nomore82 Skrevet 8. oktober 2020 #21 Del Skrevet 8. oktober 2020 Man er kjærester eller ektefeller helt uavhengig av bosituasjon. Særboere og samboere definerer bosituasjon. Så kjærester som er særboere er sammen men bor ikke samme sted. Så har man kjærester som er samboere som både er sammen og bor samme sted. Så har man ektefeller som er særboere som da er gift men bor ikke samme sted. Og til slutt så har man ektefeller som er samboere som både er gift og bor samme sted. De fleste anser vel det første som vanlig i starten, det andre som et naturlig steg etter det og så det fjerde som "målet". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #22 Del Skrevet 8. oktober 2020 Særboer og samboer sier i utgangspunktet noe om boforhold, ikke nødvendigvis kjærlighetsrelasjon. Alle nye kjærester er i utgangspunktet særboere, uten at de omtaler seg som det. Så blir mange samboere i stedet, og selv om noen gifter seg så er de fortsatt enten samboere eller særboere. De som velger å ikke gå over fra å være særboer til samboer starter gjerne å omtale seg som særboere på dette tidspunktet, for å markere at de er i et fast, forpliktet forhold, altså mer enn kjærester, som ofte forbindes med nye, mindre forpliktende forhold. Og så har du jo folk som prøver å være søte ved å omtale mannen eller samboeren som kjæresten fordi man er kjærester følelsesmessig. Men det er noe annet. Samboer har jo blitt et begrep for ikke-gifte i et forhold som bor sammen i et ekteskapslignende forhold, men i utgangspunktet handler det bare om bosituasjon. To stk på samme hybel er også samboere i den vide forstanden. Anonymkode: adbd1...643 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #23 Del Skrevet 8. oktober 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva legger du i at dere er "mer enn kjærester"? Som jeg skrev i innlegget over her er min definisjon på kjærester "en man er i et kjærlighetsforhold med". Hva er din definisjon om på kjærester? Anonymkode: 81f16...8b4 Tipper det er det at hvis man sier «kjærester», så høres det veldig ferskt og prøvende ut. De gangene jeg har brukt det ordet så blir jeg spurt om vi er «nyforelsket», og deretter «når flytter dere sammen?». For meg betyr «mer enn kjærester» at vi hadde bodd sammen for lenge siden (og vært gift) hvis situasjonen hadde vært annerledes, og at dette er min siste kjæreste. Anonymkode: 6db66...503 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 8. oktober 2020 #24 Del Skrevet 8. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser i en tråd at det er en som ønsker å være særbo. For meg er "særboere" to gifte mennesker som av ulike grunner ikke kan eller vil bo sammen. Mennesker som ikke er gift, som ikke bor sammen, men som er i et etablert forhold, er i mitt hode kjærester. Jeg forstår at jeg tar feil, men jeg forstår ikke hvorfor jeg tar feil. Kan noen forklare meg den store forskjellen mellom "særbo" og "kjærester"? Anonymkode: 81f16...8b4 Særbo er kjærester som har bestemt seg for at de ønsker et forhold der de bor hver for seg. At de ikke tenker at de noen gang skal flytte sammem 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 8. oktober 2020 #25 Del Skrevet 8. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: og at dette er min siste kjæreste. Anonymkode: 6db66...503 Dette er vel litt dramatisk? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #26 Del Skrevet 8. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo denne forskjellen jeg ikke forstår. Hva er forskjellen på det å være kjærester, og det å være særboere? I mitt hode er det veldig enkelt (og jeg vet som sagt at jeg tar feil, jeg forstår bare ikke hvorfor) Kjærester: Er i et forhold, men bor ikke sammen Samboende kjærester: Er i et forhold, og bor sammen, men er ikke gift Samboende ektefeller: er gift, og bor sammen Særboende ektefeller: er gift, men bor ikke sammen Anonymkode: 81f16...8b4 Hvor kommer da "samboer(e)" inn her? Anonymkode: db621...117 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #27 Del Skrevet 8. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor kommer da "samboer(e)" inn her? Anonymkode: db621...117 Samboende kjærester, altså mennesker i et kjærlighetsforhold som bor sammen, er vel det samme som samboere? Anonymkode: 81f16...8b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #28 Del Skrevet 8. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Samboende kjærester, altså mennesker i et kjærlighetsforhold som bor sammen, er vel det samme som samboere? Anonymkode: 81f16...8b4 Så hvorfor ikke skrive det? Anonymkode: db621...117 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #29 Del Skrevet 8. oktober 2020 Særbo/kjæreste er det samme, et mindre seriøst/bindende forhold. Samboer/gift er mer seriøst (man kjenner hverandre på en helt annen måte/mye bedre når man bor sammen. Da er man familie, ikke bare "nå og da kjærester" Anonymkode: 76f03...4ff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 8. oktober 2020 #30 Del Skrevet 8. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Særbo/kjæreste er det samme, et mindre seriøst/bindende forhold. Samboer/gift er mer seriøst (man kjenner hverandre på en helt annen måte/mye bedre når man bor sammen. Da er man familie, ikke bare "nå og da kjærester" Anonymkode: 76f03...4ff Ikke enig i at det er et mindre seriøst og bindende forhold. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #31 Del Skrevet 8. oktober 2020 13 minutter siden, nomore82 skrev: Ikke enig i at det er et mindre seriøst og bindende forhold. Når man ikke har bodd sammen en stund, så kjenner an hverandre ikke ordentlig. Å dele alt fra hverdagen, oppturer, nedturer, økonomi, hjem - det utgjør MYE. Å "Kun" prate og se hverandre noen timer ila dagen/ila uka så kan man fremstille seg helt anneledes. Ser ike på særboende/kjærester som noe seriøst før man har bodd ilag noen år. Førts da vet man at man faktisk kjenner hverandre og passer sammen Anonymkode: 76f03...4ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #32 Del Skrevet 8. oktober 2020 Min kjæreste og jeg har vært sammen i mange år (over 15). Noen ganger har det vært nødvendig for meg å bruke ordet særboere, da folk automatisk antar at vi bor sammen. Når jeg snakker om boforholdet så bruker jeg ordet særboere. Når jeg omtaler han sier jeg selvfølgelig kjæresten min, ikke særboeren min... Gifte og samboere stiller jo likt nå, så sånn sett behøver man vel ikke være gift og bo hver for seg for å kunne betegnes som særboere heller. Anonymkode: b0fd6...69c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #33 Del Skrevet 8. oktober 2020 For meg er særboer når man er gift og bor fra hverandre. Hvis ikke er man "bare" kjærester. Så enkelt er det jo egentlig, hvorfor skal man bruke særboer når man ikke er gift? Anonymkode: 2a6f9...52f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #34 Del Skrevet 8. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Min kjæreste og jeg har vært sammen i mange år (over 15). Noen ganger har det vært nødvendig for meg å bruke ordet særboere, da folk automatisk antar at vi bor sammen. Når jeg snakker om boforholdet så bruker jeg ordet særboere. Når jeg omtaler han sier jeg selvfølgelig kjæresten min, ikke særboeren min... Gifte og samboere stiller jo likt nå, så sånn sett behøver man vel ikke være gift og bo hver for seg for å kunne betegnes som særboere heller. Anonymkode: b0fd6...69c Gifte og samboere stiller ikke likt nei, rent juridisk. Du må gjennom en enorm papirmølle hos advokat for å kunne nesten gjenskape samme rettslige stilling som gifte har. Anonymkode: 2a6f9...52f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #35 Del Skrevet 8. oktober 2020 Just now, AnonymBruker said: Gifte og samboere stiller ikke likt nei, rent juridisk. Du må gjennom en enorm papirmølle hos advokat for å kunne nesten gjenskape samme rettslige stilling som gifte har. Anonymkode: 2a6f9...52f Visste det jo når jeg skrev det at noen kom til å pirke på det, men at det bare tok 2 minutter var faktisk litt overraskende. Anonymkode: b0fd6...69c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 8. oktober 2020 #36 Del Skrevet 8. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Visste det jo når jeg skrev det at noen kom til å pirke på det, men at det bare tok 2 minutter var faktisk litt overraskende. Anonymkode: b0fd6...69c Så hvorfor skreiv du feil? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #37 Del Skrevet 8. oktober 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hvorfor ikke skrive det? Anonymkode: db621...117 Fordi jeg skilte på samboende kjærester, og samboende ektefeller. Anonymkode: 81f16...8b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 8. oktober 2020 #38 Del Skrevet 8. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man ikke har bodd sammen en stund, så kjenner an hverandre ikke ordentlig. Å dele alt fra hverdagen, oppturer, nedturer, økonomi, hjem - det utgjør MYE. Å "Kun" prate og se hverandre noen timer ila dagen/ila uka så kan man fremstille seg helt anneledes. Ser ike på særboende/kjærester som noe seriøst før man har bodd ilag noen år. Førts da vet man at man faktisk kjenner hverandre og passer sammen Anonymkode: 76f03...4ff Min erfaring er at det er kommunikasjonen og tiden man har med hverandre som gjør at man blir kjent med hverandre og bygger forhold. Jeg kjenner hun jeg er med nå vesentlig mye bedre enn jeg gjorde med hun jeg var gift med tidligere. Selv etter flere års ekteskap. Dette mener jeg for vår del kommer av at når vi to tilbringer tid sammen, så tilbringer vi tid SAMMEN alene eller på en aktivitet vi har lyst til eller sammen med noen vi har planlagt noe med. Kvaliteten på den tiden er vesentlig høyere enn om vi skulle bodd sammen. Og før du påpeker at da får vi kun de positive sidene og ikke nedturene så stemmer ikke det. Når jeg har en dårlig dag så sier jeg at jeg har en dårlig dag og trenger støtte. Og får da dette hos henne. Og da er det god støtte for meg, og motsatt når hun har en dårlig dag. Men jeg vet og at andre opplever at de trivest best å bo sammen med noen. Og det er greit. Men det er ikke korrekt å påstå at man ikke kan bli kjent med noen man ikke bor med.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #39 Del Skrevet 8. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Visste det jo når jeg skrev det at noen kom til å pirke på det, men at det bare tok 2 minutter var faktisk litt overraskende. Anonymkode: b0fd6...69c Vel, hvorfor skriver du noe som er feil da, når du vet noen kommer til å pirke på det? Her har du en ganske god oversikt over ulikhetene mellom samboerskap og ekteskap. Kan spesielt trekke fram dokumentavgiften og felleseie som noe jeg ikke tror du kan oppnå med advokatkontrakt, men skal ikke si det helt bastant. Jeg sier ikke at det ene er bedre en det andre, det kommer jo an på situasjonen, men det er direkte feil å sidestille dem juridisk. Anonymkode: 2a6f9...52f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2020 #40 Del Skrevet 8. oktober 2020 8 minutter siden, nomore82 said: Så hvorfor skreiv du feil? Ja jeg skulle tatt med en ca. i mellom stiller og likt, og så presisert at "jeg mener ikke rent juridisk nå altså siden vi tross alt ikke snakker om rettslige stillinger og arverett, men uttrykk som beskriver forhold". Men det blir veldig slitsomt å prøve å helgardere seg hele tiden for at ingen skal pirke på noe som uansett ikke er relevant for trådens tema. Ikke er det noe stas å lese sånne innlegg heller. Anonymkode: b0fd6...69c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå