AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #1 Skrevet 11. oktober 2020 Jeg har en «rar» eller ubehagelig følelse i brystet og opp i halsen. Vanskelig å puste ordentlig. Ofte må jeg trekke etter pusten. Det er veldig ubehagelig å slitsomt. det har vart i 3-4 måneder. jeg trodde kanskje jeg hadde luftveisinfeksjon eller noe. Var hos legen på tirsdag og hun mente det var stress. jeg lever er nokså stressende liv. Liten tid til egentid. Men slik har det alltid vært. Jeg har en samboer som er ekstremt kontrollerende og maktsykt. Han har også et humør det er vanskelig å forholde seg til. Han gjør mye for å få meg til å føle meg dum, svak og verdiløs. Dette har også pågått alt for lenge. Har tenkt jeg klarer å holde ut til barna er store. Har bare levd i det. har vært sammen i 17 år. Det har ikke alltid vært slik men i mange år. Kan ikke huske når ting egentlig startet. jeg er ofte redd for å komme hjem, slapper lite av å passer alltid på å ha noe å gjøre hjemme. kan det være jeg faktisk har angst ? Anonymkode: 4e009...f70
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #2 Skrevet 11. oktober 2020 Symptombilde Angst innebærer ofte en rekke fysiske symptomer, som for eksempel: - tretthet - uro - hodepine - kvalme - nummenhet i hender og føtter - muskelspenninger og/eller muskelsmerter - problemer med å svelge - pustevansker - konsentrasjonsvansker - skjelvinger og rykninger - irritabilitet - svetting - rastløshet - søvnløshet/søvnproblemer - svimmelhet - hjertebank - redd for å dø - tristhet Hvis du kjenner igjen noen av disse symptomene kan du ha utviklet en angstlidelse. Fem hovedtyper angst Generalisert angstlidelse Generalisert angstlidelse er en tilstand med «frittflytende» angst, det vil si at angsten ikke er varig knyttet til spesifikke situasjoner eller gjenstander. Tilstanden preges av vedvarende sterk spenning, uro, rastløshet og bekymringer, samt somatiske symptomer som skjelving og svimmelhet. Det er ofte ting eller hendelser i dagliglivet som blir gjenstand for overdreven angst, for eksempel bekymring for at barna dine skal bli påkjørt, partneren din skal bli syk eller lignende. For å få denne diagnosen må tilstanden ha vart i minst seks måneder. Panikklidelse Panikklidelse kalles også panikkangst eller panikkanfall. Angsten kommer brått og uten forvarsel, gjerne sammen med fysiske reaksjoner som pustevansker og kvelningsfornemmelser, hjerteklapp, økt eller uregelmessig hjertefrekvens, svetting, skjelving, smerter i brystet, kvalme, svimmelhet, nummenhet, følelse av skulle besvime og dødsangst. Disse anfallene kan være svært skremmende. Fordi de kroppslige symptomene er så sterke, kan du mistolke dette og tro at du har fått en alvorlig kroppslig sykdom som for eksempel hjerteinfarkt eller slag. Dette kan føre til at du blir var for endringer i kroppen, og opptatt av om du får raskere puls, sterkere hjertebank, rask pust eller liknende. Fobier Fobier er irrasjonell og intens frykt for bestemte situasjoner, gjenstander eller aktiviteter. Det er vanlig å dele inn fobier i tre hovedtyper: sosial fobi, spesifikke fobier og agorafobi. Ved sosial fobi er du redd for omgang med andre mennesker. Det kan være andre mennesker generelt eller bestemte grupper mennesker, eventuelt i bestemte situasjoner. Sosial fobi kan innebære en overdreven redsel for å dumme deg ut eller bli ydmyket. Spesifikke fobier dreier seg om helt bestemte gjenstander eller situasjoner, som edderkopper, hunder, høyder eller flyreiser. Agorafobi er frykt for å forlate hjemmet og begi seg ut på områder som oppfattes som usikre. Denne fobien er særlig knyttet til åpne plasser og steder med mange mennesker, for eksempel butikker, offentlige transportmidler etc. Posttraumatisk stresslidelse Posttraumatisk stresslidelse oppstår som en forsinket eller langvarig reaksjon på en hendelse som opplevdes som ekstremt skremmende eller psykisk smertefull. Denne hendelsen kan innebære en trussel om død for en selv eller andre, eller mot ens egen eller andres fysiske, seksuelle eller psykiske integritet. Eksempler er katastrofer, alvorlige ulykker og voldtekt. Trusselen oppleves som overveldende i forhold til den enkeltes evne/ mulighet til å mestre situasjonen. Den opprinnelige skrekkopplevelsen gjenoppleves gjerne gjennom indre bilder/ «flashbacks», tanker eller mareritt. Andre symptomer er anspenthet, skvettenhet, sinne, fysiske smerter og søvnproblemer («autonom hyperaktivitet») og unnvikelse av alt som minner om den traumatiske hendelsen. Dette kan være veldig energitappende. Det kan også være at du har konsentrasjonsvansker og hukommelsesproblemer. Formelle diagnostiske kriterier krever at symptomene varer mer enn en måned, og at de forårsaker betydelig svekkelse i sosiale, yrkesmessige eller andre viktige funksjonsområder. Tvangslidelser Tvangslidelser arter seg som tvangstanker og tvangshandlinger. Tvangstankene er forbundet med angstforestillinger. Tvangshandlinger er ofte konsekvenser av tvangstankene og tjener til å redusere angsten. Hvis du har angst så vil jeg tro at du har flere av de overnevnte symptomene. Stress som legen sier er nok mere riktig, men det kan selvsagt være angst. Men når angsten rir meg, eller jeg har angsanfall så er det ingen tvil om hva det er da jeg har flere kroppslige reaksjoner samtidig. Anonymkode: b67e7...a37
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #3 Skrevet 11. oktober 2020 Angst er irrasjonell frykt. (Redsel for noe man selv vet godt ikke er noe å være redd for.) Har du irrasjonell frykt? Anonymkode: 3df9e...dfd
Babyjenta Skrevet 11. oktober 2020 #4 Skrevet 11. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Angst er irrasjonell frykt. (Redsel for noe man selv vet godt ikke er noe å være redd for.) Har du irrasjonell frykt? Anonymkode: 3df9e...dfd Jeg har mange av de tegnene over. Indre uro, rastløshet, hodepine, tretthet (uten å klare å slappe av) og søvnvansker. når sedix kom på markede starte jeg med de og har gått op de siden. Tror ikke de hjelper så mye, men hode mitt tror de hjelper for indre uro. innsovningstabletter har jeg fått av legen. Sover 3-5 timer pr natt. men de smertene i brystet og pustevanskene er veldig vedlig slitsomt. De kommer når jeg står opp, avtar litt på jobb. Men er der hele tiden når jeg er hjemme. Helt nytt for meg. Så vet ikke hva jeg bør gjøre
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #5 Skrevet 12. oktober 2020 Jeg levde også med stress i mange år. Det kan gå "bra" lenge, men etterhvert kan man oppleve å ikke tåle det så godt lenger. Glasset blir fullt og begynner å renne over. Jeg ble til slutt veldig syk. Fungerte ikke lenger, levde i et mareritt. Måtte begynne i behandling, fikk en angstdiagnose. Det går litt bedre nå, men jeg må jobbe mye med meg selv for å holde meg oppegående. Hvis du kan gjøre noe for å minske stresset før du når bunnen totalt, så gjør for all del det. Du må bo et sted du kan slappe av og føle deg trygg... Anonymkode: 6de56...871
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #6 Skrevet 12. oktober 2020 9 timer siden, Babyjenta skrev: Jeg har mange av de tegnene over. Indre uro, rastløshet, hodepine, tretthet (uten å klare å slappe av) og søvnvansker. når sedix kom på markede starte jeg med de og har gått op de siden. Tror ikke de hjelper så mye, men hode mitt tror de hjelper for indre uro. innsovningstabletter har jeg fått av legen. Sover 3-5 timer pr natt. men de smertene i brystet og pustevanskene er veldig vedlig slitsomt. De kommer når jeg står opp, avtar litt på jobb. Men er der hele tiden når jeg er hjemme. Helt nytt for meg. Så vet ikke hva jeg bør gjøre Du svarte ikke på spørsmålet mitt, men på den over meg sine. Har du irrasjonell frykt? Anonymkode: 3df9e...dfd
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #7 Skrevet 12. oktober 2020 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du svarte ikke på spørsmålet mitt, men på den over meg sine. Har du irrasjonell frykt? Anonymkode: 3df9e...dfd Ja det er bestemte ting jeg er redd for Anonymkode: 4e009...f70
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #8 Skrevet 12. oktober 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er bestemte ting jeg er redd for Anonymkode: 4e009...f70 Okei, vi får ta dette helt fra begynnelsen. Angst er å være redd for noe du vet ikke er noe å være redd for. Angst er en slags sykdom. Du er redd fordi du lever i et voldelig forhold, du bor sammen med en mann som terroriserer deg daglig. Anonymkode: 3df9e...dfd
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #9 Skrevet 12. oktober 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Du svarte ikke på spørsmålet mitt, men på den over meg sine. Har du irrasjonell frykt? Anonymkode: 3df9e...dfd Jeg tror du blander angst og fobi. Det er ikke noe krav om at man må være redd for noe irrasjonelt for å kunne få en angstdiagnose. Anonymkode: 6de56...871 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #10 Skrevet 12. oktober 2020 Utrolig merkelig at noen i 2020 tror at å leve i et voldelig forhold er bedre for barna enn å gå fra partneren Anonymkode: 37d75...f8f
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #11 Skrevet 12. oktober 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev:Jeg har en «rar» eller ubehagelig følelse i brystet og opp i halsen. Vanskelig å puste ordentlig. Ofte må jeg trekke etter pusten. Det er veldig ubehagelig å slitsomt. det har vart i 3-4 måneder. jeg trodde kanskje jeg hadde luftveisinfeksjon eller noe. Var hos legen på tirsdag og hun mente det var stress. jeg lever er nokså stressende liv. Liten tid til egentid. Men slik har det alltid vært. Jeg har en samboer som er ekstremt kontrollerende og maktsykt. Han har også et humør det er vanskelig å forholde seg til. Han gjør mye for å få meg til å føle meg dum, svak og verdiløs. Dette har også pågått alt for lenge. Har tenkt jeg klarer å holde ut til barna er store. Har bare levd i det. har vært sammen i 17 år. Det har ikke alltid vært slik men i mange år. Kan ikke huske når ting egentlig startet. jeg er ofte redd for å komme hjem, slapper lite av å passer alltid på å ha noe å gjøre hjemme. kan det være jeg faktisk har angst ? Anonymkode: 4e009...f70 Legen sa stress,ikke angst. Og nei det høres ikke ut som angst Anonymkode: 2fb38...b02
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #12 Skrevet 12. oktober 2020 Du har en samboer som driver psykisk mishandling. Det er derfor du er redd. Anonymkode: f03cb...d72
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #13 Skrevet 13. oktober 2020 På 11.10.2020 den 21.54, AnonymBruker skrev: Angst er irrasjonell frykt. (Redsel for noe man selv vet godt ikke er noe å være redd for.) Har du irrasjonell frykt? Anonymkode: 3df9e...dfd Men når man sliter psykisk (og som til og med har blitt fysisk) slik Ts gjør så burde det jo være irrelevant hvorfor, for å kunne få hjelp. Anonymkode: 98bfa...d24
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #14 Skrevet 13. oktober 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men når man sliter psykisk (og som til og med har blitt fysisk) slik Ts gjør så burde det jo være irrelevant hvorfor, for å kunne få hjelp. Anonymkode: 98bfa...d24 Men det er jo ikke det. Hun sliter psykisk fordi hun lever i et voldelig forhold. Hjelpen består i å komme vekk fra det voldelige forholdet. Anonymkode: 3df9e...dfd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå