Annie Skrevet 27. juli 2005 #1 Skrevet 27. juli 2005 Datteren min er 7 1/2 og om noen få år får hun mensen. Husker da jeg fikk mensen så var det "Saba self sit" som var tingen. Et forferdelig tykt og klumpete bind. Ikke fikk jeg vite om tamponger heller. Mamma var nok ikke så god til å forklare om mensen dessverre. (Mye pga hennes pietistiske oppvekst) Uannsett, det jeg lurer på nå er: Når våre døtre får mensen så får de bind, men når er det greit at de begynner med tamponger? Tamponger er jo så mye bedre på sommeren spesiellt.
Arwen Skrevet 27. juli 2005 #2 Skrevet 27. juli 2005 Kan de ikke få begynne med tamponger så fort de klarer å bruke det? Skjønner ikke hvorfor man skal vente lenger med det, mye mer komfortabelt å bruke, og praktisk om sommeren som du sier
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2005 #3 Skrevet 27. juli 2005 Jeg syns tamponger virket "skummelt" og ekkelt når jeg fikk mensen, men fant fort ut hvor kjekt det var. Mamma hadde et skap på do der det var bind og tamponger i alle varianter og ga med beskjed om at jeg måtte bruke det jeg ville ha, og at jeg måtte spørre om det var noe jeg lurte på. Det syns jeg var veldig greit iallfall.
Pi@ Skrevet 27. juli 2005 #4 Skrevet 27. juli 2005 Jeg fikk mensen like før jeg fylte 12år og begynte med tamponger ett år senere og har brukt det siden. Jeg hadde ingen problemer med å bruke det når jeg begynte, men jeg tenkte rett og slett ikke på det før mamma foreslo det for meg.
Trampe Skrevet 27. juli 2005 #5 Skrevet 27. juli 2005 Jeg begynte å bruke tamponger da jeg var 14 - og har ikke rørt noe annet siden. Mamma fortalte og forklarte - og sa at jeg bare skulle prøve meg frem og se hva jeg likte. Man plages jo ei stund - men det gikk greit etterhvert
Gjest Milah Skrevet 27. juli 2005 #6 Skrevet 27. juli 2005 (endret) Begynnte med tamponger når jeg fikk min andre menstruasjonsblødning jeg. Mye bedre enn bind, og jeg var ikke så redd for lekasje! Endret 27. juli 2005 av Milah
Klips Skrevet 27. juli 2005 #7 Skrevet 27. juli 2005 Jeg startet også med tamponger med en gang jeg fikk mensen. Skulle på sommerleir og stå på vannski og sånn... Nå bruker jeg aldri bind mer.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2005 #8 Skrevet 27. juli 2005 Jeg synes fremdeles det er ganske vondt å føre inn en tampong, og må prøve gjentatte ganger før den finner rett spor. Når den først er der inne går det greit (men man merker jo at det er et fremmedlegeme inni kroppen), men så er det litt vondt å ta den ut. Synes noen bør finne opp tamponger som er smurte inn med ett eller annet, slik at de glir lettere inn.
Arwen Skrevet 27. juli 2005 #9 Skrevet 27. juli 2005 Hvis du merker at du har noe inne i kroppen tror jeg du har satt den inn feil, jeg kjenner virkelig ingenting.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. juli 2005 #10 Skrevet 27. juli 2005 Det er ikke mange år siden bindene var skikkelig fæle (2-3 cm tjukke, firkanta og med lekkasjegaranti), men det var det jeg begynte med da jeg fikk mensen i hvert fall. Tamponger syntes jeg var dødsekkelt! Men så var jeg jo 12 år også. Tror jeg var ca 14 da jeg turte å be mamma om å kjøpte tamponger i stedet.
Glossy Skrevet 27. juli 2005 #11 Skrevet 27. juli 2005 Jeg lærte min lillesøster å bruke tamponger. Hun fikk det ikke til og følte ubehag med det. Men jeg viste henne med tampax tampongene og hun fikk det til med en gang. De "sprøyter" jo en inni og da kommer de riktig på plass. Synes de var lure før jeg fikk ordtlig til de andre.
moka Skrevet 27. juli 2005 #12 Skrevet 27. juli 2005 jeg ville forklart om alle mulighetene og latt henne velge selv. ingen fortalte meg om tamponger før etter en god stund og siden har jeg ikke brukt noe annet. ( bortsett fra om natta da....)
Gjest Vinga Skrevet 30. juli 2005 #13 Skrevet 30. juli 2005 Jeg brukte bind fra jeg var 12 til jeg var 17; da hadde jeg sex for første gang, og først etter det fikk jeg til å sette inn tamponger. Nå bruker jeg sjelden annet. Som jomfru fikk jeg den rett og slett ikke inn, selv ikke mini-OB..
Gjest gjest1 Skrevet 30. juli 2005 #14 Skrevet 30. juli 2005 Jeg var så flau da jeg fikk mensen at jeg holdt det hemmelig for mamma i flere måneder. Visste alt om det, men hun fortalte meg aldri om det. Husker første gang jeg prøvde tampong: det var som å komme i himmelen! Var hos en venninne og fikk det til på andre forsøket eller noe - og løper ut i stua hennes og jubler: "Faen, så digg! Mensen er usynlig jo"... hehe.. Jeg ville anbefalt tampong fra første stund. Forklart litt hvordan det fungerer, og hvordan den skal settes inn. La henne se på bildene som følger med pakka. Jeg bruker også Tampax, og det er det beste synes jeg. Slipper å styre med fingre oppi der og alt det griseriet der.
Gjest gjest1 Skrevet 31. juli 2005 #15 Skrevet 31. juli 2005 Jeg klarte ikke sette inn en tampong ordentlig før jeg var 17 jeg, skulle klart det mye tidligere (men nå fikk jeg jo mensen da jeg nærmet meg 16 også da)
Gjest Sukkerert Skrevet 31. juli 2005 #16 Skrevet 31. juli 2005 For meg var tampax en veldig bra idé. Da mener jeg den som har en sånn innføringshylse i papp. I starten var det umulig å bruke vanlige ob for meg.
Gjest Gjesta Skrevet 31. juli 2005 #17 Skrevet 31. juli 2005 Datteren min er snart tolv og har ikke fått mensen ennå heldigvis, du er tidlig ute med å bekymre deg..... Men tampong kan jeg ikke se for meg at hun skal starte med før hun er stor nok til å mase om det selv..........................
Pasha Skrevet 31. juli 2005 #18 Skrevet 31. juli 2005 jeg trur jeg begynte med tampong med en gang jeg.. fikk det på sommeren og da var det jo deilig å kunne bade og sole meg som vanlig uten å tenke på at jeg hadde mensen
Arkana Skrevet 31. juli 2005 #19 Skrevet 31. juli 2005 Jeg fikk mensen da jeg var 13, men begynte ikke med tampong før jeg var 18-19. Jeg ville ikke likt om Mamma hadde "mast" på at jeg skulle bruke tampong. Det var greit å vite hva som var tilgjengelig, men jeg er glad jeg selv fikk finne ut hva som passet meg best å bruke.
Bree Skrevet 31. juli 2005 #20 Skrevet 31. juli 2005 Ha både tampax og truseinnlegg/bind i skapet, og fortell henne i grove trekk hvordan hun bruker det. Det er jo bruksanvisning i pakkene også! OB tror jeg blir vanskelig for en ung jente.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå