Gå til innhold

Ønsker tips til hund.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg elsker hunder, og har bestemt meg for å skaffe meg min egen. Men jeg trenger tips til hvilken rase, og gjerne oppdretter  også. Jeg har passet mye min stemors mops, og må innrømme jeg falt pladask for den rasen. Jeg bor i en liten leilighet i byen så mopsens personlighet og størrelse var helt perfekt.  Men på grunn av alle helseplagene mopsen har er det helt uaktuelt å kjøpe en. Jeg ønsker en robust og frisk hund, gjerne en som kan minne om en mops i størrelse og personlighet. Noen tips? Åpen for alle steder i landet.

Anonymkode: 99fd5...2b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjempebra at du velger bort en rase som virkelig ikke har det bra! :) 

Kan lite om hunder selv, men sjekk ut denne siden og "rasevelgeren":

https://www.nkk.no/rasevelger/

Anonymkode: c6fc4...4e3

• Liker 2
Skrevet

Bichon havanais kanskje? Jeg er ikke så fan av langhårede småhunder, men de er veldig kule når de er kortklipt :)

En ganske frisk rase så vidt jeg vet. 

Ellers er Cairn terriere fine. 

Anonymkode: c4447...d7d

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjempebra at du velger bort en rase som virkelig ikke har det bra! :) 

Kan lite om hunder selv, men sjekk ut denne siden og "rasevelgeren":

https://www.nkk.no/rasevelger/

Anonymkode: c6fc4...4e3

Takk for tips!

Skrevet

Papillon/phalene 🤩 Frisk rase. Krever ikke så mye fysisk aktivitet, men klarer samtidig fint lange turer. Lettlærte hunder. Litt pelsstell er det, men ikke veldig mye. Pelsen er også ganske selvrensende, slik at når hunden tørker er den som regel ren igjen. Pelsen er også veldig silkeaktig, så det klør ikke om det blir i senga (hvis du skal ha hunden der). Skikkelige kosehunder som elsker å være nær deg. Må trene de til å ikke bjeffe så mye når det kommer folk på besøk. 

Bruk god tid på å velge oppdretter. En jeg kjenner måtte levere tilbake en valp som ikke var avlet helt bra. Hils på oppdretter og foreldredyr dersom du har sjansen. Sjekk raseklubbens sider og velg oppdretter fra listen der når du har bestemt deg for rase. Raseklubben har gjerne noen ekstra krav til foreldredyrene som ikke NKK har. 

Anonymkode: a1ca6...2e5

• Liker 1
Skrevet

Papillon eller chinese crested powderpuff. 😊 

Er noe helsegreier på de også, men det er lite i forhold til mange andre små raser. 

Anonymkode: 26b5b...627

Skrevet

Om du får en frisk fransk bulldog, morsomste, rareste, herligste hund ever.

Ingenting som slår de og den personligheten😍

Anonymkode: 07f60...5f4

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev en frisk og robust hund. Det er ikke en fransk bulldog stakkar.

• Liker 10
Skrevet

Dansk-svensk gårdshund! Perfekt størrelse, kjempebra helse og lynne. 

Anonymkode: 87ea3...8e3

• Liker 2
Skrevet

Shiba, shetland sheepdog eller dansksvensk gårdshund.

Anonymkode: 6cb29...093

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dansk-svensk gårdshund! Perfekt størrelse, kjempebra helse og lynne. 

Anonymkode: 87ea3...8e3

Den så fin ut, takk for tipset. Har du erfaring med den, krever den mye mosjon daglig?

Skrevet

Dvergpuddel. Hater utseendet på de, men de er dritkule! 

Anonymkode: cd18a...5ee

• Liker 1
Skrevet

Husk at selv om du kjøper en middels til mindre hund, så betyr ikke det at de trenger mindre aktivitet. Papillon er lynende intelligent og de elsker å jobbe. Disse trenger massevis av mental aktivitet. Jeg har jobbet med disse hundene, og de elsker å lære nye ting og triks. Det samme med dansk-svensk gårdshund og noen andre raser som er blitt nevnt. Mental aktivitet er på mange måter viktigere enn fysisk aktivitet.

Får du en liten-ish hund er det også viktig å trene belønningsbasert trening. Små hunder har lettere for å bli usikre, og da er belønningsbasert trening absolutt best for å bygge selvtillit og la hunden kjenne på mestringsfølelsen. Belønningsbasert trening i kombinasjon med rutiner og konsekvente regler og oppførsel er absolutt å anbefale for å unngå å få en såkalt "usikker gneldrebikkje" 

Anonymkode: 1b3e9...6d2

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg er fan av whippet. Kanskje litt større enn det du tenkte på, men fantastisk personlighet. Ingen arvelige sykdommer eller helseplager såvidt jeg vet heller.

Endret av miaw
Skrevet

Kan anbefale retriever selvom det kanskje er en smule større enn mops🤣 Vi har en golden, og hun er rolig, bjeffer omtrent aldri, elsker folk og andre hunder, aldri vært aggressiv, ganske lettlært i og med at hun elsker mat. Ganske smarte, tåler en dag med mye aktivitet og en rolig dag med bare tissing uten problem. Hvis du bestemmer deg for retriever er det viktig at du kjøper i fra en av oppdretterene som står på retrieverklubben sin oppdretterliste ettersom folk dessverre avler uten å tenke. (tror at så lenge hunden er snill og grei holder det). 

Skrevet
På 12.10.2020 den 15.59, AnonymBruker skrev:

Fransk bulldog er milevis fra en mops i personlighet. Mopsen er enkel, nesten alltid trivelig og sosial. Frallene har for mye bulldog i seg, kan være stae, samkjønnsaggressive og ufine. Hadde valgt mops over fralle når det kommer til gemytt.

Anonymkode: 36ed9...844

Skrevet

Korgie 😍

Anonymkode: e84da...2e5

Skrevet
På 12.10.2020 den 17.57, AnonymBruker skrev:

Husk at selv om du kjøper en middels til mindre hund, så betyr ikke det at de trenger mindre aktivitet. Papillon er lynende intelligent og de elsker å jobbe. Disse trenger massevis av mental aktivitet. Jeg har jobbet med disse hundene, og de elsker å lære nye ting og triks. Det samme med dansk-svensk gårdshund og noen andre raser som er blitt nevnt. Mental aktivitet er på mange måter viktigere enn fysisk aktivitet.

Får du en liten-ish hund er det også viktig å trene belønningsbasert trening. Små hunder har lettere for å bli usikre, og da er belønningsbasert trening absolutt best for å bygge selvtillit og la hunden kjenne på mestringsfølelsen. Belønningsbasert trening i kombinasjon med rutiner og konsekvente regler og oppførsel er absolutt å anbefale for å unngå å få en såkalt "usikker gneldrebikkje" 

Anonymkode: 1b3e9...6d2

Dette er så evig sant👏🏻

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler fortsatt ikke jeg har funnet den riktige rasen. Jeg elsker virkelig min stemors mops, og hadde skaffet meg den rasen hadde det ikke vært for helseproblemene de har. Mopsen er så enkel og ha med og gjøre, og den krever ikke så mye aktivitet som mange andre hunder. Vil gjerne finne noe lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...