AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #1 Skrevet 11. oktober 2020 Jeg begynte på en medisin (for kroniske smerter) for litt siden og nå har jeg begynt å få selvmordstanker. Jeg vil på ingen måte dø og disse tankene skremmer meg. Jeg tenker å ta det opp med legen, men jeg er redd han ringer barnevernet. Jeg har to barn på 2 og 6 år. Aldri tenkt dette før og selvmordstanker er listet som bivirkning i pakningsvedlegget. Kan jeg sende melding til psykologen min i morgen og be om time før?(skal egentlig dit om 2 uker) kan jeg sende melding til svigerbror i kveld og høre hans tanker? Han er psykolog, men vi har lite kontakt siden vi bor i ulike land for tiden.. jeg er rådløs. Ikke steng tråden vær så snill, jeg er ikke suicidal! Anonymkode: c9f83...ec3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #2 Skrevet 11. oktober 2020 Om dette er en bivirkning ville jeg ringt legevakt, nå. Og snakket med dem, kanskje du skal seponere medisinene med en gang? Hør med lege der, kan fint ta det over telefonen. Ring deretter legekontoret ditt i morgen tidlig og få hastetime i morgen Anonymkode: 108cd...0f0 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #3 Skrevet 11. oktober 2020 Det over pluss kontakt psykologen din ja Anonymkode: a2672...261 1
Sirinna Skrevet 11. oktober 2020 #4 Skrevet 11. oktober 2020 (endret) At selvmordstanker er listet som bivirkning er nok mest fordi sterke smerter er forbundet med depresjon og/eller selvmord(stanker), ikke fordi medisinen forårsaker de. Er tankene reelle eller leste du vedlegget først, og nå er du redd du har disse tankene? Hvis ikke, og du faktisk tenker på å ende livet ditt ringer du legevakt nå med det samme. Endret 11. oktober 2020 av Sirinna
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #5 Skrevet 11. oktober 2020 1 minutt siden, Sirinna skrev: At selvmordstanker er listet som bivirkning er nok mest fordi sterke smerter er forbundet med depresjon og/eller selvmord(stanker), ikke fordi medisinen forårsaker de. Er tankene reelle eller leste du vedlegget først, og nå er du redd du har disse tankene? Hvis ikke, og du faktisk tenker på å ende livet ditt ringer du legevakt nå med det samme. Fra pakningsvedlegget: Hvis du er deprimert kan du i blant ha tanker om å ville skade deg selv eller begå selvmord. Disse tankene kan øke når du starter med antidepressiva, fordi det tar tid for disse legemidlene å virke. Vanligvis tar det omtrent to uker, men iblant kan det også ta lengre tid. Tankene kommer ikke pga pakningsvedlegget. Jeg vil ikke dø, jeg har ingen planer om det, men får innfall noen ganger om dagen, f.eks: lyst å hoppe foran en bil, det ville vært behagelig å bare sove for alltid og nå i kveld er jeg fristet til å ta ett par paralgin forte bare fordi jeg vet jeg blir sløv av det og det høres behagelig ut. samtidig så har jeg absolutt null planer om å gjøre det, men tankene er skummel og jeg vil ha de bort! TS Anonymkode: c9f83...ec3 1
fjærestein Skrevet 11. oktober 2020 #6 Skrevet 11. oktober 2020 (endret) Kontakt både lege og psykologen din du Dette går bra. Si det du sier her til lege: jeg kjenner medisinen gjør noe med meg. Jeg er ikke suicidal, men får mørke tanker, Det hadde jeg ikke før. La oss prøve noe annet. Endret 11. oktober 2020 av fjærestein
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #8 Skrevet 11. oktober 2020 Har du selvmordstanker eller planer? Det er stor forskjell. Anonymkode: 1784c...b79
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #9 Skrevet 11. oktober 2020 Sarotex? Du tar selvfølgelig opp med legen din at du har fått en kjent bivirkning av medisinen. Ingen ringer barnevernet av den grunn (faktisk kontakter fastleger nesten aldri barnevernet, selv når de burde det). Anonymkode: 4b332...543
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #10 Skrevet 11. oktober 2020 Da skal du bytte medisin. Finnes nok andre typer! Ta kontakt med legen din. Anonymkode: fdcb6...307
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #11 Skrevet 11. oktober 2020 Og kanskje har du noen andre du kan snakke med også. Ja du kan sende en melding til din svoger om du tror det er lurt og det hjelper. Du er i en krise. Dette høre veldig ubehagelig ut Anonymkode: a2672...261
Sirinna Skrevet 11. oktober 2020 #12 Skrevet 11. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fra pakningsvedlegget: Hvis du er deprimert kan du i blant ha tanker om å ville skade deg selv eller begå selvmord. Disse tankene kan øke når du starter med antidepressiva, fordi det tar tid for disse legemidlene å virke. Vanligvis tar det omtrent to uker, men iblant kan det også ta lengre tid. Tankene kommer ikke pga pakningsvedlegget. Jeg vil ikke dø, jeg har ingen planer om det, men får innfall noen ganger om dagen, f.eks: lyst å hoppe foran en bil, det ville vært behagelig å bare sove for alltid og nå i kveld er jeg fristet til å ta ett par paralgin forte bare fordi jeg vet jeg blir sløv av det og det høres behagelig ut. samtidig så har jeg absolutt null planer om å gjøre det, men tankene er skummel og jeg vil ha de bort! TS Anonymkode: c9f83...ec3 Ja, det er fordi man ofte blir verre før man blir bedre - dersom man er deprimert og starter på antidepressiva. Dersom du tar medisinene for smerte skal ikke bivirkninger alene kunne gi deg selvmordstanker. Oppsøk legevakt er fremdeles mitt tips.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #13 Skrevet 11. oktober 2020 Er det neurotin? Fikk det mot nervesmerter ( ms) , ble jo helt borte vekk og kjente ikke meg selv igjen . Har aldri hatt sånne tanker i mitt liv, og plutselig tenkte jeg " jaja hvis trikken kjører på meg så er det like så greit 🙈 Anonymkode: 36abb...761
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #14 Skrevet 11. oktober 2020 Har di diagnose på smertene? Eller har du fått tullemedisin ala sarotex fordi legene skriver det ut til alle som sier de har smerter slik at de skal slippe å høre på masinga deres. Samme skjedde med en jeg kjenner. Gikk med kroniske smerter lenge og legen ville ikke utrede, gav antidep istedet. Nå har han fått diagnose på sykdommen og fått riktige medisiner Anonymkode: f69a2...e06
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #15 Skrevet 11. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sarotex? Du tar selvfølgelig opp med legen din at du har fått en kjent bivirkning av medisinen. Ingen ringer barnevernet av den grunn (faktisk kontakter fastleger nesten aldri barnevernet, selv når de burde det). Anonymkode: 4b332...543 Ja, Sarotex.. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det neurotin? Fikk det mot nervesmerter ( ms) , ble jo helt borte vekk og kjente ikke meg selv igjen . Har aldri hatt sånne tanker i mitt liv, og plutselig tenkte jeg " jaja hvis trikken kjører på meg så er det like så greit 🙈 Anonymkode: 36abb...761 Har resept på Neurotin, det er neste å prøve. Har egentlig ikke lyst, spesielt ikke nå etter Sarotex. Jeg har time med smerteklinikken på tirsdag. kanskje jeg bare venter til da. Fastlegen min har stor tro på at all medisin virker og bivirkninger ikke er «ekte.» men altså, hvis jeg deler disse tankene med en lege så blir ikke barnevernet kontaktet? Det er absolutt ingen andre bekymringer rundt barna så det ville isåfall kun være disse tankene som ville ligget til grunn. vet ikke om jeg orker å forstyrre svoger, selv om jeg har behov for å dele siden jeg er litt redd TS Anonymkode: c9f83...ec3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #16 Skrevet 11. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har di diagnose på smertene? Eller har du fått tullemedisin ala sarotex fordi legene skriver det ut til alle som sier de har smerter slik at de skal slippe å høre på masinga deres. Samme skjedde med en jeg kjenner. Gikk med kroniske smerter lenge og legen ville ikke utrede, gav antidep istedet. Nå har han fått diagnose på sykdommen og fått riktige medisiner Anonymkode: f69a2...e06 Har diagnose, kronisk sykdom. Smerter i 10 år, først nå kommet til smerteklinikk TS Anonymkode: c9f83...ec3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #17 Skrevet 11. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, Sarotex.. [...] men altså, hvis jeg deler disse tankene med en lege så blir ikke barnevernet kontaktet? Det er absolutt ingen andre bekymringer rundt barna så det ville isåfall kun være disse tankene som ville ligget til grunn. Anonymkode: c9f83...ec3 Jeg har på mine femten år i barnevernet aldri sett en bekymringsmelding som omhandler suicidalitet med mindre det har vært gjort et selvmordsforsøk og det ikke finnes en annen forelder til å ivareta barna i situasjonen. Det er generelt veldig få meldinger fra leger, og de som kommer omhandler gjerne ekstremt prekære situasjoner. Men om noen skulle melde, så er det faktisk ikke farlig. Du skal i hvert fall ikke risikere helsa i frykt for at noen blir bekymret for barna dine. Jeg mener Sarotex kan seponeres brått uten at risikoen øker, men det er selvfølgelig noe du skal kvalitetssjekke med helsepersonell. Det er ikke sannsynlig at du bør fortsette på dem med slike bivirkninger. Anonymkode: 4b332...543 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #18 Skrevet 11. oktober 2020 Sarotex er en møkka medisin. Lurer på hvorfor du har fått den når nyere antidep. har lettere bivirkninger... Medisinutprøving er slitsomt. Husker det. Mye drit jeg sto i før noe klaffet. Så bra di skal på smerteklinikk. Men er ikke det lenge å vente på nå ang dette ? Om legen ikke er lydhør... vel... finnes mange leger. Bivirkninger er selvsagt ekte greier. Anonymkode: a2672...261 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #19 Skrevet 11. oktober 2020 Gå til legen som forskrev medisinen asap. Og fortell om tankene og at du bør slutte. Jeg fikk det selv pga. medisiner mot epilepsi.. Tankene om selvmord gikk fort over men var deprimert en god stund etter at jeg sluttet med de. Skummelt når medisiner tuller med tanke e og psyken Anonymkode: 500f5...a7f
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #20 Skrevet 11. oktober 2020 Takk for svar alle. Jeg ser ann formen i morgen, om jeg skal kontakte fastlege eller vente til timen på smerteklinikken på tirsdag. tar ikke sjansen på å bare slutte på medisinen, alt må godkjennes av lege pga nav... Nå går jeg bare og legger meg for dette gidder jeg ikke. setter pris på dere ☺️ TS Anonymkode: c9f83...ec3
Fremhevede innlegg