Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå 24 år, uten utdanning og prøver å finne ut hva jeg kan studere. Jeg blir ikke noe klokere, og tiden flyr! Tenkte å starte på noe til høsten 2021, altså neste år, men jeg sliter med å finne ut HVA jeg skal studere. Har seriøst ingen interesser, sånn absolutt ingenting jeg liker. Jeg begynner å tro at jeg har matte dyskalkuli, så jeg kan ikke studere noe med økonomi. Snittet mitt fra vgs lå på rundt 2,8 eller 3, noe, og som dere sikkert forstår så er jeg ikke den smarteste. Tenker sakte og lærer sakte. Men utdanning, det vil jeg ta. I dagens samfunn er det ekstremt vanskelig å få seg ordentlig jobb uten, har jeg erfart. Hva anbefaler dere? Lønn for meg er ganske viktig, da jeg kommer fra en fattig familie og vil helst slippe å være fattig for resten av livet. 

Anonymkode: a9a71...e8d

Skrevet

Har du prøvd deg i noen yrker da, praksisplass eller annet som gav mersmak? Du skriver jo godt og uten skrivefeil, så det er sikkert mange utdannelser som kan passe deg. Hva er du interessert i, hadde du noen drømmer da du var yngre? Hvilket favorittfag hadde du på skolen? 

Anonymkode: 6a82a...3ea

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd deg i noen yrker da, praksisplass eller annet som gav mersmak? Du skriver jo godt og uten skrivefeil, så det er sikkert mange utdannelser som kan passe deg. Hva er du interessert i, hadde du noen drømmer da du var yngre? Hvilket favorittfag hadde du på skolen? 

Jeg har jobbet i barnehage, men hatet det fra første dag. Så barn er ikke noe jeg vil jobbe med. Jeg elsker trening, men det er heller ikke noe jeg kan se for meg å jobbe med i hverdagen. Ellers har jeg faktisk ingen interesser. Er ikke noe jeg brenner for og er ganskje kjedelig sånn sett. Da jeg gikk på vgs tenkte jeg å enten bli politi eller fengselsvakt, men per i dag har jeg endret mening og er ikke noe jeg vil jobbe med. Gym var eneste «favorittfaget» på skolen

Anonymkode: a9a71...e8d

Skrevet

Kanskje du burde tenke på fagbrev? Prosessoperatør eller elektriker eller noe sånt? Kan jo alltid studere mer senere om du ønsker? De tjener jo godt, det bare virker så bortkasta å ta opp studielån når det ikke er noe spesielt du virkelig brenner for.

Anonymkode: 250ef...9a5

• Liker 3
Skrevet

Siden du er fysisk aktiv foreslår jeg noe innen turisme, naturguiding, reiselivsutvikling, naturbasert reiseliv. Finnes flere ulike studier på disse temaene. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden du er fysisk aktiv foreslår jeg noe innen turisme, naturguiding, reiselivsutvikling, naturbasert reiseliv. Finnes flere ulike studier på disse temaene. 

Dette må ts ikke finne på. Jeg gikk et reiselivsstudie og betaler fremdeles ned på et svært studielån. Fikk jeg noen jobb med den utdanningen? Nei. Ikke finn på å utdanne deg innen reiseliv ts. Jeg studerer nå noe helt annet. 

Anonymkode: ad83b...ffb

• Liker 9
Skrevet

Jeg søkte litt tilfeldig og fikk opp en bachelor i fysisk aktivitet og ernæring ved høyskolen i Kristiania. Kan det være noe? Jeg kjenner hverken skolen eller studiet, men dette kan du jo undersøke litt selv. Ser samme skolen har flere studier som kanskje kan passe for deg, blant annet livsstilsendring og folkehelse. Studiene ved denne skolen koster penger. Og, når du nevner at lønn betyr noe, så aner jeg ikke hva disse utdanningene gir. Men dette er ment som idéer du kan jobbe ut ifra. Folkehelse vil jeg tro blir mer og mer aktuelt, bl.a pga fedme. 

Når det gjelder lønn: er stabilitet eller høy lønn viktigst? 

Høgskulen i Volda har også ernæring og fysisk aktivitet, der som nettstudium. Kravet er generell studiekompetanse (samme som over). 

Ser det finnes et studium i Elverum som heter fysisk aktivitet i psykisk helsearbeid. Sjekk ut studietilbudet hos Inn (Høgskolen Innlandet) kanskje du finner mer interessant. 

Søk opp aktuelle studiesteder for deg og les gjennom studietilbudet deres. Der får du mer utfyllende informasjon og blir kanskje nysgjerrig på noe. 

Anonymkode: 58cce...b6b

Skrevet

Jeg hadde studert språk! Fransk eller spansk! Eller statsvitenskap. Jeg studerer organisasjonspsykologi, men det er egentlig ikke lidenskapen min.. Og de studiene har nesten ingen opptakskrav.

Anonymkode: c4ee5...deb

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg søkte litt tilfeldig og fikk opp en bachelor i fysisk aktivitet og ernæring ved høyskolen i Kristiania. Kan det være noe? Jeg kjenner hverken skolen eller studiet, men dette kan du jo undersøke litt selv. Ser samme skolen har flere studier som kanskje kan passe for deg, blant annet livsstilsendring og folkehelse. Studiene ved denne skolen koster penger. Og, når du nevner at lønn betyr noe, så aner jeg ikke hva disse utdanningene gir. Men dette er ment som idéer du kan jobbe ut ifra. Folkehelse vil jeg tro blir mer og mer aktuelt, bl.a pga fedme. 

Når det gjelder lønn: er stabilitet eller høy lønn viktigst? 

Høgskulen i Volda har også ernæring og fysisk aktivitet, der som nettstudium. Kravet er generell studiekompetanse (samme som over). 

Ser det finnes et studium i Elverum som heter fysisk aktivitet i psykisk helsearbeid. Sjekk ut studietilbudet hos Inn (Høgskolen Innlandet) kanskje du finner mer interessant. 

Søk opp aktuelle studiesteder for deg og les gjennom studietilbudet deres. Der får du mer utfyllende informasjon og blir kanskje nysgjerrig på noe. 

Anonymkode: 58cce...b6b

Her er det stort sett studier som det vil være vanskelig å få jobb med med bachelor alene - stort sett vil det kreves master. Her kan TS risikere å betale mye penger (spesielt når det er mange privatskoler med skolepenger på lista) for å oppdage at jobbene ikke finnes. 
Begynn i den andre enden: Hvilken jobb kan du tenke deg - SÅ ser du på hvilke utdanninger som kan få deg dit. Ikke bare ta et studium som ser interessant ut uten å ha sjekket jobbmulighetene grundig. Man betaler ikke regningene med interessante studier!

Anonymkode: 10762...3e1

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor studere om du ikke brenner for noe? Man må jo ikke på død og liv studere, få deg heller et fagbrev gjennom å jobbe som lærling og gå opp til fagbrev?

• Liker 2
Skrevet

Helt ærlig om du selv føler deg som noen som lærer sagte og ikke nødvendigvis har store interesser for noen fag (og med de karakterene der er det vel trygt å si at du ikke kommer til å få ting gratis på universitetet) så ville jeg heller lett etter et yrke du kan være interessert i. F.eks elektrikere tjener bedre enn de fleste høyere utdanninger (i alle fall om du tar bort de som krever at du kan matte / har veldig høye krav som jus).

Skrevet

Gravferdskonsulent, her trenger du ingen utdannelse, bare et kurs.
Velter i securitas - kun kurs
Jobb på sykehjem. Ta nattevakter og få tillegg. Etterspørselen øker
IT-konsulent

Anonymkode: 1641d...a96

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gravferdskonsulent, her trenger du ingen utdannelse, bare et kurs.
Velter i securitas - kun kurs
Jobb på sykehjem. Ta nattevakter og få tillegg. Etterspørselen øker
IT-konsulent

IT konsulent med 2.8 i snitt? Du er klar over at IT konsulenter oftest har mastergrader i datateknologi eller lignende ja? Forøvrig er IT også et mattebasert fag så om hun tror hun har dyskalkuli så er det i alle fall et teit forslag.

• Liker 1
Skrevet

Hva gjør du nå, da?

Anonymkode: 82716...dda

Skrevet
3 minutter siden, KapteinJ said:

IT konsulent med 2.8 i snitt? Du er klar over at IT konsulenter oftest har mastergrader i datateknologi eller lignende ja? Forøvrig er IT også et mattebasert fag så om hun tror hun har dyskalkuli så er det i alle fall et teit forslag.

IT-konsulent er et av de yrkene hvor det ikke er krav om utdanning. Ingen beskyttet titlle der du 😉 Helpdeskmedarbeider er et forslag herunder 🙂

Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

IT-konsulent er et av de yrkene hvor det ikke er krav om utdanning. Ingen beskyttet titlle der du 😉 Helpdeskmedarbeider er et forslag herunder 🙂

Om det er riktig at helpdeskmedarbeider er it-konsulent føler jeg at jeg har blitt vranglært her oppe på NTNU. I min verden er it konsulenter folk som rådgir og utfører utvikling innen IT. De jobber gjerne i selskap som Deloitte, Accenture, Sopra Steria osv hehe, men det er vel mulig man kaller alle som jobber med noe vagt it relatert for it konsulenter i disse dager.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, KapteinJ said:

Om det er riktig at helpdeskmedarbeider er it-konsulent føler jeg at jeg har blitt vranglært her oppe på NTNU. I min verden er it konsulenter folk som rådgir og utfører utvikling innen IT. De jobber gjerne i selskap som Deloitte, Accenture, Sopra Steria osv hehe, men det er vel mulig man kaller alle som jobber med noe vagt it relatert for it konsulenter i disse dager.

Konsulterer kunder😊 Som salgskonsulent 😊

• 3 måneder senere...
Skrevet

Kunne faglærer vært noe? Da kan du jo f.eks. bli gymlærer :)

Skrevet

Lokomotivførere tjener forresten veldig bra - over 700 000 i året! Den utdanningen varer i ett år med teori og praksis, og et halvt år i bedriften du ansettes i :)

Skrevet

Studier hvor det er lett å få jobb og som jeg selv hadde valgt skulle jeg studert på nytt:

Vernepleier (du kan jobbe med alt mulig)

UX-design (kreativt + god lønn + ingen turnus)

Programmeringsfag (god lønn, enkelt å få jobb)

Jeg var som deg ts, ikke interessert i noen ting. Men etterhvert som man lærer om et fagfelt blir det mer spennende. Slik tror jeg det er for de fleste. Jeg ville derfor tenkt på hvordan du vil strukturere arbeidsdagen. Liker du å jobbe turnus? Liker du å jobbe i team eller å sitte foran data alene? Hvor viktig er lønn? Tenk over alt sånt noe. 

Anonymkode: 6b4ef...670

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...