Gå til innhold

Overgang fra liten bil til en stasjonsvogn Parkering?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke stålvinduer på min bil, så det går helt fint. Uansett er jo teknikken slik at man gjør begge deler. Hvis du ikke lærte dette på kjøreskolen, har du valgt en dårlig skole.

Anonymkode: a5180...b45

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarer du å utnytte hele synsfeltet ditt med sidesyn og alt når du bare bruker speil? du ser en liten sektor bakover i speilet, og så bruker du sidesynet på det som skjer framme og ikke det som skjer bak.

Mannen min tar lappen som voksen, og jeg spurte hva de lærer på kjøreskolen nå, og svaret var at "vi lærer selvfølgelig å snu oss for å få oversikt". 

Men det er jo intet pålegg om å ha utsyn bakover. Har du noen gang kjørt en varebil? Der ser du ikke nødvendigvis bakover! Titter du inn i enn vegg og rygger da?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg rygger så bruker jeg speil, men snur meg rundt for å sjekke at det ikke nærmer seg bil eller folk heller, hos meg er det en miks mellom speil og sjekke kjapt rundt meg. 

Men dere som insisterer å se ut bak for å sjekke blindsona, hvordan ser du det som er nedenfor bakvinduet? Om barnet er så lite at det ikke synes gjennom ruta, da er det vel samma det hvor du ser? Ikke ser du det ved å snu deg og ikke ser du det i speil 

rear-view-of-car-showing-child-running-b

Anonymkode: 1804d...4af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ezio skrev:

Men det er jo intet pålegg om å ha utsyn bakover. Har du noen gang kjørt en varebil? Der ser du ikke nødvendigvis bakover! Titter du inn i enn vegg og rygger da?!

Vi hadde bare varebil hjemme så jeg lærekjørte, og etter å ha tatt lappen, kjørte jeg bare den bilen og det er jeg evig takknemlig for, lærte å bruke de speila en gang for alle liksom. Nå som jeg har personbiler så kikker jeg kjapt rundt meg, men speilene er det viktigste for meg og det som gir best oversikt  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ezio skrev:

Vi hadde bare varebil hjemme så jeg lærekjørte, og etter å ha tatt lappen, kjørte jeg bare den bilen og det er jeg evig takknemlig for, lærte å bruke de speila en gang for alle liksom. Nå som jeg har personbiler så kikker jeg kjapt rundt meg, men speilene er det viktigste for meg og det som gir best oversikt  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2020 den 9.36, AnonymBruker skrev:

dårlig på speil?? vi skal snu oss når vi rygger. Det er jo livsfarlig å rygge bare på speil, hvis det kommer en liten unge løpende inn i blindsonen.

Nei, det skal vi ikke... Det er plenty av biler som ikke har bakvindu engang ;)

Man skal sikre at man har sikt der man kjører. Enten det nå er via speil, ryggekamera, eller snuing. 

I gamlebilen min, som var knøttliten og hadde tilsvarende små speil, var det håpløst å få oversikt bakover kun ved speil, så der måtte jeg snu meg. 

I nyebilen, som er en svær stasjonsvogn, er det håpløst å få sikt bakover ved å snu seg - og da er det i tillegg stor fare for å veive ned folk foran meg, siden bilen slår kraftig ut når jeg svinger. Så der rygger jeg kun etter speil, og har full oversikt bakover. 

Anonymkode: 97548...728

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastebiler har ikke speil bak
Caddyer bruker ikke speil bak.

Så nei, det er ikke behov for å snu. Man kan, man må ikke.

Men ja, det er lurt. 

Anonymkode: 6054d...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/13/2020 at 6:03 PM, AnonymBruker said:

Jeg har ikke stålvinduer på min bil, så det går helt fint. Uansett er jo teknikken slik at man gjør begge deler. Hvis du ikke lærte dette på kjøreskolen, har du valgt en dårlig skole.

Jeg har ikke vinduer bak i varebilen...

Anonymkode: 7856e...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/13/2020 at 6:03 PM, AnonymBruker said:

Kjøreskolene sier at det er LURT og snu seg når man rygger for og få mere oversikt. Men det betyr ikke at du MÅ.
Du får ikke bot for og ikke snu deg.

Mange biler og varebiler har ikke speil bak fordi at det er ikke sikt nok til og se. 

Så igjen. det er ingen regler som tilsier at du faktisk må gjøre det. Og om du finner det, så send meg link :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøreskolene sier at det er LURT og snu seg når man rygger for og få mere oversikt. Men det betyr ikke at du MÅ.
Du får ikke bot for og ikke snu deg.

Mange biler og varebiler har ikke speil bak fordi at det er ikke sikt nok til og se. 

Så igjen. det er ingen regler som tilsier at du faktisk må gjøre det. Og om du finner det, så send meg link :)

Hvis vi kun skulle følge formelle forbud og påbud hadde verden blitt et stusselig sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis vi kun skulle følge formelle forbud og påbud hadde verden blitt et stusselig sted

Så du sitter og ser i stålveggen når du rygger du da?

DER har du noe du kan miste lappen av! 🙂 

Endret av Ezio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ezio skrev:

Så du sitter og ser i stålveggen når du rygger du da?

DER har du noe du kan miste lappen av! 🙂 

Nei, jeg kjører som sagt ikke pizzabil. Newsflash: De fleste biler har gjennomsiktige vinduer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg kjører som sagt ikke pizzabil. Newsflash: De fleste biler har gjennomsiktige vinduer.

Poenget fortsett å gå over hodet på deg.

Hvordan kan du stå fast på at man SKAL snu seg, når det ikke engang foreligger å ha sikt bakover gjennom en bakrute? Det eneste lovkravet er sidespeil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
På 13.10.2020 den 9.36, AnonymBruker skrev:

dårlig på speil?? vi skal snu oss når vi rygger. Det er jo livsfarlig å rygge bare på speil, hvis det kommer en liten unge løpende inn i blindsonen.

Sludder. Bruker man speil riktig og aktivt, ser man MYE bedre og mer enn om man snur seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...