AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #1 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg er blitt innkalt til min første mammografi, og leser om både fordeler og ulemper. Og blir veldig usikker. Vil jeg ha denne strålingen, som i teorien kan gi brystkreft? Vil jeg ta en undersøkelse, når jeg føler meg helt frisk? Hva hvis det oppdages en svulst, men denne faktisk er så liten at den, uten undersøkelsen, aldri ville ha plaget meg? Men på den annen side, hva hvis jeg takker nei, og ender opp med å dø av brystkreft i relativt ung alder fordi det ikke ble oppdaget? Hva tenker andre kvinner, og hva har du valgt? Anonymkode: 520ee...92c
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #2 Skrevet 5. oktober 2020 Moren min fikk oppdaget svulst på sin første mammografi. En svulst som var såpass liten at hun ikke ville ha oppdaget den selv på lang tid. Da hadde den hatt mulighet til å godgjøre seg i årevis, og muligheten for at det da hadde vært for sent er stor. Hun er nå frisk og fin. Ble kvitt den med bittelitt stråling, bare. Så ja, jeg er veldig for mammografiprogrammet, og kommer definitivt til å sjekke meg når min tid kommer. Jeg tenker at det er en grunn til at vi har dette programmet, det samme med celleprøve og livmorhalskreft. Har ikke et fnugg av tvil på at dette kan være noe som redder liv for mange. Anonymkode: ace60...a2c 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #3 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg stoler ikke helt på mammografi, så jeg tviler på at jeg kommer til å følge programmet når den tid kommer. En venninne fulgte mammografiprogrammet og hadde null funn. Da kusinen fikk påvist brystkreft etter ultralyd, dro hun og fikk tatt det privat (fastlegen nektet å sende henne på ultralyd). Der fant de mange og forholdsvis store svulster, og hun måtte gjennom operasjon og mange runder med cellegift og stråling. Kreftlegen fortalte henne at dette dessverre var ganske vanlig - mammografi er i følge han ganske unyttig når det kommer til å finne svulster. Det er ultralyd som er tingen. Han ønsker at mammografiprogrammet fortsetter, men at de bytter ut mammografi med ultralyd. Anonymkode: 35dab...dd8
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #4 Skrevet 5. oktober 2020 Nå leste jeg litt på dette med ultralyd og mammografi, og det står at mammografi er velegnet for fettrikt vev, mens ultralyd er bedre for kjertelrikt vev. Brystene består av begge deler. Men det ytterst laget er vel fettrikt, og deretter kjertler? Så da er det faktisk slik at mammografien kan fange opp det som er ytterst, men noe som befinner seg lengre inne, vil denne kanskje ikke fange opp? Er ikke det litt motstridende? Det er vel det som er innerst, og som man kanskje ikke så lett kjenner selv, man bør ville ha tak i? Anonymkode: 520ee...92c
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #5 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg skal delta når den tid kommer. Har en venninne som har hatt brystkreft tidlig i trettiårene, to venninner som har mistet sine mødre pga brystkreft, og flere kolleger som har hatt brystkreft og overlevd takket være at det ble funnet tidlig. Jeg har også være til mammografi og ultralyd en gang som førtiåring pga kul i brystet, som var ufarlig. Slik jeg ser det er det en mulighet for å oppdage noe som utvikle seg i lang tid uten at jeg med store bryster kjenner det, skulle det vise noe kan jeg heller ta vurdering på behandling da. Det som er vanlig i dag er uansett at det ved mistenkelige funn på mammografi tas ultralyd, og deretter biopsi av kulen man finner på bildene for å fastslå om det er godartet eller ikke. Stråledosen på mammografibildene er forsvinnende liten, og det er minimal risiko for at det gir kreft. Når det kommer til forskjellen på mammografi og ul, så er det mest unge kvinner som har kjertelrikt vev, og derfor utføres som regel ul alltid på unge kvinner i tillegg til røntgen. Eldre kvinner rundt/over overgangsalder har mer fett i brystene og trenger derfor ikke alltid ul for å få oversikt, derfor vurderes dette ut fra røntgenbildene som tas. Ved kreftmistanke er det som nevnt alltid trippelundersøkelse med røntgen, ul og biopsi. Uansett er det jo viktig å følge med selv også, undersøke brystene regelmessig, og kontakt lege ved endringer. Anonymkode: 8600a...3e7 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #6 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg syntes episoden "kroppen på service" i Folkeopplysningen ga noen gode grunner til å tenke to ganger ang mammografiprogrammet. Jeg er i slutten av 30 årene, så det er en stund til det blir aktuelt for meg. Men det er greit å tenke over det. Anonymkode: 7180e...30a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå