AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #1 Skrevet 9. oktober 2020 Har prøvd å lese, men forstår ikke helt. Er det sånn når en har fastlønn at en kun får vanlig lønn, og ikke noe ekstra, eller får en noe? Anonymkode: cb4d1...98b
spinnwild Skrevet 9. oktober 2020 #2 Skrevet 9. oktober 2020 Det er vel vanlig at en av månedslønnene (oftest juni) vil være feriepenger og ikke lønn. Feriepenger er dine opptjente penger. Du får ikke lønn for dager du ikke jobber. Hva ekstra snakker du om?
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #3 Skrevet 9. oktober 2020 Den måneden du får feriepenger blir du trukket for lønn tilsvarende ferielengden. Regnestykket blir slik: Vanlig månedslønn + feriepenger opptjent i fjor - trekk for ferie = utbetalt. Hvis du har rett på fem ukers ferie trekkes 30/26 av månedslønnen. Hvis du har rett på fire ukers ferie trekkes 25/26 av månedslønnen. Anonymkode: da3c5...ab4 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #4 Skrevet 9. oktober 2020 25 minutter siden, spinnwild skrev: Det er vel vanlig at en av månedslønnene (oftest juni) vil være feriepenger og ikke lønn. Feriepenger er dine opptjente penger. Du får ikke lønn for dager du ikke jobber. Hva ekstra snakker du om? Ja, okei! Vet ikke helt hva ekstra jeg tenker på, men har trodd at når en har fastlønn så får en betalt lønn hele året, uavhengig av om en jobber eller har ferie, at en har ca. Det samme månedsbeløpet da. Samboer har ikke fastlønn og får utbetalt en noe større sum enn en vanlig lønning når feriepengene kommer. Så tenkte vel på om det er slik ved fastlønn også, at en får et større beløp enn vanlig lønning når feriepengene kommer. Klønete formulert men.. jeg som nå bare har jobbet fra august og ut får da lite om jeg tar ferie til neste år? Anonymkode: cb4d1...98b
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #5 Skrevet 9. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, okei! Vet ikke helt hva ekstra jeg tenker på, men har trodd at når en har fastlønn så får en betalt lønn hele året, uavhengig av om en jobber eller har ferie, at en har ca. Det samme månedsbeløpet da. Samboer har ikke fastlønn og får utbetalt en noe større sum enn en vanlig lønning når feriepengene kommer. Så tenkte vel på om det er slik ved fastlønn også, at en får et større beløp enn vanlig lønning når feriepengene kommer. Klønete formulert men.. jeg som nå bare har jobbet fra august og ut får da lite om jeg tar ferie til neste år? Anonymkode: cb4d1...98b Hvor mye du har opptjent i feriepenger står på lønnslippen din. Men ja, hvis du ikke har jobbet fra jan-juli, så har du ikke tjent opp så mye feriepenger. Du har rett til å ta ut full ferie neste år, men du kan også nekte å ta ut mer ferie enn det du har opptjent feriepenger for. Se ferieloven § 5 (5). Unntaket er hvis arbeidsplassen stenger ned i ferien e.l. Husk å evt si ifra om at du ikke vil ta ut mer ferie enn nødvendig i god tid før sommeren! Anonymkode: da3c5...ab4 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #6 Skrevet 9. oktober 2020 Du har feriepenger uansett, fastlønn betyr at du hver mnd, utenom ferie får betalt ut det samme beløp regnet på et snitt gjennom året. De fleste lønner ut vanlig 11 mnd og har feriepenger i juni uavhengig om du har ferie eller ikke. I tillegg så trekker arbeidsgiver bare skatt i 10,5 mnd pr år, så lønna der feriepengene kommer er ikke trekt skatt av, samt vanligvis desember med halv skatt. Derfor blir feriepengene og annerledes enn vanlig lønn Anonymkode: 9889e...0f1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #7 Skrevet 9. oktober 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, okei! Vet ikke helt hva ekstra jeg tenker på, men har trodd at når en har fastlønn så får en betalt lønn hele året, uavhengig av om en jobber eller har ferie, at en har ca. Det samme månedsbeløpet da. Samboer har ikke fastlønn og får utbetalt en noe større sum enn en vanlig lønning når feriepengene kommer. Så tenkte vel på om det er slik ved fastlønn også, at en får et større beløp enn vanlig lønning når feriepengene kommer. Klønete formulert men.. jeg som nå bare har jobbet fra august og ut får da lite om jeg tar ferie til neste år? Anonymkode: cb4d1...98b vel, samboeren din får alt på en gang, feriepenger+ lønn men da får han heller ikke lønn når han tar ferie slik du gjør. Anonymkode: b895c...fd9
Gjest Blondie65 Skrevet 9. oktober 2020 #8 Skrevet 9. oktober 2020 1) Ingen i Norge får lønn når de har ferie. 2) Fastlønn - det er dessverre ikke helt lett å forstå hva du mener, men det vanlige begrepet "fastlønn" er at man har årsinntekten oppgitt i kontrakten sin delt på 12 i månedslønn. Er det dette du sikter til? Hvor kommer "noe ekstra" fra? 3) Feriepenger = den delen av lønnen din som skal dekke ferie. Det er lovbestemt at man får utbetalt 10,2 (lovbestemt ferie som er 4 uker og 1 dag) eller 12 % (tariffbestemt 5 ukers ferie) - unntatt hvis du er over 60 eller har egen avtale, da kan satsen være noe annet. Disse feriepengene skattes du av i det året de opptjenes, og så utbetales de i det året du har ferie. 4) Trekk i ferie og utbetaling av ferie for de med fastlønn: Det vanligste er at ferie trekkes i juni måned - uavhengig av når denne tas ut. Til erstatning får man utbetalt feriepengene man fikk utbetalt i fjor. Feriepengene utgjør noe mer enn en månedslønn. 5) For selskaper som stenger helt i juli måned - dvs at alle må ta ferie den måneden, lønnskontoret innbefattet - kan det være at lønn for juni, minus ferie, pluss lønn for juli blir utbetalt i juni. Dvs at man får en stk månedslønn pluss feriepenger i juni, men det er ingen lønn i juli. 6) For personer uten fastlønn eller med svært variabel timelønn er det vanlig at juni lønn utbetales som opptjent lønn (= antall timer jobbet) pluss feriepenger. Når en tar ut ferie - enten det er i januar, juli eller august, blir en trukket for den ferien en tar ut - eller sagt på en annen måte: ingen vakter, ingen lønn. Og ja, det finnes noen andre varianter av dette også, derfor sier jeg at dette er det vanligste.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #9 Skrevet 9. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, okei! Vet ikke helt hva ekstra jeg tenker på, men har trodd at når en har fastlønn så får en betalt lønn hele året, uavhengig av om en jobber eller har ferie, at en har ca. Det samme månedsbeløpet da. Samboer har ikke fastlønn og får utbetalt en noe større sum enn en vanlig lønning når feriepengene kommer. Så tenkte vel på om det er slik ved fastlønn også, at en får et større beløp enn vanlig lønning når feriepengene kommer. Klønete formulert men.. jeg som nå bare har jobbet fra august og ut får da lite om jeg tar ferie til neste år? Anonymkode: cb4d1...98b Vi har samme system som din samboer. Vi får en større sum i juni, men jeg som da tok tre uker ferie i august fikk da en bitteliten lønn i september siden jeg nærmest ikke arbeidet i august. Så feriepengene spares bare fra juni også brukes i september istedenfor. Det er egentlig utrolig klønete. Jeg syns det er mer praktisk med fastlønn. Anonymkode: 8b621...4a0
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #10 Skrevet 9. oktober 2020 9 timer siden, Blondie65 skrev: 1) Ingen i Norge får lønn når de har ferie. 2) Fastlønn - det er dessverre ikke helt lett å forstå hva du mener, men det vanlige begrepet "fastlønn" er at man har årsinntekten oppgitt i kontrakten sin delt på 12 i månedslønn. Er det dette du sikter til? Hvor kommer "noe ekstra" fra? 3) Feriepenger = den delen av lønnen din som skal dekke ferie. Det er lovbestemt at man får utbetalt 10,2 (lovbestemt ferie som er 4 uker og 1 dag) eller 12 % (tariffbestemt 5 ukers ferie) - unntatt hvis du er over 60 eller har egen avtale, da kan satsen være noe annet. Disse feriepengene skattes du av i det året de opptjenes, og så utbetales de i det året du har ferie. 4) Trekk i ferie og utbetaling av ferie for de med fastlønn: Det vanligste er at ferie trekkes i juni måned - uavhengig av når denne tas ut. Til erstatning får man utbetalt feriepengene man fikk utbetalt i fjor. Feriepengene utgjør noe mer enn en månedslønn. 5) For selskaper som stenger helt i juli måned - dvs at alle må ta ferie den måneden, lønnskontoret innbefattet - kan det være at lønn for juni, minus ferie, pluss lønn for juli blir utbetalt i juni. Dvs at man får en stk månedslønn pluss feriepenger i juni, men det er ingen lønn i juli. 6) For personer uten fastlønn eller med svært variabel timelønn er det vanlig at juni lønn utbetales som opptjent lønn (= antall timer jobbet) pluss feriepenger. Når en tar ut ferie - enten det er i januar, juli eller august, blir en trukket for den ferien en tar ut - eller sagt på en annen måte: ingen vakter, ingen lønn. Og ja, det finnes noen andre varianter av dette også, derfor sier jeg at dette er det vanligste. Feil! Feriepengene skattlegges det året de utbetales. De er trekkfrie, men inngår i sum skattepliktig inntekt i utbetalingsåret/ferieåret. Skattetrekket er lagt opp slik at det trekkes litt ekstra i 10,5 mnd for å dekke skatten på feriepengene og den andre halvprten av skatten i desember. Anonymkode: 3b2d3...ef5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå