AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #1 Skrevet 7. oktober 2020 Jeg har fått konstantert at jeg har fettlever på sykehuset. Men det viste bare liten forhøying på leververdiene. Men jeg har angst for å dø av leversvikt nå. Jeg har i det siste begynt å spise sunnere, gå turer og være mer i aktivitet, går sakte men sikkert ned i vekt også. Jeg har hatt en usunn sittestillende livsstil og vært overvektig i mange år. Men jeg vil gjøre alt jeg kan for at fettleveren kan gå tilbake. Leste og at mange har det uten at de er klar over det. Men det skremmer meg og gir meg angst. Hadde en drøm i natt ang leveren min men husker ikke hvordan drømmen var. Jeg vet og at en kan fjerne en del av leveren også voksen den ut igjen. Uff men jeg er redd for leveren min. Jeg drikker mye vann og tar omega 3 og vitamin og mineraler også hver dag. Unner meg et glass brus uten sukker på kvelden. Spiser sunnere og mindre nå enn før. Går ned ca 1 kg i uken, og det er jeg fornøyd med. Men uroer meg for leveren forde. Sliter psykisk med angst og depresjoner i tillegg så da er det ikke så lett. Hva skal jeg gjøre? Bare fortsette min nye sunne livsstil og håpe at leveren blir bra igjen med tiden? Jeg spiser litt sjokolade uten sukker i helgen, ellers ingen snop. Lyst å smake på kakemenn, men vil ikke spise 3 pakningen av de. Tenker på å kjøpe en slik og spise en og kaste de 2 andre. er det lurt av meg? Tenker og på julen når mye jule godiser kommer og jeg er svak for det. Men kanskje jeg kan klare det å kjøpe litt i helgene og ikke i uken? Litt er jo lov så lenge det ikke er mye til helgene. Tenker jeg rett? Hilsen Kvinne 40 Anonymkode: f81eb...74a
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #2 Skrevet 7. oktober 2020 Angsten din ser ut til å være et større problem enn leveren din. Du er ikke alene om slik helseangst, vi blir daglig teppebombet med alt vi må gjøre og for all del ikke gjøre, vi får streng beskjed om at vi har ansvar for egen helse uten å nyansere hva vi faktisk kan styre selv og hva som ikke er vår skyld, og så iler matbransjen til og forteller oss at vi har all rett til å unne oss belønninger for å ha vært såå finke til å nekte oss det vi ville ha. Noen hver kan bli koko av dette. Som allerede antydet, det er ikke din skyld, men sjekk ut hva du kan gjøre med det. Får du psykologisk behandling? Hvis du ikke får det allerede, har du vurdert kognitiv terapi? Anonymkode: 35f21...e4e
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #3 Skrevet 7. oktober 2020 Ja jeg har alltid hatt helseangst dessverre. Jeg går til psykriatisk sykepleier hver fredag og oppfølging hos legen 2 ganger i uken. Legen min sier jeg ikke skal bekymre meg for leveren min, men jeg gjør det. Men vil vel egentlig vite og at det jeg gjør nå for å leve sunnere faktisk er bra. er det det? Lever jeg bedre nå for å gå ned i vekt og sunnere? TS Anonymkode: f81eb...74a
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #4 Skrevet 7. oktober 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg har alltid hatt helseangst dessverre. Jeg går til psykriatisk sykepleier hver fredag og oppfølging hos legen 2 ganger i uken. Legen min sier jeg ikke skal bekymre meg for leveren min, men jeg gjør det. Men vil vel egentlig vite og at det jeg gjør nå for å leve sunnere faktisk er bra. er det det? Lever jeg bedre nå for å gå ned i vekt og sunnere? TS Anonymkode: f81eb...74a Altså, å spise mindre får deg ned i vekt. Det kan i seg selv redusere fettlever. Å spise sunnere kan også redusere fettlever. Men du stresser noe inni h*****. Det er ikke bra for helsa. Anonymkode: 35f21...e4e
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #5 Skrevet 7. oktober 2020 Jeg er redd for å få skrumplever og dø av det. Men jeg gjør nå det jeg kan for å leve sunnere for kroppen og leveren min. Skal snakke mer med hjelperene mine om dette. Skal prøve å ikke stresse psyken min for mye. Jeg gjør hvertfall det jeg kan for å unngå å få leversykdom. Spiser sunt og lite og går ned i vekt, er i bevegelse og turer ofte. Anonymkode: f81eb...74a
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #6 Skrevet 7. oktober 2020 De fleste har litt fettlever uten det er farlig. jeg fikk beskjed etter en ultralyd at jeg hadde det. Da jeg tok CT 1/2 år senere sa legen at leveren var fin den ingen grunn til bekymring. Ta det opp med de du snakker med sånn at du ikke engster deg unødvendig. Anonymkode: f94a7...937
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå