Gå til innhold

Ta influensa vaksinen eller ikke?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er fordeler og ulempene med å ta influensavaksinen?

Er så usikker på om jeg skal ta den, vet mange er motstandere av vaksiner, hvorfor?

Anonymkode: 76d50...cca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordelen er at du har mindre sjanse for å få influensa, dersom de utvikler rett type vaksive. (Det er flare virus hvert år som forårsaker influensa. Den fagfolkene tror det er størst sjanse for at blir mest utbredt det året, lager de vaksine for. De kan bomme, og du kan bli smittet av et annet virus).

Ulempen er at det er et stikk i armen. 

Mange er motstandere av vaksiner fordi en lege for mange år siden la frem en falsk studie som viste at vaksiner forårsaket autisme. Han har innrømt dette, men folk er stokk dumme og tror studien er sann. 

Anonymkode: 66dc7...6a7

• Liker 10
Skrevet

Jeg er ikke mot vaksiner, men tar kun de jeg virkelig trenger, har en haug reisevaksiner mot alvorlige sykdommer. Vaksinerer ikke mot noe som gir meg noen dager i sengen med Netflix. 

Anonymkode: a45de...058

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordelen er at du har mindre sjanse for å få influensa, dersom de utvikler rett type vaksive. (Det er flare virus hvert år som forårsaker influensa. Den fagfolkene tror det er størst sjanse for at blir mest utbredt det året, lager de vaksine for. De kan bomme, og du kan bli smittet av et annet virus).

Mange er motstandere av vaksiner fordi en lege for mange år siden la frem en falsk studie som viste at vaksiner forårsaket autisme. Han har innrømt dette, men folk er stokk dumme og tror studien er sann. 

*flere virus

Skrevet

Siden jeg befinner meg i risikogruppen, så skal jeg ta vaksinen. Fordelen med vaksine er å unngå å få influensa eller hvis jeg skulle bli syk, så vil jeg få et mildere sykdomsforløp. Kan ikke komme på noen ulemper ved å vaksinere seg.

Anonymkode: 12766...74a

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helsepersonell, så jeg pleier å ta den. Både for min egen og andres beskyttelse. 

Anonymkode: 3ce47...fbe

• Liker 6
Skrevet

Jeg skal ta den. Tok den i fjor også men ble syk likevel. Ble sykere enn «noen dager i sengen med Netflix»...

Anonymkode: 7b0d5...aae

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Autisme hos en selv eller evt avkom?

Skrevet

Må da ta vaksine!

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Autisme hos en selv eller evt avkom?

Kilder på dette?

Anonymkode: ea661...2c0

Skrevet
34 minutter siden, Vinterjenta skrev:

Må da ta vaksine!

Kan du begrunne påstanden din?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er i risikogruppe og tar influensavaksine hvert år. Ikke en eneste gang har jeg opplevd bivirkninger, og ikke en eneste gang har jeg fått influensa. 

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er så usikker på om jeg skal ta den, vet mange er motstandere av vaksiner, hvorfor?

Fordel: 60% sjans for å slippe å få influensa hvis du blir smittet, og du slipper dermed å smitte andre også.

Ulempe: du må bruke en halvtime av dagen på å få ordnet det?

Hvorfor folk er motstandere av vaksine: fordi de tror på konspirasjonsteorier og ikke er så stødige i naturfag.

Anonymkode: 010e8...683

• Liker 3
Skrevet
27 minutter siden, Brunhilde skrev:

Jeg er i risikogruppe og tar influensavaksine hvert år. Ikke en eneste gang har jeg opplevd bivirkninger, og ikke en eneste gang har jeg fått influensa. 

Jeg også. Jeg har tatt den hvert eneste år og har heller aldri hatt bivirkninger eller influensa. Ikke har jeg blitt autist heller :)

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Honey Dew skrev:

Jeg også. Jeg har tatt den hvert eneste år og har heller aldri hatt bivirkninger eller influensa. Ikke har jeg blitt autist heller :)

Jeg og😊

Anonymkode: 010e8...683

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du i risikogruppen? Det er rasjonering på årets influensavaksine, så om du ikke er i risikogruppene eller jobber med folk i dem så får du neppe noen vaksine. 

Anonymkode: 8e640...37e

Skrevet

Jeg er i risikogruppen og er i tillegg helsearbeider, så jeg har tatt vaksinen.

Forøvrig tok jeg ikke vaksine i fjor, og jeg ble så syk at jeg trodde jeg skulle stryke med. Kan love at det ikke ble mye Netflix på meg. Derimot ble det flere turer til legevakten. Så ja takk til vaksine fra denne kanten😬

Anonymkode: dbb2f...778

• Liker 1
Skrevet

I år kan det jo være spesielt gunstig så du slipper den potensielt kjedelige komboen influensa OG korona samtidig. Ja, du skal ha maks uflaks for å få begge, men det kan jo skje. 

Anonymkode: 67b33...781

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du begrunne påstanden din?

Er dette en påstand du vil ha begrunnet? Å oppfordre mennesker til å ta vaksine? Har vi ikke kommer lengre i 2020. 

Anonymkode: dc9f3...3be

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for helseskadelig innhold (vaksinemotstand) og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...