Gå til innhold

Valp på skitur

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det for kaldt for en liten valp å være med i sekken mens jeg går på skiturer om vinteren? Jeg er redd den skal få frostskader. Den ligger jo helt stille og får ikke varmen.

Anonymkode: 5d8ff...849

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags hund er det da? Og hvor gammel er den? Hvorfor kan den ikke gå selv?

Du kan ha varmeflaske i sekken. 

Skrevet

Avhengig av temperatur, lengde på turen og hundens pels kan du kle hunden i varmedekken, varmedress og/eller hundesovepose. 

Anonymkode: fc7a5...70b

Skrevet

Den er fra åtte uker.

Skrevet

Dess yngre den er, dess mindre tåler den. Jeg vil, på stående fot, tro at vanlige skiturer er for lange for en liten valp, uansett om han er varm nok. Det er mange inntrykk for en liten en, de kan bli overstimulert. Avhengig av rase ville jeg ventet til den var 6 måneder, minst.

Man kan hindre frostskader på potene med potesokker, og det finnes varme drakter med ben. Det vanskeligste er å passe på ører. Også kan øynene bli blendet av snø/sol.

Anonymkode: 82d12...90e

• Liker 4
Skrevet

Du må vente med skiturer til neste vinter. En så liten valp kan ikke være med. 

Anonymkode: 2ac7e...981

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville også ventet. 

En valp kan forresten fint være med i en sekk om folk vil gå tur. Mange valper gjør det. Men det er ikke lenge av gangen, akkurat som du sier, de kan fryse. Så da er det gjerne korte turer, der valpen kan har sekken kun som reserve om det blir for mye for den.

Valper skal ikke gå lange turer, og det vet du nok, ettersom du tenker på at den kan være i sekken. 

Valper utvikler seg fort, og om du har en stor rase, så kan du ikke regne med å ha den mange ukene i en sekk. Når valpen vokser, er den fortsatt ikke i stand til å takle lange turer fysisk, fordi den ikke er fullt utviklet. Selv om den ser ut til å kunne det. Gjør du det, kan du regne med leddproblemer og at hunden ikke får leve ut sin levealder pga det.

Valper skal kun rusle rundt til de er minst 6 mnd, det gjelder store raser. Så man må begrense både valpen og seg selv, og jeg vet det kan være vanskelig. Jeg har to voksne hunder nå, og en valp, og vet at det er mye jobb med en valp som ikke kan følge med de voksne. 

Men jeg har hatt hunder med leddproblemer, og det har vært noe som har påvirket dem veldig. Så alt du gjør med en valp bør være noe som ikke utsetter ledd for noe.

Skrevet

Så en valp burde ikke være i sekken i 30-60 min.. ? Jeg skjønner om den ikke kan det.

Skrevet

En valp kan umulig ha noen glede av å oppholde seg i en sekk, uansett hvor kort turen er. Finn heller noen hyggelige mennesker den kan sosialisere og leke godt og varmt hos, mens du er på tur.  :tommelopp: 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...