Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest fniseline
Skrevet

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/07/26/438414.html

Den ene siden av dette er at trygdekontoret burde ha betalt dette i første omgang istedetfor å la henne gå syk og på sykepenger i 2 år...

Men den andre siden? Tror jeg ville ha prøvd å få tak i de pengene på en annen måte, særlig hvis jeg hadde vært avdelingsøkonom og det bare var 20 000,- Kr det var snakk om. Hadde heller betalt 20 000 for å kunne være i jobb og vært sykemeldt, særlig hvis det var snakk om å miste jobben... :overrasket:

Har vi blitt et sutrete folkeslag hvor staten skal fikse alt for oss?

Hilsen

(fnise)line

Videoannonse
Annonse
Gjest Dilla
Skrevet

Er enig med deg. I utgangspunktet burde Staten ha betalt denne operasjonen. Men dersom det var meg det gjaldt tror jeg at jeg hadde tatt opp lån på 20 tusen for å bli frisk igjen altså. Hvis det var alt som skulle til.

Men ja, vi er nok blitt sutrete. Og arbeidsskye.

Skrevet

Helt enig med dere to. Man kan ikke bare sette seg ned og skylde på staten. Man skulle tro det var viktigere å ha et godt liv og en jobb framfor en god unnskyldning for å ikke gjøre noenting.

Gjest Gjest
Skrevet

Sånn jeg har skjønt det så betaler staten for operasjonen, men hun må stå på venteliste til det er ledig kapasietet på et offentlig sykehus. I mellomtida har hun vært sykmeldt så lenge at hun må over på trygd. Men nå for tida er ikke uføretrygd en livstidsgreie, man kan få det for kortere perioder også, og da bør hun kunne få permisjon fra jobben.

Selvfølgelig burde hun ideelt sett ha sluppet å vente, men jeg syns kanskje denne saken er bittelitt overdramatisert.

Gjest Valhalla
Skrevet

Tenk så fint det hadde vært om folk tok ansvar for seg selv.

Gjest Dum Perignon
Skrevet (endret)

Dette skyldes i stor grad inkompetente leger, hvis det da ikke er latskap som gjør at legene svært sjelden sjekker http://www.sykehusvalg.no for å se hvilket sykehus innenfor fritt sykehusvalg som har kortest ventelister.

Ufattelig dustete av legene, kanskje de tjener for mye..?

Endret av Dum Perignon
Gjest Valhalla
Skrevet

Burde ikke damen selv kunne finne ut en måte å komme tilbake i arbeid så hun slapp å snylte? Krav og krav og mamma stat kom å hjelp meg.

Gjest Gjest
Skrevet
Burde ikke damen selv kunne finne ut en måte å komme tilbake i arbeid så hun slapp å snylte? Krav og krav og mamma stat kom å hjelp meg.

Hun har allerede betalt for det, og det har du og jeg også: Det kalles "skatt". Du må ikke forveksle din ønskestat der folk betaler lite skatt og "klarer seg selv" med den vi faktisk lever i.

Enten må staten ta på seg en oppgave, og så utføre den, eller så får de si ifra at det ikke er en del av det offentlige tjenestetilbudet. Å ta betalt (via skattesystemet), og så å lage et tilbud som er så mangelfullt at folk ikke er tjent med det, og/eller så dårlig at det faktisk ikke løser de problemene det er laget for å løse, er svindel. Privatpersoner og bedrifter blir anmeldt til politiet for slikt.

(Forøvrig er jeg en av de som er i full jobb, men som ikke hadde hatt mulighet til å hoste opp kr 20 000. Folk som meg finnes det mange av, men ikke på Stortinget der avgjørelsene tas, eller blant byråkratene som administrerer systemet.)

Skrevet
Men overføringene til ordningen med frikjøp av helsetjenester ble kuttet av stortingspolitikerne i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett i juni i år. Derfor må Kari Skarpsno stille seg i pasientkøen ved Martine Hansens Hospital. Der er køen så lang...

En enkel laseroperasjon til 20 000 kroner kunne fått Kari tilbake til jobb innen fristen. Privatklinikken Volvat Medisinske Senter i Oslo tilbyr en slik operasjon, med ei ventetid på to dager.

Sånn jeg ser det så har hun to valg, enten å ta et ansvar for seg selv. (Betale for det selv)

Eller å la staten ta ansvaret for henne (vente på å bli uføretrygdet)

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg så også dette på nyhetene i går. Og ble ganske oppgitt. Dama hadde FLOTT bil, fint hus og så ikke ut som hun var spesielt ressurssvak på noen måte.

Selvfølgelig burde hun fått operasjonen dekket, og i tide, hvis verden var ideell. Men slik er det nå ikke, og hver og en får sørge for seg selv i stedet for å sutre. Hadde det vært meg hadde jeg solgt den flotte nye bilen, kjøpt en litt billigere modell, og betalt den operasjonen selv. Istedet for å være prinsippfast og få en sur hverdag og gå over på trygd.

Har hun vært i jobb siden hun var 18, som hun sa, så får hun nok ta opp et lån på 20 000 i banken!!

Man må ikke bli for vant til at alt blir lagt i hendene på en.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg så også dette på nyhetene i går. Og ble ganske oppgitt. Dama hadde FLOTT bil, fint hus og så ikke ut som hun var spesielt ressurssvak på noen måte.

Selvfølgelig burde hun fått operasjonen dekket, og i tide, hvis verden var ideell. Men slik er det nå ikke, og hver og en får sørge for seg selv i stedet for å sutre.

Så for å sette det på spissen: De som har bra med penger, de skal først betale sin skatt, og hvis de så ikke får det det faktisk har krav på fra det offentlige, så skal de betale en gang til på det private markedet?

Jeg skjønner hva du sier, og det er nok ingen krise for denne damen. Hun kan, dersom hun absolutt må, kjøpe denne operasjonen selv. Men den diskusjonen er et gigantisk avsporing som trekker oppmerksomheten bort fra det som virkelig er saken her: Våre politikere har klart å lage et system der det offentlige gir et dårlig tilbud, og samtidig sløser med penger.

Og det tragiske er at ingen er i stand til å si "dette fungerer åpenbart ikke etter intensjonene", og endre systemet. Det må først igjennom en voldsom papirmølle.

Gjest TomKrus
Skrevet
Dette skyldes i stor grad inkompetente leger, hvis det da ikke er latskap som gjør at legene svært sjelden sjekker http://www.sykehusvalg.no for å se hvilket sykehus innenfor fritt sykehusvalg som har kortest ventelister.

Ufattelig dustete av legene, kanskje de tjener for mye..?

Når det gjelder sykehusvalg er valget i hennes hender, så der kan hun jo skylde på seg selv. Ellers enig når det kommer til pengene de griske og umoralske tjener.

Skrevet

Hei,

Synes bare vi skal være litt mer bevisste på at vi har ansvar for eget liv, uansett om staten bør og skal betale... Staten burde være mer forutsigbar, helt enig! Men det er den ikke... livet er ikke særlig forutsigbart på noen måte, eller?

Har selv valgt å betale ganske mye for å bli operert i utlandet. Har ikke noen arv eller masse penger noen vei. Så solgte det jeg kunne og måtte låne resten. Alternativet var å stå i helsekø i årevis i Norge og bli behandlet (med ganske stor sikkerhet) til uføretrygd.

Er veldig glad for at jeg kan være i full jobb og fortsatt være er menneske som kan min familie og venner vet er der for dem. -Har lovet meg selv at jeg skal være glad og gi det jeg kan resten av livet.

Hilsen

Fniseline

Skrevet
Er enig med deg. I utgangspunktet burde Staten ha betalt denne operasjonen. Men dersom det var meg det gjaldt tror jeg at jeg hadde tatt opp lån på 20 tusen for å bli frisk igjen altså. Hvis det var alt som skulle til.

Men ja, vi er nok blitt sutrete. Og arbeidsskye.

Er nok ikke alle som har muligheten til å ta opp et lån......

Skrevet
Er nok ikke alle som har muligheten til å ta opp et lån......

Hvis du ser på gjennomsnittlig inntekt og formue i befolkningen... ta en titt på http:://www.ssb.no... så ser det ut som over 90% av alle nordmenn kan enten låne eller selge noe for å redde jobben....

Men, staten burde jo vært mer forutsigbar...

Hilsen

Fniseline

Skrevet
Tenk så fint det hadde vært om folk tok ansvar for seg selv.

Ens skjebne er avhengig av andres valg. Hvordan kan du da kreve at en selv skal holdes ansvarlig for hvordan det går med en? Det er bare meningsløst tullball. Det personlige ansvar eksisterer ikke.

Gjest Gjest
Skrevet
Ens skjebne er avhengig av andres valg. Hvordan kan du da kreve at en selv skal holdes ansvarlig for hvordan det går med en? Det er bare meningsløst tullball. Det personlige ansvar eksisterer ikke.

Det er oppskriften på å holde de fattige nede, å inbille dem at det ikke er noe de kan gjøre og at de er avhengig av folk som deg og deres handouts.

Skrevet (endret)
Det er oppskriften på å holde de fattige nede, å inbille dem at det ikke er noe de kan gjøre og at de er avhengig av folk som deg og deres handouts.

Jo da, for liberalisme har jo virkelig gjort underverker for de fattige der den er blitt praktisert. Å innbille de fattige at de bare kan skylde på selv fordi de hadde den samme muligheten som alle andre, er politisk håndverk på sitt aller verste.

Hvis man tenker seg en bedrift med ti ansatte. I denne bedriften har det åpnet seg en posisjon for forfremmelse, hvor alle de ti ansatte er potensielle kandidater. I utgangspunktet har da alle de ti ansatte en mulighet til å få denne forfremmelsen. Hvis man så ser det fra et individuelt ståsted, kan alle de ansatte kjempe om den, og teoretisk sett kan alle og enhver få forfremmelsen. Så langt har liberalistene rett. Men ser man hele bedriften under ett, vil det til syvende og sist bare være en av dem som får den, og de ni andre blir værende igjen der de er. Det er den harde realiteten. Og det er i den harde realiteten vi lever. Ikke i liberalistenes fantasiverden.

En annen ting er jo at trygdene også eksisterer fordi det ville medført direkte jævlige konsekvenser for de med lavest verdi på arbeidsmarkedet, hvis alle som kan jobbe hadde blitt presset ut på arbeidsmarkedet. Dette får konsekvenser også for middelklassen, som opplever at fallhøyden blir mye større hvis de driter seg ut i et liberalistisk samfunn, og at dette er et effektivt pressmiddel for arbeidskjøper som ønsker at de skal jobbe mest mulig.

Dessuten, hvis de ikke var avhengig av sosiale ytelser, kan de jo fortsatt bare gjøre som du sier de kan gjøre, forsøke å klare seg selv. Det er ingen som har trykka sosiale ytelser ned i halsen på dem og nekta dem å søke seg en jobb som alle andre. De sosiale ytelsene er der for dem som av forskjellige årsaker faller utenfor. Så at jeg og mine likesinnede ønsker å gjøre de fattige avhengig av oss, er en så ekkel og smakløs løgn at jeg ikke får sagt det med ord.

I virkeligheten er det du og dine likesinnede som ønsker å gjøre de fattige avhengig av de velstående, ved å presse alle ut på arbeidsmarkedet. I Usa argumenterer jo dine likesinnede mot lovfestede minstelønner, nettopp fordi slike minstelønninger skaper arbeidsledighet. Tanken er at flere vil ønske å ansette folk, når de får lov å betale mindre enn tretti kroner timen, og slikt sett skape flere arbeidsplasser.

Så kom ikke her med de bedritne løgnene dine overfor meg. Jeg vet nøyaktig hva slags skjebne du ønsker de fattige. Det er ikke jeg som ønsker å binde de fattige. Jeg ønsker å gjøre dem fri, ved å gi dem muligheten til å si nei til slike folk som deg. Og den muligheten får de, når sånne som deg ikke kan true de med lav markedsverdi på arbeidsmarkedet med sultedøden hvis de ikke gjør som dere sier.

Først da er de fri. Frihet er uavhengighet. Ikke fravær av tvang, slik liberalistene feilaktig hevder.

Endret av Bønna
Skrevet

Selvfølgelig burde hun fått operasjonen dekket, og i tide, hvis verden var ideell. Men slik er det nå ikke, og hver og en får sørge for seg selv i stedet for å sutre. Hadde det vært meg hadde jeg solgt den flotte nye bilen, kjøpt en litt billigere modell, og betalt den operasjonen selv. Istedet for å være prinsippfast og få en sur hverdag og gå over på trygd.

Har hun vært i jobb siden hun var 18, som hun sa, så får hun nok ta opp et lån på 20 000 i banken!!

Man må ikke bli for vant til at alt blir lagt i hendene på en.

Må si det er mange som forstår alt her inne. jada, det er mange som har fine hus og bil. Skal man virkelig være nødt til å selge bilen for å få beh? du vet vel hva man taper ved salg av bil?+ at hun skal kjpe sin egen operasjon? Du verden for en enkel måte du tenker på.

Sto det i avisen at bilen var betalt? At det ikke var lån opp til pipen?

Det er mange som har hus/bil,men de kan ikke ta opp lån av den grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...