Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Får et inntrykk av at det er «få» kandidater på Tinder, eller er det bare meg? Har bladd igjennom alt som er på noen få timer.. og har aldersspenn fra 28-53. Bor i en storby.

er det bare meg eller er det kanskje ikke så mange folk på Tinder som man skal ha det til?

Anonymkode: ed313...bf3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er spesielle tider på tinder også, for å si det sånn

Anonymkode: 5da0a...798

• Liker 3
Skrevet

Noen få timer?  Ga du likes til noen av disse par tusen stykkene? 

Anonymkode: 3cc6e...f91

Skrevet

Det er stillere enn vanlig. Det er nok pandemien ja, som gjør at folk er mindre ivrige på dating enn ellers.

Lurer bare litt:

Siden du har 28-53, hvor gammel er du selv? Jeg har mye mindre range enn det og jeg får faktisk fram ganske mange av gangen.

Anonymkode: 3fb9d...ec5

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen få timer?  Ga du likes til noen av disse par tusen stykkene? 

Anonymkode: 3cc6e...f91

Noen ja.. men tar ikke hva som helst.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er stillere enn vanlig. Det er nok pandemien ja, som gjør at folk er mindre ivrige på dating enn ellers.

Lurer bare litt:

Siden du har 28-53, hvor gammel er du selv? Jeg har mye mindre range enn det og jeg får faktisk fram ganske mange av gangen.

Jeg er 33.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 33.

Da er det sporty av deg å ta 20 år opp i alder! Jeg har selv bare 5 år opp.... 

Skrevet

Tja menn rapporterer om det motsatte, det er lettere på tinder enn før korona 

Anonymkode: f5dbd...a44

Skrevet

Man får ikke opp alle nei. 

Anonymkode: c0aaa...0b5

Skrevet

Det handler noe om hvor attraktiv man er på tinder, leste jeg i en artikkel for litt siden. Altså, ikke hvor pen man er på bilder, men om man bruker tinder ofte, skriver på tinder og er generelt en stor bruker av tinder, vil man få opp flere folk, mer alternativer osv og få opp flere andre som er store tinder brukere. Skal se om jeg finner artikkelen 

Anonymkode: 9859f...03b

Skrevet

Skjult algoritme: Slik knekker du «Tinder-koden»

Det er absolutt ikke tilfeldig hvem du matcher med på Tinder. Her avslører eksperten hvordan du knekker «Tinder-koden». 

19. juli
  • Del denne artikkelen

Enten om du bruker Tinder i jakten på sengepartnere eller for å finne den store kjærligheten. 

Men hvorvidt du mestrer å sveipe til deg kjærligheten avhenger mye av hvordan Tinder kategoriserer brukeradferden din.

d1a17b3a-303c-483e-a4c0-139586153a17?fit

Foto: Thomas Trutschel / Photothek

Metode fra sjakkverdenen

Tidligere opererte Tinder med en såkalt ELO-rangering, som også er kjent fra sjakkverdenen. Her ble brukerne rangert etter en skjult algoritme ut fra attraksjonsverdi - altså hvor attraktiv profilen blir oppfattet. 

Fikk du for eksempel en ELO-rang på syv ble du ikke synlig for brukere som hadde en lavere rang. 

Men denne algoritmen har Tinder beveget seg vekk fra, ifølge Christiane Veljø. Hun er en digital trendanalytiker. 

– Tinder er ikke så transparente med tanke på hvordan algoritmen deres er skrudd sammen. Før visste vi at de brukte ELO-rangering ut fra hvor vakre mennesker ble presentert for hverandre. Men i dag er det andre parametre som spiller inn, forklarer Veljø.

Les Tinders «hemmelige» algoritme lenger ned i saken!

Tinder ble klar over at imaget deres led da det hemmelige rangeringssystemet ble offentliggjort, mener hun. 

Men hva er det nå som avgjør hvem du støter på i Tinder-verdenen? Vejlø presenterer tre ulike indikatorer for Tinders hemmelige algoritme:

7ba44e4f-6a00-4b59-be40-dad2a3cc2fde?fit

Foto: Johansen, Erik / TT NYHETSBYRÅN

1. Hyppighet og aktivitet

Tinder belønner brukere som er ekstra aktive på appen. Bruker du appen tre eller fire ganger i løpet av en dag blir du honorert. Det kan føre til at du presenteres for andre profiler som også er aktive. 

Det er dermed mer sannsynlig at man får en match når profilen blir vist for andre brukere som også bruker appen jevnlig.

– Tinder er mer interessert i at brukerne benytter seg av appen så mye som mulig. Det er en del av deres forretningsvirksomhet. De forsøker å selge abonnenter til brukerne som for eksempel Tinder Gold, forteller Vejlø. 

– Er du en mer aktiv bruker, er du kanskje mer tilbøyelig for å kjøpe et av deres tillegg. Det er bra både for Tinders algoritme, og for forretningene. 

Grunnleggerne av Tinder har tidligere fortalt at 70 prosent av inntektene kommer fra abonnenter, mens 30 prosent kommer fra annonser. 

Jo oftere du sveiper i løpet av en dag, jo mer belønner Tinder deg for adferden - på den måten kan du eksponeres for flere «likes». 

2. Lokalitet

På Tinder kan du stille inn profilen alt etter som om du ønsker en match med noen i nærheten, nærmeste kommune, eller på et helt annet kontinent. Du kan kjøpe deg muligheten til å treffe andre på tvers av landegrensene. 

Skal du for eksempel på ferie kan du allerede hjemmefra forberede din Tinder-profil slik at den er tilgjengelig for brukere i landet du skal til.

Hvor du befinner deg påvirker antallet treff. Hvis du befinner deg på steder med stor «Tinder-tetthet», for eksempel i større byer, øker sjansen. 

– Befinner du deg på et sted hvor det ikke er så mange som bruker Tinder reduseres mulighetene for en match. Det sier seg selv, men Tinder liker at brukerne møtes «in real life». Hvis dere bor langt fra hverandre er det jo vanskeligere. 

Tinder lagrer lokalisasjonen din, dersom du har gitt den tillatelse til det. Hvis du bruker appen på farten og på forskjellige breddegrader belønner Tinder brukerne ved å gi dem en fordel. 

– Det er ekstra spennende for Tinder dersom de kan presentere brukere for et utvalg som aldri har sett profilen din før, forklarer den digitale trendanalytikeren.

Er du i et nytt land vil Tinder derfor belønne deg for din utvidede horisont. 

ae630960-be1a-40ec-82e7-8183c42d2d9d?fit

Foto: Jos_Temprano / iStockphoto

3. Vær selektiv

Alt avhenger av hva som er formålet ditt med å bruke appen. Er du på utkikk etter noe seriøst, vil Tinder raskt kunne avkode den type adferd. Tinder vil da foreslå brukere som også er ute etter en seriøs relasjon. 

– En suksessfull match, som fører til et forhold, betyr selvfølgelig også to færre brukere, men Tinder ønsker at brukerne får suksessopplevelser. Det betaler seg i det lange løp, fordi da kommer de tilbake når de blir single igjen, sier Vejlø.

Men, dersom du er for selektiv og kresen på hvem du liker, blir du satt i bås som en passiv og vanskelig bruker. 

I Tinders øyne er det god skikk at du liker og sveiper. Det handler likevel om en balanse; er du for opptatt av å ha så mange match som mulig, gir det i seg selv ikke utslag på Tiders algoritme. Det kreves at du følger opp matchene med å svare, og gjør du ikke det, er du tilbake til start. 

– Vær selektiv og følg opp matchene dine. Tinder liker de brukerne som viser appen tillit, sier Vejlø. 

Så dersom du er en Tinderella eller Tinder-tyr som sjekker appen minst tre ganger om dagen, benytter deg av mulighetene for lokasjon, og er selektiv på hva du liker, kan det gi deg bedre sjanser i dating-gamet. 

Utover det råder trendanalytiker Vejlø at man gjør en skikkelig innsats med bildene på profilen: Slett bilder med andre mennesker, ikke bruk for mange bilder hvor du ser latterlig ut, og tenk på lyset du tar bilder i. 

d514accc-1bb4-4671-8adc-0812e318e175?fit

Foto: StockRocket / iStockphoto

Tinders «hemmelige» algoritme: 

* Som de fleste algoritmer er Tinder også i konstant forandring og utvikling. Tinders stiftere har selv sagt at de ikke kan avsløre alt. Siden starten av 2012 har Tinder holdt kortene tett til brystet, men i 2016 løftet Tinder-direktør Sean Rad sløret for formelen. 

* Den såkalte ELO- ratingen: Systemet er basert på et internt poengsystem som matcher brukere opp mot hverandre. Det betyr at hver enkelt brukerprofil er tilknyttet en poengsum som oppdaterer seg fortløpende. Brukerne selv vet ikke poengsummen. 

* Men Tinder-rangeringen ble ifølge Sean Rad ikke utelukkende brukt som indikator for hvorvidt andre finner brukeren fysisk attraktiv eller ikke. Tinder-direktøren beskriver i stedet rangeringen som en målestokk for hvor ettertraktet man er. 

* I dag styres Tinders barometer av hvor ettertraktet man er ut fra aktivitetsnivå, selektivitet, og lokalisasjon. Algoritmen er i høyere grad designet for å hjelpe brukere med å få match-suksess da den raskt lagrer adferdsmønstre ut fra preferanser.

Anonymkode: 9859f...03b

• Liker 1
Skrevet

I Oslo, Bergen og Trondheim er det mange i alle fall.

Anonymkode: d6432...1d0

Skrevet

Hold deg unna dette tullet, fucker opp hue ditt helt til slutt.

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, Neste skrev:

Hold deg unna dette tullet, fucker opp hue ditt helt til slutt.

Ja, det har det allerede gjort. Ble gal. Andre gang jeg sletter 😣

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I Oslo, Bergen og Trondheim er det mange i alle fall.

Anonymkode: d6432...1d0

Jeg bor i en av de byene, og jeg syns ikke det 🙊

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er det sporty av deg å ta 20 år opp i alder! Jeg har selv bare 5 år opp.... 

Tror nok ikke jeg går så langt opp igjen. Traff på en fraskilt skitten gammel gris som trodde han kunne velge å vrake. Nei takk!

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i en av de byene, og jeg syns ikke det 🙊

Samme

Anonymkode: 5da0a...798

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...