Gjest Student2005 Skrevet 27. juli 2005 #1 Skrevet 27. juli 2005 Lurer enkelt og greit på hvordan dette studiet er, da jeg skal begynne på det til høsten... Hvordan fungerer for eksempel de basisgruppene? Er det mye tavleundervisning, gruppearbeid? Må man presentere mye foran hele klassen? Lærar man mest teoretiske ting, eller lærer man mye om undervisningsteknikker osv? Og hvor lett/vanskelig er det å få jobb etter endt 4 år på allmennlærer for tiden? Har karakterene alt å si? Er takknemlig for alle svar, både fra dere som har tatt dette selv, dere som skal begynne og de som generelt har meninger om det
Gjest Lærerstudent:) Skrevet 27. juli 2005 #2 Skrevet 27. juli 2005 Hei, jeg skal til å ta fatt på mitt siste år ved lærerutdanningen. Må påpeke at høgskolene kan variere sterkt, både mht undervisningsmetoder og vektlegging av andre aspekter ved utdannelsen. I tråd med kvalitetsreformen, var det første jeg merket meg mappeoppgavene. De har vært mange, både individuelle og i gruppesammenheng. Merket fort at utfordringene lå i gruppeoppgavene. (Vi er en svært sammensatt studentmasse, med aldersspenn fra 19-43 år.) Uansett. Kanskje de pøste på med vel mange oppgaver, men tanken fra deres side, var å ved eksamenstider ha en slags presentasjonsmappe, som skulle danne grunnlaget for karakteren i det faget. (Det da i tillegg til muntlige eksamener. Ofte tar man til og med utgangspunkt i mappene man har skrevet.) Vel mye jobb, men de slakket noe etter 1. året. Tavleundervisning. Spesielt i pedagogikkfaget, opplevde jeg at det var gjennomgående. Men selvsagt varierte dette fra foreleser til foreleser. (Vi har hatt mange av de!) Noen var flinke til å iverksette oss, som å gi oss et "case", en situasjon, som vi skulle diskutere i grupper, og så i plenum. Veldig lærerikt. Pedagogikk er ingen oppskrift. På en annen side er nettopp det mange savner. En oppskrift på hvordan man underviser barn. Og frusterende nok, kom den aldri. Etterhvert skjønner man at den foreligger rett og slett ikke. Man må faktisk skape sin egen metodikk, men selvfølgelig basert på andres. Mer om faget.. jo, det kan være ganske tørt dersom man ikke diskuterer det. Bruk kollokvier, problematiser disse kjedelige teoretikerne! Det er slik man husker. (Og finner en gyllen middelvei!) KRL-faget? En vits. Mer sier jeg ikke:) Mattefaget: likeså. Nesten. Det er så utrolig avhengig av om du har gode forelesere! Men tenk at du er nødt til å ha en viss basiskunnskap. Etterlys didaktikk (kunsten å lære bort) i faget, for det hadde vi nesten ingenting av. (La oss si at fokuset kunne ligge på ligninger med tre ukjente, men å lære oss hvordan vi lærer en femteklassing brøk, det var uinteressant..) Skal ikke ramse opp flere fag og hvilket år de tilhører, for det varierer veldig. Praksis! Det er her du finner ut om du har valgt riktig. Eller feil. Det var det mange som gjorde på kullet vårt. (Nesten 45%!) Men like greit å finne det ut tidlig som seint, egentlig. Igjen, her avhenger det MYE på hvilken skole man havner på, og særs hvilken øvingslærer du får. (Læreren som skal følge deg opp gjennom hele perioden.) Tenk på praksisperioden som fulle arbeidsdager, 8-16. (Noen er strenge på dette.) Og vær klar fra begynnelsen av i hvilket tempo du vil gjøre ting i. De er som regel forståelsesfulle. En annen ting du merker i praksis, er hva skolekode betyr. Det er noe man lærer i pedagogikkfaget, (ped. er et fag som gir MYE større mening ETTER praksis!), og som man faktisk ser. Det er normene som sitter i veggene på en skole. Noen er hierarkiske. Veeeldig. Ble mye på en gang dette her! Og sikkert bare en brøkdel. Spør meg mer spesifikt hvis du lurer på noe! Og lykke til:)
Gjest Student2005 Skrevet 1. august 2005 #3 Skrevet 1. august 2005 Tusen takk for langt og bra svar! Det satte jeg skikkelig pris på. Ble i hvertfall litt klokere!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå