Gå til innhold

Ang «favorittbarn».

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noe «favorittbarn», eller hadde/har foreldrene dine det? Eller er det tabu/unormalt? 

Anonymkode: 94c7b...7c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var stemor for en stund siden, og foreldrene hadde veldig tydelig et favoritt barn... av den grunn favoritiserte jeg det andre barnet, det som var mest sjenert, for jeg er sjenert selv og følte med det bedre tilknytning til dette barnet. Men jeg syntes det var trist, for begge barna var nydelige og syntes de skulle hatt like mye oppmerksomhet av begge foreldrene

Anonymkode: 11c63...c59

• Liker 4
Skrevet

Jeg har bare to barn, ingen favoritt. Det ene barnet er ekstremt mye mer krevende enn det andre, men er heldigvis god på emosjonell kontakt. 

Vet jo ikke hva mine foreldre ville svart, men jeg tror de hadde yngstemann som favoritt om de måtte velge. Han var eneste gutt, et veldig letthåndterlig barn og kronisk blid. Resten av flokken var det mer "greier" med. 

Anonymkode: b1de2...c34

Skrevet

Tror hvem som er favoritten til foreldrene mine har gått i bølger. Da jeg var monstertenåringen man leser om I skrekkhistorier, så var lillesøsteren min fire år og kjempesøt, sjarmerende, artig og en skikkelig gladfis. Da søsteren min dro til Australia for å studere så hadde jeg flyttet tilbake til området foreldrene mine bor i, og vi fikk kjempegod kontakt igjen, og da var nok jeg favoritten, da søsteren min ble gravid så var jeg ute på farten og hun ble favoritten, så lot jeg bestemoren min flytte inn med meg for at hun skulle slippe å bo på sykehjem, og da ble jeg favoritten. 

Sånn tror jeg det har vært, uten at noen har sagt noe. Så naturlige svingninger. 

Anonymkode: 78e5b...72d

• Liker 4
Skrevet

Jeg har bare et barn, så jeg har favorittbarn.

Foreldrene mine har også sine favorittbarn. Vi er tre søsken, men det er ganske tydelig at det yngste barnet (etterpåklatt) er favoritten. Frisk start, med en bedre sjans til å lykkes som foreldre. Eneste gutten, rolig, sporty med sunne interesser. Tror det aldri har vært noe tull med han.

Anonymkode: 3db25...fdb

• Liker 2
Skrevet

Hvis mamma har/hadde forvittbarn, så har hun vært veldig flink til å skjule det, for jeg aner rett og slett ikke. Pappa har alltid favorisert broren min, og det har vært veldig sårt til tider.

Jeg har bare ett barn. Det er ikke selvvalgt, men akkurat det med å slippe å passe på at man ikke forskjellsbehandler/favoriserer ser jeg likevel på som en stor fordel med det. Ser for meg at det er en felle som er veldig lett å gå i.

Anonymkode: e5ba3...b23

• Liker 1
Skrevet

Vi er to søsken - en jente og en gutt. 
Jeg er ganske sikre på at foreldrene våre aldri har favorisert hverken den ene eller den andre. Vi er oppdratt veldig likt, og har begge vært opptatt av skole, idrett osv opp igjennom hele oppveksten og foreldre som engasjerte seg veldig i idretten. Jeg var nok mye mer vrang som tenåring enn hva min bror var, men jeg tror ikke det gikk noe utover hverken favorisering eller forhold til noen. 

Det eneste jeg har bitt meg merke i er at jeg har noe tettere kontakt med min stefar. Men det er også fordi jeg er en god del år yngre enn min bror, og det ble derfor naturlig at min stefar tok en mer foreldrerolle ovenfor meg enn for min bror. 

Anonymkode: c2ff2...d39

Skrevet

Jeg har ikke noe favorittbarn. Det tror jeg ikke foreldrene mine hadde/har heller, men far og bror har alltid tilbragt mer tid sammen da de har en felles hobby som de alltid har brukt mye tid på (også fortsatt nå når broren min er voksen). Moren min og søsteren min har også en felles interesse og det blir litt av det samme med dem. 

Det er ikke noe jeg har vært lei meg over. Og føler meg ikke dårligere likt eller mindre elsket likevel. 😊

Skrevet

Min far har et favorittbarn, og er på toppen av det hele helt åpen om det. Og det merkes også ift hvordan han prioriterer barnebarna. Dette er skikkelig sårt og medfører at jeg holder meg (og barna) unna, så det blir en selvforsterkende effekt. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du spør broren min, så hadde ikke foreldrene mine en favoritt. Spør du meg, så var han definitivt favoritten.. han har alltid fått alt rett oppi hendene, alltid fått hjelp og støtte. Jeg måtte klare meg selv fra jeg var 16 og ble kastet ut hjemmefra.

jeg tror at de som mener foreldrene ikke hadde en favoritt, var favoritten rett og slett. 

broren min er så full av seg selv at han ikke forstod hvorfor jeg ble såret da de hjalp han inn på boligmarkedet og ikke meg. 

Og det handler ikke om at han trengte det mer. Jeg tjener mindre enn ham og fikk til å kjøpe bolig alene til slutt.

Anonymkode: c83c0...b25

• Liker 4
Skrevet

Mamma har bare meg, men jeg har en eldre halvbror fra pappa. Det er ingen tvil om at jeg er favorittbarnet til pappa. Halvbroren min bor riktignok i et annet land, men det er veldig tydelig for meg at jeg er favoritten. Har en mistanke om at halvbroren min vet det også, pappa har vært her for meg hele livet mitt, og han har ikke vært det for halvbroren min. 

Anonymkode: 79c5b...869

Skrevet

Har to barn, og begge er favoritten min på hver sin måte. Og begge har ting jeg synes er vanskelig med dem. 

Det ene barnet mitt har jeg mange felles interesser med, men siden hen er gandke stille og fåmælt er det vanskelig å ha lengre samtaler med dem. Jeg forstår meg på dette barnet mer enn det andre, men barnet gir meg lite innsikt i deres tanker.

Det andre barnet er mer ekstrovert som meg, og vi kan snakke og snakke sammen om alt fra hobbyer til følelser. Men disse hobbyene er hens hobbyer som jeg må lære meg om for å kunne ha samtaler om det. Noe jeg selvfølgelig gjør. Men denne snakkingen kan bli litt mye noen ganger, barnet har ingen av-knapp, noe som gjør at jeg kan bli lettere sliten av å være rundt dem.

Fordeler og ulemper med begge altså 😄 men vil ikke si jeg har en favoritt. Tror deg går litt periodevis at i noen livsfaser er det ene barnet enklere og mer interresant å være med enn det andre, og andre livsfaser er det andre barne igjen. Nå er mine i tenårene, og mitt rolige barn er lett å håndtere, mens mitt ekstroverte barn er litt høyt og lavt og mer krevende. I barnehagealder var det mer moro med barnet som ville ut og oppleve ting, og ikke bare sitte rolig inne. Regner med disse bølgedalene fortsetter videre i livet også.

Anonymkode: 4b4cf...e0b

Skrevet

Jeg har et barn jeg er ekstra svak for. Vi er veldig like og har nøyaktig samme humor, og vi ler mye sammen og kommuniserer godt. Det betyr ikke at jeg er mer glad i ham enn jeg er i de andre barna. Jeg ville gjort hva som helst for dem alle, og jeg forskjellsbehandler ikke. Moren vår har nok en svakhet for den ene broren min, men hun har aldri gitt ham særbehandling. Jeg mener det er normalt å ha ekstra god kjemi med et av barna. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har bare en og er enebarn selv, så kan ikke svare for egen del. Men et vennepar av foreldrene mine hadde en jente og en gutt. Og der var jenta en tydelig favoritt. Hun fikk alt hun pekte på, alltid fått alt servert rett i hendene, mens gutten har måttet kjempe for å oppnå ting, fikk aldri leker på ferie osv, selv om lillesøster fikk. Jeg husker at jeg reagerte på det selv som 8-9 åring at han aldri fikk noe, men hun fikk alt og kjempemasse, så det må ha vært veldig tydelig. Vi ferierte masse sammen og gutten er like gammel som meg.

Anonymkode: 1c9e9...6d5

Skrevet

Jeg har ikke en favoritt, og har aldri fått inntrykk av at mine foreldre har det, men besteforeldrene på farsiden min favoriserte helt klart faren min. Alle var klar over det, men ingen sa noe. Veldig kleint.

Anonymkode: 2c6d0...c4f

Skrevet

Jeg har voksne barn, og selv om de er veldig forskjellige kan jeg ikke si at jeg har hatt noen favoritt.  Jeg tilbringer likevel mest tid med sønnen min siden vi har to felles interesser som vi bruker mye tid på. 

I min oppvekst var vi fire søsken. Tre tette + en attpåklatt, og attpåklatten ble jo hele familiens kjæledegge og fikk mest oppmerksomhet uten at vi tenkte at det var favorisering/ forskjellsbehandling 

Anonymkode: f0795...6da

Skrevet

Vi har bare ett barn, så det barnet er jo favoritten selvfølgelig. For min egen del vet jeg at jeg var favoritten til mamma, vi var alene i 10 år før hun møtte stefaren min. Vi har alltid hatt et veldig nært bånd og mye til felles. (Halv-)Broren min var derimot favoritten til stefaren min (forståelig nok). Det var ikke mye forskjellsbehandling, vi fikk alt likt.

Etter jeg fikk kontakt med faren min har han uttrykt at jeg er favoritten... fordi jeg ikke er "ødelagt som de andre". Har ikke mye kontakt med han.

Anonymkode: 132e0...d2d

Skrevet

Jeg har ikke noe favorittbarn. Jeg setter pris på ulike egenskaper i dem og i perioder har kanskje en vært mer krevende enn de andre, men jeg elsker dem alle like mye og favoriserer ingen. Jeg føler ikke at foreldrene mine hadde noe favorittbarn heller. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du spør broren min, så hadde ikke foreldrene mine en favoritt. Spør du meg, så var han definitivt favoritten.. han har alltid fått alt rett oppi hendene, alltid fått hjelp og støtte. Jeg måtte klare meg selv fra jeg var 16 og ble kastet ut hjemmefra.

jeg tror at de som mener foreldrene ikke hadde en favoritt, var favoritten rett og slett. 

broren min er så full av seg selv at han ikke forstod hvorfor jeg ble såret da de hjalp han inn på boligmarkedet og ikke meg. 

Og det handler ikke om at han trengte det mer. Jeg tjener mindre enn ham og fikk til å kjøpe bolig alene til slutt.

Anonymkode: c83c0...b25

Akkurat likt hos meg, men nå er hans barn "favorittbarnebarn" å det ser mine barn også 

Anonymkode: e356e...292

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat likt hos meg, men nå er hans barn "favorittbarnebarn" å det ser mine barn også 

Anonymkode: e356e...292

Når vi var yngre så var broren min favoritten, tror jeg. Nå er det meg 😎

Av mine egne, hmm nei kanskje ikke noen favoritt, det er så stor aldersforskjell på dem og den eldste er liksom på vei ut i tenåringsverdnen og gjør sine greier, så jeg henger mest med den minste. Men de har gode kvaliteter begge to, tror ikke at jeg har noen favoritt, men kanskje mer en softspot for minstemann, men mer overbeskyttende for eldste. 

Anonymkode: 94c7b...7c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...