Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som gjør det? Hvordan gikk du frem? Jeg har programmert siden jeg var tenåring, og ønsker å skifte retning. Men må ta utdannelse ved siden av jobb, så hvordan er mulighetene?

Anonymkode: 494d5...d6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Programmert hva da?

Anonymkode: b2d61...bd9

Skrevet

Vet om flere som har fått til dette. Felles for dem er at de måtte gjennom omfattende programmeringstester for å bli akseptert

Anonymkode: 24dab...eb3

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må vel ha noen prosjekter å vise til. Det finnes fast track kurs der du går rett i arbeid.

https://experisacademy.no/upskill

Anonymkode: acd0f...260

Det har jeg :) Takk for tips!

Skrevet
På 11.10.2020 den 12.52, AnonymBruker skrev:

Noen som gjør det? Hvordan gikk du frem? Jeg har programmert siden jeg var tenåring, og ønsker å skifte retning. Men må ta utdannelse ved siden av jobb, så hvordan er mulighetene?

Har du link til git-repo med ting du har laget? Ellers er stort sett utviklerere relevant utdannet som ingeniører e.l, men om du har et super kult open source prosjekt som viser at du mestrer mange moderne rammeverk osv kan du sikkert få noen til å gi deg en jobb.

Skrevet

Legg ved link til git-repo, fortell om ditt engasjement og søk hos bedrifter selv om de ikke har lyst ut jobber.

De her legger ut mange relevante stillinger: 

https://www.kode24.no

Jeg fikk høre på jobbintervju at flere bedrifter helst ville ha såkalte "gutteromsutviklere", så det skal nå gå for deg og, tipper jeg!

Anonymkode: 0ab64...212

Skrevet
On 10/11/2020 at 1:23 PM, AnonymBruker said:

Du må vel ha noen prosjekter å vise til. Det finnes fast track kurs der du går rett i arbeid.

https://experisacademy.no/upskill

Anonymkode: acd0f...260

Her må du ha bachelor innen IT for å gå.

TS, du kan jo feks dokumentere kunnskapen din med sertifiseringer, da ligger du sikkert litt bedre ann.

Anonymkode: a7ab0...f9b

Skrevet

Hos oss er det en med master i kjemi som fikk jobb som utvikler. Hun måtte gjennom omfattende tester på forhånd, og vise til prosjekter hun hadde laget. 

Forrige stedet jeg jobbet var det en fysiker som fikk jobbe som utvikler, og det funket utrolig dårlig.. Det var en liten, ganske uproff bedrift, og de lot ham jobbe med utvikling uten å sjekke at han faktisk var flink til det. Dvs, sjefen som ansatte så bare at heyhey, koden kjører, da kan han jo utvikle.. Helt uten å tenke over at koden var ulesbar, uvedlikeholdbar, utestbar, nada sikkerhetshensyn, osv osv, og brøt med omtrent alt av best practice (metoder på flere hundre linjer, klasser som gjorde tusen ulike ting), osvosv. 

Så det er altså håp, men da skal du forberede deg godt. 

Anonymkode: 343b7...1ea

Skrevet

Kommer an på hvor høyt du sikter.

Jeg jobber med it-support men har kun helsefaglig bakgrunn. Men supporten jeg yter er til helsepersonell og gjelder et program jeg kjenner til fra den tidligere jobben min i helsesektoren. Men hvis du i min bedrift skal få jobber som utvikler eller forvalter må du ha minst 3-årig bachelor, helst master.

Anonymkode: bdb2e...f9c

Skrevet (endret)

Slik du formulerte spørsmålet så trodde jeg du var lei av å være programmerer.

Men ja, altså hva har du programmert? Hva kan du vise til, hvilke språk har du programmert i? 

Jeg kjenner mange utviklere som ikke har utdannelse, også gjør det bra som koder og tjener GODT.

Det var også en overskrift at google skulle slutte å kreve at man hadde en grad så lenge du kunne vise til hva du kunne. https://www.entrepreneur.com/article/355652

Kan du koding, så får du jobb. Det et stort behov for kodere, men gode kodere. Altså folk som kan lage noe.

Offentlig sektor krever at du har en grad å vise til, men i privat spiller det ikke så stor rolle. 

Har en kamerat som omsetter for ca 3 millioner, han er webutvikler. Driver sitt AS alene. 
Så klart, han må betale leie, og alle de andre kostnadene. Men han sitter igjen med en god lønn.
Det som har tatt tid er å bygge opp kundebasen. 

Men er du en god koder så får du jobb lett! Men du skal være god, ikke en som bare har laget noe random.

Innenfor webutvikling krever de ofte at du er fullstack utvikler; Altså at du kan frontend( JavaScript, CSS,HTML) også backend som er tyngre programmering. Det er ofte den kombinasjonen de ser etter, frontend og backend.

Endret av amz
Skrevet

Det kommer nok an på hvor du ønsker å jobbe, noen arbeidsplasser veier utdanning høyt, andre ikke.
Jeg jobber selv med IT, og hadde en kollega som ikke har utdanning. Han har også kodet siden han var barn og jobbet innenfor it siden han var 16.
Han hadde mange personlige prosjekter å vise til under intervju, slik at det er lett å vise for arbeidsgiver at man kan kode.

Skrevet

Git commits og engasjement på feks stack overflow. Kanskje du klarer å komme deg inn i et konsulenthus som får leid deg ut på prosjekter så du får noe formellt å vise til.

Jeg har bachelor i noe helt annet, så jeg tok tre kurs på nett fra NTNU i Java på helt Basic nivå ved siden av full jobb for å vise at jeg har kunnskap og engasjement, og to sertifiseringer bare for å kunne ha noe attåt på cv'en. De NTNU kursene ga 5 studiepoeng og kostet 5000 kr/kurs. 

Idag har jeg en lederjobb og screener ofte cver for ansettelsesvurdering, siden jeg ikke har den tradisjonelle veien inn leser jeg ofte cver på en annen måte enn de med master i informatikk 😉

• Liker 1
Skrevet

Du må vise at du evner å lære.

Det holder ikke å ha programmert. Det blir som "Jeg kan lese og skrive, derfor søker på jobben som journalist". Alle kan lese og skrive (programmere), du må ha noe som beviser at du kan bruke det til noe konkret.

Anonymkode: d1401...550

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må vise at du evner å lære.

Det holder ikke å ha programmert. Det blir som "Jeg kan lese og skrive, derfor søker på jobben som journalist". Alle kan lese og skrive (programmere), du må ha noe som beviser at du kan bruke det til noe konkret.

Anonymkode: d1401...550

Helt riktig, det er mange som kan lese og skrive. Man kan de lage lange resonnerende tekster. Kunne du ha skrevet en bok? All koding er bra koding for all del. Kan du grunnlaget så kan du lære. Men det hjelper ikke bare å kunne få pcn til å spytte ut "Hello World". 

Endret av amz
Skrevet

Lage en egen"mappe" med ting som du lager selv, eller blir det å ta en bachelor ved en høyskole. Ikke fall for Noroff reklamene.

Anonymkode: 7175e...03f

• Liker 1
Skrevet
På 13.10.2020 den 16.58, AnonymBruker skrev:

Lage en egen"mappe" med ting som du lager selv, eller blir det å ta en bachelor ved en høyskole. Ikke fall for Noroff reklamene.

Anonymkode: 7175e...03f

Haha, hva er galt med Noroff? Har vurdert de selv?

Anonymkode: ace0b...7e6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...