AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #1 Del Skrevet 12. oktober 2020 Så jeg skal begynne og kjøre en stasjonsvogn om en uke. På vanlig biler så er det ganske enkelt og bedømme lengden fra bak delen. Men på stasjonsvogn så er dem jo dobbelt så mye lengre. Hvordan vet man egentlig hvor langt man kan gå før man må stoppe? Har vurdert og få meg ryggekamera for dette. Men jeg spør om tips Hvordan vet man at man er ganske nær? For jeg vil jo ikke skade en annen bil Anonymkode: 6054d...e12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ablaze Skrevet 12. oktober 2020 #2 Del Skrevet 12. oktober 2020 De fleste biler i dag har vel ryggesensor om de ikke har kamera? Om du ikke klarer å beregne bilen din (må vel åpne døra for å titte) så får du parkere en plass hvor du ikke kan treffe noen andre..? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #3 Del Skrevet 12. oktober 2020 Øv deg litt på en oversiktlig plass, men du blir fort vant til det. Jeg hadde en liten Fiat da jeg møtte eksen som hadde den største jævla pick-up du kan kjøre på norske veier uten liten lastebil lappen. Tok meg noen dager og en del øving så gikk det helt greit. Anonymkode: 1804d...4af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheik Skrevet 12. oktober 2020 #4 Del Skrevet 12. oktober 2020 Bruker speil og ser bak meg. Bruker ofte baklysene for å se avstand om jeg rygger mot en vegg. Rygger jeg mot en bil, hender det jeg må gå ut for å se dersom bilen er lav i fronten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #5 Del Skrevet 12. oktober 2020 det er vel bare å øve seg? jeg kjørte stasjonsvogn fra jeg tok lappen som 18-åring, og tenkte aldri at det var noe spesielt med det. Anonymkode: a5180...b45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #6 Del Skrevet 13. oktober 2020 Jeg er dårlig på speil, pleier fortsatt å snu meg ved rygging. Du ser jo hvor lang bilen er, og hvor hindringer som vegger, steiner osv. er i terrenget. Anonymkode: 3dd5a...924 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mannisinbestealder Skrevet 13. oktober 2020 #7 Del Skrevet 13. oktober 2020 En stasjonsvogn er ikke nødvendigvis så stor eller lang. Om du ser i vognkortet eller legger inn regnr på vegvesen.no så ser du hvor mye større denne bilen er i forhold til den du er vant med. Se også på bredden. Det betyr en del når man er i trange parkeringshus. Stasjonsvognen er ikke bredere enn sedanutgaver av samme bil og ikke nødvendigvis lengre. Sjekk om den har ryggesensorer og kamera. Sjekk også hvile øvrige hjelpemidler bilen er utstyrt med. På noen biler er det parkeringsassistent som tar mye av jobben med å lukeprkere. Mitt inntrykk er at dette likevel ikke kjøpes og brukes av de som har størst behov for slikt. Venn deg til å bruke speilene. Bruk speil hver gang du rygger. Juster de optimalt for hver gang du rygger. Gi deg god tid. Ikke la deg distrahere av at noen må vente i noen få sekunder. Når du kjører rundt i denne "store" stasjonsvognen så ser du at andre kjører store SUV'er, bobiler, varebiler, bil med tilhenger, buss og lastebiler. De er ikke noen supermennesker. De spiser sikkert det samme til frokost som deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #8 Del Skrevet 13. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er dårlig på speil, pleier fortsatt å snu meg ved rygging. Du ser jo hvor lang bilen er, og hvor hindringer som vegger, steiner osv. er i terrenget. Anonymkode: 3dd5a...924 dårlig på speil?? vi skal snu oss når vi rygger. Det er jo livsfarlig å rygge bare på speil, hvis det kommer en liten unge løpende inn i blindsonen. Anonymkode: a5180...b45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #9 Del Skrevet 13. oktober 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Så jeg skal begynne og kjøre en stasjonsvogn om en uke. På vanlig biler så er det ganske enkelt og bedømme lengden fra bak delen. Men på stasjonsvogn så er dem jo dobbelt så mye lengre. Hvordan vet man egentlig hvor langt man kan gå før man må stoppe? Har vurdert og få meg ryggekamera for dette. Men jeg spør om tips Hvordan vet man at man er ganske nær? For jeg vil jo ikke skade en annen bil Anonymkode: 6054d...e12 Mener du faktisk at stasjonsvogn ikke faller under denne sjangeren? 🙈😂 Vi gikk fra Yaris til Skoda et eller annet (neststørste modell, stasjonsvogn). Jeg fikk veldig raskt fornemmelsen av både lengde og bredde. Nå er jeg uansett en av de "berømte" kvinnene som ikke kan parkere og i hvert fall ikke kjøre med fronten inn først (må rygge og det blir sjeldent helt perfekt det heller), men det er ikke størrelsen som er problemet. Problemet er meg og bare det. Vi har ryggekamera, men av en eller annen grunn var det avslått og ikke opplyst om ved kjøp, så det fant vi nettopp ut. Det hjelper jo, men tror du uansett raskt vil få følelse av hvor stor bilen er, og ryggekamera er vel heller for sånne som meg som ikke kan parkere, uansett størrelse på bilen. Men en solid fornemmelse av størrelse har jeg 🙂 Anonymkode: 5abf3...760 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #10 Del Skrevet 13. oktober 2020 Bruk speil Anonymkode: 17bfa...bca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #11 Del Skrevet 13. oktober 2020 finn et sted med store butikkvinduer der du kan øve deg på lukeparkering, så ser du på speilbildet i vinduet hvordan avstanden ser ut på utsiden i forhold til hvordan du opplever den inni bilen. Anonymkode: a5180...b45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ezio Skrevet 13. oktober 2020 #12 Del Skrevet 13. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: dårlig på speil?? vi skal snu oss når vi rygger. Det er jo livsfarlig å rygge bare på speil, hvis det kommer en liten unge løpende inn i blindsonen. Anonymkode: a5180...b45 Ingenting som tilsier at du må snu deg, nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #13 Del Skrevet 13. oktober 2020 5 minutter siden, Ezio skrev: Ingenting som tilsier at du må snu deg, nei. ingenting, bortsett fra hvordan det ble drillet inn av kjørelæreren, og det vi vet om blindsoner. Men ellers ingenting. Takk for mansplainingen. Anonymkode: a5180...b45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #14 Del Skrevet 13. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: ingenting, bortsett fra hvordan det ble drillet inn av kjørelæreren, og det vi vet om blindsoner. Men ellers ingenting. Takk for mansplainingen. Anonymkode: a5180...b45 Jeg ser mer i speilet enn å snu meg, men det er kanskje bare meg det da? Anonymkode: 7856e...ec5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ezio Skrevet 13. oktober 2020 #15 Del Skrevet 13. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: ingenting, bortsett fra hvordan det ble drillet inn av kjørelæreren, og det vi vet om blindsoner. Men ellers ingenting. Takk for mansplainingen. Anonymkode: a5180...b45 Jeg kjører ikke mer enn gangfart når jeg rygger uansett, så problemstillingen du skisserer er ikke realistisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #16 Del Skrevet 13. oktober 2020 7 minutter siden, Ezio skrev: Jeg kjører ikke mer enn gangfart når jeg rygger uansett, så problemstillingen du skisserer er ikke realistisk. det er ikke farten som avgjør om der er en blindsone bak bilen. Anonymkode: a5180...b45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ezio Skrevet 13. oktober 2020 #17 Del Skrevet 13. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: det er ikke farten som avgjør om der er en blindsone bak bilen. Anonymkode: a5180...b45 Er det virkelig dette argumentet du har lyst til å bruke mtp at du garantert forstår hva jeg sikter til med farten...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #18 Del Skrevet 13. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: dårlig på speil?? vi skal snu oss når vi rygger. Det er jo livsfarlig å rygge bare på speil, hvis det kommer en liten unge løpende inn i blindsonen. Anonymkode: a5180...b45 Ser langt mer i speilene enn om jeg snur meg? Mener å huske at kjøreskolelæreren drillet på det å kun bruke speil ved rygging. Anonymkode: 35a16...bde 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #19 Del Skrevet 13. oktober 2020 bare gi opp. Hvis du hevder stasjonsvogner er dobbelt så lange som vanlige biler, så har du ikke evnen til å bedømme avstander og bør ikke bevege deg ute i trafikken som fører av en bil. Anonymkode: 182ac...94c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #20 Del Skrevet 13. oktober 2020 4 minutter siden, Ezio skrev: Er det virkelig dette argumentet du har lyst til å bruke mtp at du garantert forstår hva jeg sikter til med farten...? Et lite barn som står i blindsonen dør akkurat like mye av å bli overkjørt i gangfart... Anonymkode: 88129...03e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå