Gå til innhold

Skal på date med en serber

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er deres erfaring med menn fra Øst-Europa? Er de veldig forskjellige nordmenn? 

Min første date og jeg er så nervøs 😂😂😂😂

Anonymkode: b2a69...a29

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svaret er ja og mitt råd er dropp den daten. 

Anonymkode: 08550...76e

• Liker 11
Skrevet
På 5.10.2020 den 8.27, AnonymBruker skrev:

Hva er deres erfaring med menn fra Øst-Europa? Er de veldig forskjellige nordmenn? 

Min første date og jeg er så nervøs 😂😂😂😂

Anonymkode: b2a69...a29

Har du ikke sett filmen Taken 😱 Beskriver hva som kan skje om man roter seg borti feil øst-europeere. Man kan bli solgt som slave og bli utsatt for trafficking. 

Og nei jeg sier ikke at ALLE er sånn, men serbere er vel kjent for å være voldelige og ha dårlig kvinnesyn. Også kommer det an på om de er vokst opp i Norge eller der nede. 

Uansett, vær forsiktig! 

Anonymkode: d3c89...f8a

• Liker 2
Skrevet

Ja, for alle er slik som beskrevet over. Skikkelige skurker alle øst for vest. Haha

Anonymkode: 1ac74...a4e

• Liker 7
Skrevet

Det er ikke til å komme i fra at macho-kulturen er mer utpreget i øst-Europa enn her. Og med det KAN det følge endel problemer. Men jeg ville sett på helheten. Er personen godt integrert i Norge? Har han utdannelse og jobb? 

Anonymkode: cfbc9...54f

• Liker 2
Skrevet

Nå må enkelte roe seg ned her. Øst-europeere har en annen kultur ja, men min erfaring med serbere i Norge er at de stort sett er godt integrerte, har høy utdannelse og gode jobber. Er mange andre folkegrupper jeg heller hadde unngått enn serbere for å si det sånn. 

Anonymkode: 7e4a6...145

• Liker 7
Skrevet

Det er mer macho kultur. Med tradisjonelle kvinne og manns roller.

Anonymkode: 5a26e...3b6

• Liker 4
Skrevet

Har du vært på daten, og hvordan gikk det evt? 🙂 

Anonymkode: cae7c...ec0

Skrevet

De serberne jeg har møtt er veldig hyggelige og sosiale folk. De kommer fra ortodoks kristen tradisjon, feirer derfor høytidene litt annerledes enn nordmenn flest. 
Kulturelt opptatt av familien og har mer tradisjonelle kjønnsroller, men kvinnene jobber. Mennene er litt mer «menn» en norske menn.

Anonymkode: b784a...73b

• Liker 3
Skrevet

Jøss, her var det mange ekle fordommer. Jeg har vært mye i Serbia, og de aller fleste serbere er helt vanlige folk med vanlige liv, akkurat som her i Norge. Å tro at fordi han er serber så planlegger han å selge dama til prostitusjon er ikke bare hysterisk, det sier også mye om manglende kunnskap om et folk og et land. 

Det stemmer at de gamle kjønnsrollene står sterkere i Serbia enn i Norge, og i visse miljøer er det stor aksept for utroskap. Men jeg har møtt mange nok som lever i gode, kjærlige og likestilte forhold til at du bør gi denne mannen en sjanse. Serbere er vant til selvstendige, høyt utdannede kvinner med egne meninger. 

Siden du sier det er din første date så er du kanskje ganske ung, og han også, i så fall kan han jo være født i Norge. Mitt inntrykk er at de fleste fra det gamle Jugoslavia er godt integrerte.

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De serberne jeg har møtt er veldig hyggelige og sosiale folk. De kommer fra ortodoks kristen tradisjon, feirer derfor høytidene litt annerledes enn nordmenn flest. 
Kulturelt opptatt av familien og har mer tradisjonelle kjønnsroller, men kvinnene jobber. Mennene er litt mer «menn» en norske menn.

Akkurat det er ikke en voldsom prestasjon.

• Liker 4
Skrevet

Er Serbia Øst-Europa? Trodde det var Sør-Europa, jeg ser ikke på dem som Østeuropeere i det hele tatt.
Personlig hadde jeg vært litt skeptisk i og med at det er store nok forskjeller mellom bare nordmenn, så om man skal ha kulturforskjeller pga man kommer fra forskjellige land lagt til i mixen også kan det bli for komplisert. For meg i alle fall. Men mulig jeg er fordomsfull :P

Anonymkode: 67ecc...a51

Skrevet

Dere kan jo se landskampen sammen på torsdag😁

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, det er de ikke. De er litt mer drittsekker.

• Liker 1
Skrevet

Ville vært skeptisk. Vært gift med en fra nabolandet i 14 år, vært mye på Balkan og kjenner mange derfra, inkludert serbere. Kulturen, også for dem som er født i Norge, er ganske annerledes en vår. Mannen er familiens overhode, og bestemmer. Veldig macho, aggressiv kultur. Langt mer tradisjonelt kvinnesyn, annet syn og aksept for alkohol i stort sett alle settinger. Mye utroskap, og aksept for dette. Gjelder naturligvis ikke alle, men majoriteten er min erfaring.

Anonymkode: f8591...13a

• Liker 3
Skrevet

Var på byen med en kompis som møtte en tindermatch fra Albania inne på utestedet. Da kom mange Albanske menn opp og truet han med voldt om han ikke sluttet å snakke med henne. De endte opp med å kline og da angrep de han og vi måtte løpe fra stedet. De er veldig eiesyke når det kommer til kvinner. Serbia har nok ganske lik kultur da de landene ligger nærme hverandre. Så jeg hadde holdt meg unna.

Anonymkode: 62c3b...c34

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var på byen med en kompis som møtte en tindermatch fra Albania inne på utestedet. Da kom mange Albanske menn opp og truet han med voldt om han ikke sluttet å snakke med henne. De endte opp med å kline og da angrep de han og vi måtte løpe fra stedet. De er veldig eiesyke når det kommer til kvinner. Serbia har nok ganske lik kultur da de landene ligger nærme hverandre. Så jeg hadde holdt meg unna.

Serbia og Albania er to veldig ulike land!

Og ja, jeg har vært i begge, og generelt mye på Balkan.

Anonymkode: 58701...458

• Liker 3
Skrevet

Nå drar jeg veldig alle under samme kam men østeuroperne jeg har møtt er litt frekke

• Liker 1
Skrevet

Mitt sosiale miljø er ganske internasjonalt (mange expats med høy utdannelse) og jeg er også gift med en mann fra Kroatia, og må bare le av de fordommene som dukker opp i slike tråder som dette. 
Klart det er kulturforskjeller mellom ulike land. Det betyr ikke at mennene er utro alkoholikere som voldtar kona hver helg, mens kvinnene er oppdollete lykkejegere uten utdanning.

Bli kjent med personen- og ta det derfra. En drittsekk er en drittsekk uansett hvor han/hun kommer fra. 

Anonymkode: 8ec9f...c56

• Liker 2
Skrevet
På 7.10.2020 den 14.04, AnonymBruker skrev:

Albanere er enda verre. Mafia. 

Anonymkode: 08550...76e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...