Gå til innhold

Mannlig eller kvinnelig psykolog?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva slags psykolog er det enklest å snakke med? En av samme kjønn, eller motsatt? Hva når du skal snakke om vanskelige temaer som overgrep og voldtekt? Eller spiseforstyrrelser? 

Anonymkode: 2ef75...a70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er "livet er litt kjipt" så spiller det vel ingen rolle, men om det er tyngre tema, som du nevner her, syns jeg det er lettest med samme kjønn. 

Anonymkode: 20633...1a6

Skrevet

For meg handler det mer om personen enn kjønn. Jeg er selv kvinne og har mannlig psykolog nå. Har aldri hatt en behandler som har vært mer tålmodig eller forstått så mye. Jeg ville sett mer på bakgrunn og hvordan kjemien er enn kjønn i seg selv.

Anonymkode: 12f76...aaf

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg skjønner at det handler mer personen enn kjønn. Men å snakke om sånne ting, hvordan klarer dere å åpne dere om vanskelige tema som går på noe sånt som overgrep? 

Skrevet

Jeg valgte bevisst en kvinnelig. 

Anonymkode: 96874...41c

Skrevet

Jeg har hatt en kvinnelig psykolog som ikke fungerte for meg, var helt umulig å snakke med. Så har jeg hatt en mannlig psykolog, han var lett å snakke med og var veldig direkte i måten han snakket på. Nå har jeg en kvinnelig psykolog igjen, hun er helt klart den beste av de tre, hun minner mer om han mannlige psykologen jeg hadde da. Så min erfaring er vel at personlighet har mer å si enn kjønn. 

Spiseforstyrrelse er en av tingene jeg går til psykolog for btw. 

Anonymkode: fc0cb...829

Skrevet

Pleier å være 50/50 fordelt hvor elendige de er

Anonymkode: 63eaf...ae0

Skrevet

Liker menn best. De er mer direkte, mens kvinner er mer forsiktige, går rundt grøten og er redd for å tråkke feil, men nå trenger jeg en behandler som er tydelig og pusher meg.

Anonymkode: 2084a...501

• Liker 1
Skrevet

Det er vel mest kjemien som må være riktig. Å ta opp vanskelige temaer fordrer tillit. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg forholder meg best til menn, aner ikke hvorfor det er sånn men slik har det alltid vært. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liker menn best. De er mer direkte, mens kvinner er mer forsiktige, går rundt grøten og er redd for å tråkke feil, men nå trenger jeg en behandler som er tydelig og pusher meg.

Anonymkode: 2084a...501

Tror ikke det alltid er sånn. Jeg har tidligere hatt en mannlig psykolog og kvinnelig psykolog, og begge var litt forsiktige med å si ting. Hun jeg har nå er mer direkte, og går ikke rundt grøten

Anonymkode: d75cf...ac7

Skrevet

Det kommer selvsagt an både på deg, og personligheten til psykologen.. 

Jeg har generelt lettere for å snakke med menn enn med kvinner, men det er jo selvfølgelig like stor forskjell i personlighet mellom kvinnelige og mannlige psykologer som ellers i befolkningen. 

Anonymkode: 063cd...a23

Skrevet

Kvinnelig og er kvinne selv. Er utsatt for grove seksuelle overgrep fra jeg var spedbarn og sliter i dag med c-ptsd med medfølgende dissosiativ lidelse og den alvorligste graden av anoreksi og en mannlige behandler fungerer ikke for meg.

Anonymkode: 01667...3eb

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinnelig og er kvinne selv. Er utsatt for grove seksuelle overgrep fra jeg var spedbarn og sliter i dag med c-ptsd med medfølgende dissosiativ lidelse og den alvorligste graden av anoreksi og en mannlige behandler fungerer ikke for meg.

Og jeg har nøyaktig de samme diagnosene som deg, og mye av de samme opplevelsene. Har gått hos mange ulike psykologer, og den som virkelig gjorde at jeg fikk det bedre var en mannlig traumespesialist. 

Anonymkode: f99e3...1d7

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og jeg har nøyaktig de samme diagnosene som deg, og mye av de samme opplevelsene. Har gått hos mange ulike psykologer, og den som virkelig gjorde at jeg fikk det bedre var en mannlig traumespesialist. 

Anonymkode: f99e3...1d7

Så bra å høre at du har det bedre og fikk hjel :) Jeg har forsøkt mannlig behandlere under innleggelse,men den fungerer dårlig. Ble bare sykere :(

Skrevet

Som flere andre skriver så er det kjemien som er viktig, iallfall for meg. Var meget skeptisk til mannlig psykolog i begynnelsen, men nå tror jeg ikke jeg kunne fått noen bedre. Føler at han er tålmodig, forstår meg og er empatisk. Samtidig som han har litt fart i seg, og ikke er redd for å tulle litt og sette meg på plass. Noe som passer meg perfekt. Er i en avslutningsfase nå og gruer meg litt, men skal bli godt å stå på egne ben også med alt det jeg har lært😀

Anonymkode: 19895...e3b

Skrevet

Tusen takk for at dere svarer ❤️ jeg har vært så nervøs for å skulle gå til en mannlig psykolog fordi jeg er redd for å snakke om overgrep med en mann. Og spiseforstyrrelser. Samtidig så klarer jeg ikke å se for meg at det er noe som kommer til å være enkelt å snakke om med noen uansett. 

ett spørsmål til, siden det virker som at det er flere som har snakket med psykolog om overgrep. Spør de mye om det? Klarer dere å fortelle rett ut hva som har skjedd, eller går dere mye rundt grøten? Jeg synes det er vanskelig å kalle en spade for en spade, og jeg føler at mange ord som beskriver hva som har skjedd, er så drøye at jeg ikke kan si det høyt.

Skrevet

Jeg er kvinne og har ønsket å ha både kvinnelig terapeut og kvinnelig fastlege. Det handler om at jeg har mer tillit til kvinner generelt, men om det er fordi de er av samme kjønn som meg vet jeg jo ikke. Har møtt terapeut som absolutt ikke fungerte og terapeut som fungerte utmerket, de var begge kvinner. 

Anonymkode: 3190d...968

Skrevet

Den beste psykologen min var mann. Resten var kvinner og jeg likte ingen av dem. Ble for mye utenomprat og stakkars deg. Likte at mannen var mere rett på sak, og effektiv. ikke noe mye følelsesprat, mere sånn "dette sliter du med, jeg har hatt gode resultater med dette, det prøver på deg også" 

Anonymkode: b9ea2...270

Skrevet

Jeg har gått til to kvinnelige psykologer, og har vært fornøyd med begge. Sist runde vurderte jeg mannlig, men det ble en kvinne likevel fordi det var hos henne det var plass. 

Anonymkode: 06f2e...1c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...