AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #1 Del Skrevet 12. oktober 2020 Hadde bilen innom verkstedet og de sa det kom en feilmelding på "sota spjeld", er en 15 år gammel Hyundai. Hva betyr det? Jeg forstod ikke forklaringen. Pristilbud skal de sende når de får tid. Er det noe man kan fikse selv? Anonymkode: d88ee...cf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 12. oktober 2020 #2 Del Skrevet 12. oktober 2020 (endret) Er ikke helt sikker, men kan det være at du har daukjørt bilen? Du bør dra den ordentlig ut på girene av og til. Og kjøre noen lange turer innimellom hvis du stort sett driver med småkjøring. Vet ikke helt om det kan ha gått så langt at de er nødt til å åpne opp og rense, eller om du kan blåse ut av den selv. Spør dem! Kan fungere greit å ta en tur på et par timer på motorveien, dra ut når du skal opp i fart og kjør på høyt turtall. Det er ikke økonomisk for drivstoffet, men... Endret 12. oktober 2020 av solmåneogstjerner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 12. oktober 2020 #3 Del Skrevet 12. oktober 2020 (endret) Det sota spjeldet er vel EGR ventilen. Nytter nok ikke å kjøre hardt på motorvei for å bli kvitt sot som har lagt seg på spjeld og kanaler som fører en del av eksosen inn i motor igjen. Endret 12. oktober 2020 av tdm900 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #4 Del Skrevet 13. oktober 2020 Så det er bare å rense en del? Anonymkode: d88ee...cf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 13. oktober 2020 #5 Del Skrevet 13. oktober 2020 Ja, men det er mye jobb for å komme dit sota sitter. Om det er den delen jeg mener som har sota ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #6 Del Skrevet 13. oktober 2020 Ok, takk. Kan en bensinmotor også ha EGR ventil? Det fins ingen tilsetningsstoffer som kan løse opp i det? Spraye 2-3 flasker bremserengjører i tanken f.eks.? Jeg er ganske blakk og det verkstedet vet ikke at det fins tall som er mindre enn 2500. Anonymkode: d88ee...cf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ezio Skrevet 13. oktober 2020 #7 Del Skrevet 13. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Spraye 2-3 flasker bremserengjører i tanken f.eks.? 🤦♂️ 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ganske blakk Da bør man ikke ha bil! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 13. oktober 2020 #8 Del Skrevet 13. oktober 2020 (endret) Fikk samme problem i vår. Måtte bytte EGR ventilen. Nydelige 17 lapper forsvant fra konto og 3 dager på verksted. Endret 14. oktober 2020 av dillyduzit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #9 Del Skrevet 13. oktober 2020 Hvafornoe? 17000 kr? Det er ikke denne bilen verdt...hva skjer om jeg bare fortsetter å kjøre? Anonymkode: d88ee...cf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 14. oktober 2020 #10 Del Skrevet 14. oktober 2020 Fikk beskjed om at bilen kunne gå i nødmodus, syntes det dog var rart mtp hvor ofte bilen ble kjørt langt i høyt turtall og likevel ble såpass at ventilen måtte byttes.. Ville nok bare ha kjørt med den til den sier stopp, om ikke du finner et billigere verksted. Jeg var desperat fordi vi *måtte* komme oss hjem fra Oslo, og endte på Møller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #11 Del Skrevet 14. oktober 2020 Ok, takk! Det pussige er at denne bilen bruker vi stadig vekk til å kjøre på hytta med, 300 km én vei. Vi råkjører riktignok ikke, men særlig med henger på er det lange, bratte bakker der motoren får kjørt seg. Anonymkode: d88ee...cf8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ezio Skrevet 14. oktober 2020 #12 Del Skrevet 14. oktober 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, takk! Det pussige er at denne bilen bruker vi stadig vekk til å kjøre på hytta med, 300 km én vei. Vi råkjører riktignok ikke, men særlig med henger på er det lange, bratte bakker der motoren får kjørt seg. Anonymkode: d88ee...cf8 Hmmm... Kjører du på veldig lavt turtall på disse turene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 14. oktober 2020 #13 Del Skrevet 14. oktober 2020 1 time siden, Ezio skrev: Hmmm... Kjører du på veldig lavt turtall på disse turene? Turtall har null å si. EGR-ventil sitter før partikkelfilteret, ergo er ikke eksosen gått gjennom filteret og partiklene blir sendt gjennom ventilen urenset. Der ligger bare og bygger seg opp med sot, og til slutt er det tett eller så setter spjeldet seg fast i åpen eller lukket stilling. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 14. oktober 2020 #14 Del Skrevet 14. oktober 2020 4 timer siden, dillyduzit skrev: Fikk beskjed om at bilen kunne gå i nødmodus, syntes det dog var rart mtp hvor ofte bilen ble kjørt langt i høyt turtall og likevel ble såpass at ventilen måtte byttes.. Ville nok bare ha kjørt med den til den sier stopp, om ikke du finner et billigere verksted. Jeg var desperat fordi vi *måtte* komme oss hjem fra Oslo, og endte på Møller. På VW skjer dette på en av to måter. Husker ikke hvilken stilling på spjeldet, men i ene stillingen går den rett i nødmodus og trekkraften er mer enn halvvert, og glødelampa begynner å blinke. I motsatt stilling har du trekkraft, men motorlampa lyser og du skjønner ikke hvorfor. Det var slik jeg fikk forklart det når EGR krangler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 14. oktober 2020 #15 Del Skrevet 14. oktober 2020 På såpass gammel bil er det bare å koble ut denne dritten av en EGR og programmere den bort i motorstyreenheten. Bedre for begge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ezio Skrevet 14. oktober 2020 #16 Del Skrevet 14. oktober 2020 6 minutter siden, tdm900 skrev: Turtall har null å si. EGR-ventil sitter før partikkelfilteret, ergo er ikke eksosen gått gjennom filteret og partiklene blir sendt gjennom ventilen urenset. Der ligger bare og bygger seg opp med sot, og til slutt er det tett eller så setter spjeldet seg fast i åpen eller lukket stilling. Så EGR-ventilen vil tette seg uansett hvordan man kjører? Jøss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 14. oktober 2020 #17 Del Skrevet 14. oktober 2020 Er det snakk om EGR-ventil så spør hva det koster å bytte. på VW er det en h-masse jobb og koster 15k++ men på en MB jeg hadde var det veldig enkelt (i garasjen på en halvtime, inklusive kaffe). Jeg har ikke peiling på Koreanske biler, men noen av disse har vel MB lignende motorer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 14. oktober 2020 #18 Del Skrevet 14. oktober 2020 59 minutter siden, Ezio skrev: Så EGR-ventilen vil tette seg uansett hvordan man kjører? Jøss. Ja, slik er det konstruert. EGR-ventilen slipper en del av eksosen tilbake til motor, for å redusere avgasser, der blir også sotpartiklene med. Derfor har ikke jeg diesel lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ezio Skrevet 14. oktober 2020 #19 Del Skrevet 14. oktober 2020 10 minutter siden, tdm900 skrev: Ja, slik er det konstruert. EGR-ventilen slipper en del av eksosen tilbake til motor, for å redusere avgasser, der blir også sotpartiklene med. Derfor har ikke jeg diesel lengre. Aha. Om jeg får problemer med den i bilen min får jeg den bare nappet ut og omstiller hjernen i bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #20 Del Skrevet 14. oktober 2020 Men man kommer vel ikke gjennom avgasskontroll i PKK uten EGR ventil? Og dette er, som sagt, en bensinmotor. Men nå har jeg googlet masse og det viser seg at det egentlig er en kopi av en Mitsubishi V6 GDI motor. Anonymkode: d88ee...cf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå