AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #1 Del Skrevet 5. oktober 2020 Er det noen som har god erfaring med å bruke hoppetau som en form for trening? Jeg skal ned i vekt, men skjemmes sånn over kroppen min at treningssenter og joggeturer ute i offentligheten er uaktuelt. Tenkte derfor at hoppetau kunne være et bra alternativ, men jeg har null erfaring. Er det en bra form for cardio, eller er jogging/sykling mye bedre? Dere som har fått god effekt av hoppetautrening - hvor ofte hopper dere? Anonymkode: f9b9b...b7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #2 Del Skrevet 5. oktober 2020 Ja, det er en veldig effektiv form for trening, men du burde være klar over at det gir veldig stor belastning på knær og ankler, spesielt dersom man er overvektig. Hoppetau brukes sjeldent som eneste form for trening, nettopp på grunn av belastningen i leddene. Jeg bruker hoppetau flere ganger i uka, men da i forbindelse med oppvarming, så ikke mange minuttene av gangen. Pass i alle fall på å ha støtdempende matter og sko. Nå vet jeg ikke noe om hvor mye du veier, om du er overvektig eller hvor mye du skal ned, så jeg vet ikke om det er relevant for deg, men sykling eller ellipse er mer skånsomt for ledd. Anonymkode: 7c21b...8c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #3 Del Skrevet 5. oktober 2020 Vil mye heller anbefale å se på gratis treningsvideoer på youtube. Viktig å variere treningen, og ikke bare fokusere på et område. Om du liker hoppetau, så kan du selvsagt bruke det. Men ikke overdriv bruken, da det sliter på ledd som nevnt over her. Ville mye heller anbefalt å søke på "home workout without equipment" på YouTube. Masse forskjellig videoer du kan følge. Da vil du få variert trening for hele kroppen, både styrke og cardio. Anonymkode: 66be3...02c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #4 Del Skrevet 5. oktober 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er en veldig effektiv form for trening, men du burde være klar over at det gir veldig stor belastning på knær og ankler, spesielt dersom man er overvektig. Hoppetau brukes sjeldent som eneste form for trening, nettopp på grunn av belastningen i leddene. Jeg bruker hoppetau flere ganger i uka, men da i forbindelse med oppvarming, så ikke mange minuttene av gangen. Pass i alle fall på å ha støtdempende matter og sko. Nå vet jeg ikke noe om hvor mye du veier, om du er overvektig eller hvor mye du skal ned, så jeg vet ikke om det er relevant for deg, men sykling eller ellipse er mer skånsomt for ledd. Anonymkode: 7c21b...8c3 Jeg leste at om man har en god teknikk (en feil mange gjør er å bøye knærne veldig mye, men man skal egentlig bare hoppe såpass at tauet akkurat får plass til å passere) så er det ikke veldig tungt på leddene. Jeg er rett i overkant av overvektig så har ingen helseplager på grunn av vekten heldigvis. Har gode sko. 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil mye heller anbefale å se på gratis treningsvideoer på youtube. Viktig å variere treningen, og ikke bare fokusere på et område. Om du liker hoppetau, så kan du selvsagt bruke det. Men ikke overdriv bruken, da det sliter på ledd som nevnt over her. Ville mye heller anbefalt å søke på "home workout without equipment" på YouTube. Masse forskjellig videoer du kan følge. Da vil du få variert trening for hele kroppen, både styrke og cardio. Anonymkode: 66be3...02c Jeg skal starte litt med pilates/yoga for å styrke kjernemuskulaturen og bli mykere, men er ikke glad i sånne typiske hjemmetreninger (kroppsvekt, hitt osv) som man finner på youtube. Hovedfokuset mitt er vektnedgang, så cardio/hoppetau vil utgjøre den største andelen av treningsrutinen min. Når jeg har kommet ned til en vekt hvor jeg er komfortabel, vil jeg starte med styrketrening igjen, men da blir det med ordentlig utstyr på treningssenter. ts Anonymkode: f9b9b...b7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå