Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har brukt tampong siden dag 1 med mensen. Brukte bind om natta i begynnelsen, men naa er det kun tamponger som gjelder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mammaen min fortalte meg at tampong var mer praktisk, selv om det kunne være litt trøblete å få til i starten. Så fikk jeg bare prøve meg fram. Var vel tampax med hylse som var lettest å få til i begynnelsen.

Skrevet

Et lite tips:

Ha de aller, aller minste tampongene i hus slik at hun vet at det finnes så små.

Jeg så kun de enorme min mor brukte/bruker, og fikk mer eller mindre skrekken, turte ikke å prøve engang.

Men når jeg var 21 (tror jeg, det var det minste igjen iverfall) tenkte jeg at jeg kunne jo PRØVE å kjøpe en pakke med slike gule, bare for å se hvordan de så ut. De funket de, noe jeg aldri hadde trodd.

Jeg vet ikke om jeg hadde brukt tamponger når jeg først fikk mensen, jeg tror jeg hadde vært redd for å “revne”, noe som KAN skje, men ikke nødvendigvis. Vel, jeg får nå aldri vite hvordan jeg hadde tenkt om det hadde vært slik :)

Jeg bruker tampong nå og da, om jeg skal ut, eller rett før jeg skal sove på de verste dagene, men ellers går det en del i bind. Vurderer å prøve ut damebeger, men jeg tviler på at en ung jente vil klare å få det til, det ser kronglete ut nok for noen som har rimelig “trening” i å få inn og ut tamponger.

Forklar nøye angående hygiene, at men kun setter inn tamponger med RENE hender, at men bør bytte med mindre enn 8 timers mellomrom, at det ikke er lurt å sove med de, osv. Dette står i vedleggene, men det varierer faktisk litt fra merke til merke hvor nøye “reglene” er, jeg har valgt å ta hardest mulig i, det går ikke an å være FOR trygg på noe slikt.

Gi og beskjed om at hun må sjekke tråden på tampongen før hun setter den inn, i tilfelle det er produksjonsfeil el på den. (Stakkars 10-12 åring om den setter seg fast, GU er jævlig nok om man ikke skal bli utsatt for det så ungt). Glidemiddel er og et greit tips for å få de lett inn, og mest sannsynlig “sunnere” enn vaselin og lignende.

Det var vel det jeg kom på her og nå :)

Skrevet

Det finnes en variant til av OB mini, tror ikke det er så lenge siden den kom. Esken er hvit/lyseblå tror jeg, og tampongen har en slags hinne som gjør den lettere å sette inn. OB comfort tror jeg navnet var. Den kan sikkert være fin å starte med, husker selv at jeg begynte med den vanlige blå, og strevde litt.. men ga meg ikke! Ser i ettertid at jeg kunne vært spart for det styret.

Skrevet
Det finnes en variant til av OB mini, tror ikke det er så lenge siden den kom. Esken er hvit/lyseblå tror jeg, og tampongen har en slags hinne som gjør den lettere å sette inn. OB comfort tror jeg navnet var. Den kan sikkert være fin å starte med, husker selv at jeg begynte med den vanlige blå, og strevde litt.. men ga meg ikke! Ser i ettertid at jeg kunne vært spart for det styret.

Men disse er litt lengre enn Mini.

Skrevet

Syntes dere ikke det var vondt å bruke tamponger så tidlig?

I likhet med en annen her klarte jeg ikke å bruke tamponger da jeg var jomfru.

Skrevet

jeg husker at mamma introduserte meg for "tampax"...eller hva det heter....siden jeg hadde veldig problemer med å sette inne vanlig ob...etter en stund gikk jeg over til vanlig ob...

Gjest Splitter Pine
Skrevet

Jeg tror nok (som nevnt av andre her) at man kan la det ligge fremme, forklare hva det skal brukes til og hvordan, og la henne prøve seg frem selv.

Men jeg tror nok ikke jeg ville latt en liten jente bruke tamponger med tanke på sykdommen som kan følge de uten at de vet hva det går ut på og konsekvensene av det.

Selv om det er en sjelden sykdom, er det noen som får det og den er farlig. Jeg mener det står en advarsel på alle tampax-pakker, er ikke sikker på de andre da.

Personlig liker jeg tamponger og brukte det siden jeg var 13 år. Jeg fikk min første mens da jeg var 10 år og ingen hadde forklart meg hvordan jeg skulle bruke hverken bind eller tamponger. Jeg var livredd for at noen skulle finne bindene mine som lå i ryggsekken når jeg hadde mens at jeg lot bli og ta med bind til skolen. Det viste seg ikke å være så lurt da...

Men som de andre sier, forklar hva mens er og hvordan man bruker bind og tamponger så går det nok greit.

Skrevet (endret)

Jeg brukte bind da jeg fikk mensen... fortalte det til mamma, og det var helt greit. Tror ikke hun har brukt annet enn bind selv, så det tok noen år før jeg oppdaget tampongene. Brukte tamponger en stund, men siden det er mindre lurt å sove med dem, ble det litt mye styr å skulle kjøpe både bind og tamponger, og pga. litt andre problemer har jeg brukt bind de siste årene. Synes og det er mest renslig med disse Always som man kan pakke inn etter bruk. Mye kliss og styr med tamponger.... Men er enig med de som sier at man kan ha det meste tilgjengelig, og så forklare hvordan man bruker de forskjellige tingene.

Endret av Annie78
Skrevet (endret)

hei, her føler jeg at jeg har noe å tilføye.... :)

da jeg var 11 eller 12 så fortalte noen i håndballgruppa oss om mensen og noen av de eldre fortalte om sin første mens. og det var bare oss jentene tilstede altså vi på 11 el 12 og de som var et år eldre. vi fikk spørre og grave så mye vi ville. tror faktisk det var en av de voksne som foreslo det som en kveldsaktivitet for de eldste jentene, for det var alle typer bind og tamponger der.

ellers så var jeg medlem av klikklibresse klubben og de sendte vareprøver og annet kult stasj med masse info om det jeg trengte å vite. fåreslår at dere melder inn døtre og veninner der, for det var kjempe stas. skal se om jeg finner linken til dere jeg. :klem: klubben er for jenter mellom 11 og 16 år.

http://www.libresse.no/Pages/Magazine/Defa...13964&recruit=1

Endret av nique

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...