AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #1 Skrevet 7. oktober 2020 Skriver denne her og ikke på i økonomiforumet: jeg har siden jeg begynte å jobbe hatt et sinnsykt sug etter å handle dyre ting. Det går ikke en eneste måned uten en lang ønskeliste og jeg eier ikke impulskontroll i butikker/nettbutikker. Innerst inne ønsker jeg å leve i harmoni uten å eie for mye, derfor blir mye av kjøpene solgt igjen på Finn med tap. Hvordan i all verden endrer man adferd? Noen som har noen anbefalinger? det kan selvsagt nevnes at jeg har vært i et økonomisk virvar som jeg har noenlunde kontroll over, men er redd for å aldri bli fri shoppingmanien likevel. Anonymkode: 13fb9...6f0
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #2 Skrevet 7. oktober 2020 Tenker ikke umiddelbart hypomani, fordi hypoman er ikke noe man er konstant. Det går som regel i perioder, etterfulgt av depresjon eller nedstemthet. I tillegg gjelder ikke hypomani kun økonomi. Man vil generelt føle på en lykkerus, og er ofte ukritisk til andre ting og. Man tar gjerne større sjanser, kan begynne på store prosjekter. Er dette noe du kjenner deg igjen i? Anonymkode: 7bf98...9e6
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #3 Skrevet 7. oktober 2020 Sånn som hypomani defineres medisinsk, så varer det ikke lenger enn ca to uker. Hva gjør shoppingen med deg? Har du andre behov som du prøver å dekke ved å handle? Hva med å sette opp et budsjett og kun bruke den summen du har satt av til shopping, og så stopper du der. Anonymkode: b1eac...886 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #4 Skrevet 7. oktober 2020 Jeg begynner ofte på litt store urealistiske prosjekter, shopper mye i perioder. Vet at hypomani er et av symptomene ved bipolare lidelser, og dette er sterkt representert i min familie. Typisk er at jeg sitter hjemme og kjeder meg. Går inn på en shoppingside og drømmer meg bort. I andre perioder kan jeg være blodseriøs og fikse ting, være fornuftig. synes det var et godt råd å sette av en fast sum på shopping. Har blitt litt flinkere i forhold til at jeg i utgangspunktet ikke handler på kreditt mer også. Anonymkode: 13fb9...6f0
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #5 Skrevet 7. oktober 2020 Jeg hadde det litt på samme måte, og spurte en psykolog om jeg kunne være bipolar. Jeg gikk i terapi på grunn av et traume. Har også bipolare i familien, så var redd for det samme. Psykologen sa at jeg bare kunne ta det helt med ro - bipolare må også ha en del andre kriterier som blir oppfylt, for å passe den diagnosen. For eksempel; er det tap av kontroll, eller er det bare en lyst til å handle? Er det snakk om å sitte våken flere netter etter hverandre og tråle nettbutikker etter varer, og etterhvert eskalere til bobiler og båter - eller er det snakk om å bare handle litt mye hver måned? Det er stor forskjell på mani - bipolar mani - og kjøpedilla. Jeg tenker at du kanskje har et annet tomrom i livet, som du forsøker å fylle med materialistiske ting. Det gir deg en god følelse, der og da. Men hva er det egentlig som gjør at du føler dette tomrommet? Anonymkode: 1634a...7cf 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #6 Skrevet 7. oktober 2020 Er jo du som må sette grenser for deg selv, klarer du ikke så søk hjelp til det. Anonymkode: fa586...6fd
Marye Skrevet 7. oktober 2020 #7 Skrevet 7. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sånn som hypomani defineres medisinsk, så varer det ikke lenger enn ca to uker. Hva gjør shoppingen med deg? Har du andre behov som du prøver å dekke ved å handle? Hva med å sette opp et budsjett og kun bruke den summen du har satt av til shopping, og så stopper du der. Anonymkode: b1eac...886 Dette stemmer ikke. Hypomani kan vare i månedsvis 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå