Gå til innhold

Har du prøvd chatten til mental helse? Fungerer den?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Chatten til mental helse på sidetmedord.no har åpent i kveld, ser jeg. Er det noen som har prøvd den? Får man skrive lenge med samme person? Har ringt hjelpetelefonen noen ganger, men ofte er det lang kø og om man får svar så føler jeg på et press til å bli ferdig så fort som mulig.. Er det likedan på chatten? 

Anonymkode: fc5e3...0ef

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler  det er likedan på chatten. Det er et press på å bli ferdig så fort som mulig.

I tillegg føles det som de snakker via manus. De har noen innøvde setninger og ting de skal si, og hvis du avviker fra majoriteten som ikke har vært i behandling før og som kun trenger å høre " ring fastlegen din " så blir de helt rare og vet ikke hva de skal si. Håpløst system.

Anonymkode: ef69b...705

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Føler  det er likedan på chatten. Det er et press på å bli ferdig så fort som mulig.

I tillegg føles det som de snakker via manus. De har noen innøvde setninger og ting de skal si, og hvis du avviker fra majoriteten som ikke har vært i behandling før og som kun trenger å høre " ring fastlegen din " så blir de helt rare og vet ikke hva de skal si. Håpløst system.

Så teit, det var det jeg vr redd for. Har vært i kontakt med rustelefonen en gang, og der og følte jeg man fikk svar som man likegjerne kunne googla seg til, men ringte jo de for å få en mer «personlig» rådgivning ut fra spesifikk situasjon....

ikke Ts. 

Anonymkode: cf518...642

Gjest Daryl Dixon
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig i det siste der. Ringt en gang, og hun jeg snakket med virket først innøvd som en telefonsvarer, før hun fikk litt panikk og ba meg ringe legevakt. Satt igjen og følte at jeg hadde gjort noe galt ved å ta kontakt. 

Skrevet (endret)
26 minutter siden, Daryl Dixon skrev:

Enig i det siste der. Ringt en gang, og hun jeg snakket med virket først innøvd som en telefonsvarer, før hun fikk litt panikk og ba meg ringe legevakt. Satt igjen og følte at jeg hadde gjort noe galt ved å ta kontakt. 

Det er min erfaring fra igår også. Veldig hyggelige begge to som jeg snakket med, men de var som du sa innøvd telefonsvarer som ikke visste hva de skulle si da jeg kunne opplyse om at jeg allerede er i behandling ( da fungerte jo selvsagt ikke standardsvaret deres om å ta kontakt med fastlegen og be om henvisning til psykolog ). Det virket egentlig veldig som de bare ønsket å avslutte samtalen når det ble opplyst om for brått begynte det å ta både 5 og 10 minutter før de svarte ( i begynnelsen tok det kanskje 1-2 minutter. )

Jeg tror ikke ikke de vet hva de skal gjøre om det ringer inn folk som har lang fartstid i psykiatrien uten bedring, eller om folk kan fortelle dem at d allerede har en behandler men trenger å prate om vanskelige ting utenom. 

Jeg kjenner i hvertfall at jeg kvier meg for å ta kontakt med noen slike tjenester igjen 

Ser at jeg har blitt anonym (...705) i det første innlegget jeg la ut her i tråden. Det var ikke meningen :P

Endret av Koya
Skrevet
1 minutt siden, Koya skrev:

Det er min erfaring fra igår også. Veldig hyggelige begge to som jeg snakket med, men de var som du sa innøvd telefonsvarer som ikke visste hva de skulle si da jeg kunne opplyse om at jeg allerede er i behandling ( da fungerte jo selvsagt ikke standardsvaret deres om å ta kontakt med fastlegen og be om henvisning til psykolog ). Det virket egentlig veldig som de bare ønsket å avslutte samtalen når det ble opplyst om for brått begynte det å ta både 5 og 10 minutter før de svarte ( i begynnelsen tok det kanskje 1-2 minutter. )

Jeg tror ikke ikke de vet hva de skal gjøre om det ringer inn folk som har lang fartstid i psykiatrien uten bedring, eller om folk kan fortelle dem at d allerede har en behandler men trenger å prate om vanskelige ting utenom. 

Jeg kjenner i hvertfall at jeg kvier meg for å ta kontakt med noen slike tjenester igjen 

Trodde poenget var at man skulle få noe mer enn det standardet alle likevel vet eller kan finne på Google!  Når man velger p kontakter en sånn tjeneste er det jo ofte fordi man ikke finner helt svar andre steder,,,

Anonymkode: cf518...642

Gjest Daryl Dixon
Skrevet
3 minutter siden, Koya skrev:

Ser at jeg har blitt anonym (...705) i det første innlegget jeg la ut her i tråden. Det var ikke meningen :P

Jeg ringer nok ikke dit igjen. Vært nesten spennende å prøve chatten en gang for å se hva jeg synes. Men når man trenger det så er den stengt..

Skrevet
4 minutter siden, Daryl Dixon skrev:

Jeg ringer nok ikke dit igjen. Vært nesten spennende å prøve chatten en gang for å se hva jeg synes. Men når man trenger det så er den stengt..

Den er åpen fra 18-02 , så er sikkert greit for de som sliter mye på kveldstid, men ikke fullt så greit for de som sliter på dagtid eller gjennom hele natten..

Jeg skal gi det ett til forsøk i kveld i hvertfall før hastetimen min med min vanlige behandler imorgen. Hun ble ganske oppgitt men sa det ikke var uvanlig da jeg fortalte hvordan jeg ble møtt der.

Gjest Daryl Dixon
Skrevet
Akkurat nå, Koya skrev:

Den er åpen fra 18-02 , så er sikkert greit for de som sliter mye på kveldstid, men ikke fullt så greit for de som sliter på dagtid eller gjennom hele natten..

Jeg skal gi det ett til forsøk i kveld i hvertfall før hastetimen min med min vanlige behandler imorgen. Hun ble ganske oppgitt men sa det ikke var uvanlig da jeg fortalte hvordan jeg ble møtt der.

Lykke til. Fortell gjerne hvordan du opplevde chatten når du har prøvd. ❤

Skrevet
5 minutter siden, Daryl Dixon skrev:

Lykke til. Fortell gjerne hvordan du opplevde chatten når du har prøvd. ❤

Takk, det skal jeg🤗

Skrevet

Jeg bruker chatten i vanskelige perioder. Har 3 stykker der jeg liker å skrive med, og de kjenner meg igjen. Det er vel egentlig litt ille, men det gjør det lettere for meg. Jeg synes det er fint og de er gode til å lytte.

Anonymkode: a304e...daa

Gjest Daryl Dixon
Skrevet

Er det egentlig for unge folk? Siden man kan velge gutt og jente... Ikke mann og kvinne. 

Skrevet (endret)
25 minutter siden, Daryl Dixon skrev:

Er det egentlig for unge folk? Siden man kan velge gutt og jente... Ikke mann og kvinne. 

Det er jeg litt usikker på . Jag er 28 år følte meg ikke for gammel ihvertfall :) Selv om jeg ser å meg selv som kvinne og ikke jente

Har du prøvd chatten til LFSS? De føler jeg er hakket mer seriøse.

Endret av Koya
Skrevet

Hva er LFSS?

Gjest Daryl Dixon
Skrevet
9 minutter siden, Koya skrev:

Det er jeg litt usikker på . Jag er 28 år følte meg ikke for gammel ihvertfall :) Selv om jeg ser å meg selv som kvinne og ikke jente

Har du prøvd chatten til LFSS? De føler jeg er hakket mer seriøse.

Den har jeg aldri prøvd, ikke sikkert jeg helt vet hvilken det er en gabg. Jeg er og generelt dårlig til å både be om hjelp og å uttrykke meg så godt når det gjelder. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er LFSS?

Landsforeningen for selvskading og selvmord

Skrevet
5 minutter siden, Daryl Dixon skrev:

Den har jeg aldri prøvd, ikke sikkert jeg helt vet hvilken det er en gabg. Jeg er og generelt dårlig til å både be om hjelp og å uttrykke meg så godt når det gjelder. 

De kaller seg landsforeningen for selvskading og selvmord. Jeg har aldri ringt til dem eller hatt drop inn, kun benyttet meg av chat og den var grei. 

Gjest Daryl Dixon
Skrevet
3 minutter siden, Koya skrev:

De kaller seg landsforeningen for selvskading og selvmord. Jeg har aldri ringt til dem eller hatt drop inn, kun benyttet meg av chat og den var grei. 

Ah ja, de har jeg hørt om. Mulig det passer meg bedre enn si det med ord.. Takk for godt forslag! Skal virkelig huske på dette! 

Skrevet
14 minutter siden, Daryl Dixon skrev:

Ah ja, de har jeg hørt om. Mulig det passer meg bedre enn si det med ord.. Takk for godt forslag! Skal virkelig huske på dette! 

Ja gi dem et forsøk! Jeg snakket med dem nå nettopp og syns jeg fikk mye mer ut av den samtalen enn de 2 jeg hadde med mental helse igår :)

Skrevet

Her stiller folk opp frivillig for å prøve å hjelpe, og så sitter noen og klager på at de ikke er gode nok? 

Nei, de er ikke psykiatere. 

Ta dere en stor bolle. Ærlig talt. 

Anonymkode: b7176...85d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...