk går uten refleks, i mørke klær, med hetten oppe eller paraplyen som skjold, og bare strener ut i veien, og det er regn og vind og rævva sikt.. Anonymkode: dd945...e8e 2
Gjest Bamse20 Skrevet 13. oktober 2020 #11 Skrevet 13. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, du ligger ganske tynt an som bilfører dersom du kjører på en fotgjenger over et fotgjengerfelt uten lysnavigering eller hvis det er grønn mann. Da er du automatisk uaktsom uansett om fotgjengeren ikke har sett til siden før man krysser veien. Anonymkode: 11104...35a Faktisk ikke. Du som sjåfør har fult ansvar for fotgjengere. Du skal kunne ha mulighet til og stoppe om noen skulle gå uten og se seg for. Du kjører en drapsmaskin, dem gjør ikke det. Dette har du fått opplært på kjøreskolen.
tdm900 Skrevet 13. oktober 2020 #12 Skrevet 13. oktober 2020 2 minutter siden, Bamse20 skrev: https://www.gjensidige.no/privat/nytt/08-14/myke-trafikanter? Der står det jo i klartekst, at myke trafikanter ikke er unntatt å være varsom, dre på lik linje med kjørende. 2
Gjest Bamse20 Skrevet 13. oktober 2020 #13 Skrevet 13. oktober 2020 1 minutt siden, tdm900 said: Der står det jo i klartekst, at myke trafikanter ikke er unntatt å være varsom, dre på lik linje med kjørende. Du får uansett SKYLDEN om du kjører på en som har vært uvarsom. Du skal alltid passe på farten når du kjører forbi fotgjengere eller fotgjenger felt. DU skal ikke ha 50 km/t over et gangfelt selv om det ikke er noen der.
Gjest lillefrøkengrei Skrevet 13. oktober 2020 #14 Skrevet 13. oktober 2020 Jeg er enig i at det er en uting. Men jeg opplever også at det er veldig mange bilister som ikke følger med. Dersom jeg hadde vært sjåføren i ditt eksempel hadde jeg automatisk begynt å nedjustere farten når jeg så at personen var på vei mot en fotgjengerovergang, selv om personen enda ikke hadde gitt tegn til at han skulle over. Det er tross alt jeg som sitter i bilen. Uavhengig av om fotgjengeren er uaktsom eller ikke så er det jeg som må leve med det dersom jeg i verste tilfelle skulle drepe noen. Opplever også at veldig mange bilister rett og slett ikke følger med ved fotgjengeroverganger og bare kjører på selv når det er åpenbart at folk skal over.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #15 Skrevet 13. oktober 2020 Akkurat nå, lillefrøkengrei skrev: Jeg er enig i at det er en uting. Men jeg opplever også at det er veldig mange bilister som ikke følger med. Dersom jeg hadde vært sjåføren i ditt eksempel hadde jeg automatisk begynt å nedjustere farten når jeg så at personen var på vei mot en fotgjengerovergang, selv om personen enda ikke hadde gitt tegn til at han skulle over. Det er tross alt jeg som sitter i bilen. Uavhengig av om fotgjengeren er uaktsom eller ikke så er det jeg som må leve med det dersom jeg i verste tilfelle skulle drepe noen. Opplever også at veldig mange bilister rett og slett ikke følger med ved fotgjengeroverganger og bare kjører på selv når det er åpenbart at folk skal over. Det som fascinerer meg, er at bilister er mye dårligere til å stoppe når jeg har med barnevogn! En skulle jo tro det var stikk motsatt, men nei. Kanskje fordi de satser på at jeg ikke begynner å gå før de har stoppet helt, så om de bare gunner på, tør jeg ikke gå uti. Og det er jo helt sant, jeg går ikke uti med barnevogn før jeg ser klart og tydelig at de kommer til å stoppe helt. Sjelden folk ikke stopper når jeg går uten barnevogn, men med er det et mindretall som faktisk stopper for meg, selv om jeg står der og helt klart og tydelig skal over. Anonymkode: dd945...e8e 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #16 Skrevet 13. oktober 2020 Da jeg var yngre var jeg nok en slik dust. Det må jeg bare innrømme. Jeg som bilist hadde hatet meg selv som fotgjenger i tenårene. Men etter at jeg tok lappen og selv innser hvor utrolig skummelt det føles med slike fotgjengere og hvor idiotiske de ser ut ser de setter livet sitt på spill, har jeg sluttet med det. Jeg stopper opp, ser meg til både høyre og venstre, forsikrer meg om at bilen stopper og går deretter over. Når det skal sies, finnes det idiotiske sjåfører også. Folk som ser deg rett ved ved fotgjengerfeltet og gasser på for å slippe å stoppe eller ser deg og ikke har tenkt å stoppe. Da hender det at jeg later som om jeg har tenkt å springe ut i veien ( uten å gjøre det selvsagt) og så må de stoppe likevell .sjåfører med slike holdninger trenger en påminnelse om at det finnes noe som heter stoppeplikt Anonymkode: 804ea...4ee 3
tdm900 Skrevet 13. oktober 2020 #17 Skrevet 13. oktober 2020 40 minutter siden, Bamse20 skrev: Du får uansett SKYLDEN om du kjører på en som har vært uvarsom. Du skal alltid passe på farten når du kjører forbi fotgjengere eller fotgjenger felt. DU skal ikke ha 50 km/t over et gangfelt selv om det ikke er noen der. Om jeg kjører i 30km/t, og en fotgjenger bare langer i vei èn meter foran bilen, da sier det selv at det henger ikke bare på meg. Og det er nettopp det det står i artikkelen du viser til fra Gjensidige. De er to parter, og begge skal utvise aktsomhet i trafikken. Som jeg sa i stad, det finnes dommer hvor bilist er frifunnet, pga grov uaktsomhet fra myk trafikant. 3
Misanthropis Skrevet 13. oktober 2020 #18 Skrevet 13. oktober 2020 Det er bilister som må vike ved oppmerket gangfelt, og være klare til å stoppe uansett når det er noen i nærheten som kan tenkes å gå over veien. det er brudd på den vikeplikten om du kjører såpass fort at de gående blir skremte fra å ikke bare få gå over veien. at gjensidige ikke vil utbetale erstatning under fulle om man ikke selv passer litt på, som en del av deres vilkår, er ikke ensbetydende med at det er veitrafikkloven. Kan også lese i den Artikkelen av trygg trafikk skulle ønske det var slik at fotgjengere ikke hadde full rett til å gå over veien i overganger. men måtte se seg for der også slik som på vei.... 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #19 Skrevet 13. oktober 2020 1 time siden, Bamse20 skrev: Faktisk ikke. Du som sjåfør har fult ansvar for fotgjengere. Du skal kunne ha mulighet til og stoppe om noen skulle gå uten og se seg for. Du kjører en drapsmaskin, dem gjør ikke det. Dette har du fått opplært på kjøreskolen. Hvem knekker nakken og blir lam for livet, sjåføren inni bilen eller fotgjengeren som ligger under dekkene? Anonymkode: e5282...566
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #20 Skrevet 13. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forventer alltid at de skal gå over, til det motsatte er bevist. Du vet ikke hvilken sinnstilstand og årvåkenhet fotgjengeren har, og skal derfor ta alle forbehold som sjåfør. Anonymkode: ed675...1e3 Ja, 100% enig. Det forutsetter at alle som har førerkort gjør, samtidig som jeg er fult klar over at ikke alle som har, burde ha hatt førerkort. Anonymkode: c7945...ad7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå