sørlands-jenta Skrevet 4. oktober 2020 #1 Skrevet 4. oktober 2020 jeg er 25 år og har fått det brevet om livmorhalsprøve . Jeg har opplevd voldtekt og overgrep.En gang skulle jeg få et kateter i begge ender så da fikk jeg flashpack. Så jeg sliter med å bestille en slik time for er redd kommer til å få flashpack. andre som har tatt en sånn test når man har opplevd overgrep elle voldtekt.?
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #2 Skrevet 4. oktober 2020 Skjønner at dette er ekstra vanskelig for deg, men det må gjøres for din egen helse. Jeg er helt sikker på at hvis du sier ifra til legen/sykepleier på forhånd vil de ta ekstra godt vare på deg, og hjelpe deg igjennom undersøkelsen på best mulig måte. Anonymkode: ba5ab...a65 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #3 Skrevet 4. oktober 2020 Si ifra til den som skal ta prøven på deg på forhånd! Jeg har tatt utallige slike prøver på jenter som har opplevd overgrep og jeg setter veldig pris på at de informerer meg om det slik at jeg kan ta ekstra hensyn og få følge litt ekstra godt med underveis 🤗 Anonymkode: be9ae...924 1
sørlands-jenta Skrevet 4. oktober 2020 Forfatter #4 Skrevet 4. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Si ifra til den som skal ta prøven på deg på forhånd! Jeg har tatt utallige slike prøver på jenter som har opplevd overgrep og jeg setter veldig pris på at de informerer meg om det slik at jeg kan ta ekstra hensyn og få følge litt ekstra godt med underveis 🤗 Anonymkode: be9ae...924 takk for svar (Y) . kommer til å informere om det. 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #5 Skrevet 4. oktober 2020 Syntes du dette er ubehagelig, så skal du selvfølgelig få mer hjelp og støtte. Finnes beroligende medisiner, og du kan også ha en time først, bare for å snakke med gynekolog og bli trygg på denne personen. Blitt voldtatt selv, jeg fikk narkose for celleprøve, for ellers nektet jeg å ta den... jeg hadde da allerede celle endringer da, så var veldig viktig å overvåke. Ta det opp med legen din, du får hjelp! Anonymkode: bf7ca...0be
sørlands-jenta Skrevet 4. oktober 2020 Forfatter #6 Skrevet 4. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner at dette er ekstra vanskelig for deg, men det må gjøres for din egen helse. Jeg er helt sikker på at hvis du sier ifra til legen/sykepleier på forhånd vil de ta ekstra godt vare på deg, og hjelpe deg igjennom undersøkelsen på best mulig måte. Anonymkode: ba5ab...a65 vet det er for min helse , men synes det er skummelt , men må nok informere legen om hva jeg har blitt utsatt for
sørlands-jenta Skrevet 4. oktober 2020 Forfatter #7 Skrevet 4. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Syntes du dette er ubehagelig, så skal du selvfølgelig få mer hjelp og støtte. Finnes beroligende medisiner, og du kan også ha en time først, bare for å snakke med gynekolog og bli trygg på denne personen. Blitt voldtatt selv, jeg fikk narkose for celleprøve, for ellers nektet jeg å ta den... jeg hadde da allerede celle endringer da, så var veldig viktig å overvåke. Ta det opp med legen din, du får hjelp! Anonymkode: bf7ca...0be hvor mye kostet det med narkose? hvordan fikk du det da?
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #8 Skrevet 4. oktober 2020 Skjønner godt at du syns dette er vanskelig. Har du mulighet for å ha noen med deg som støtte? Anonymkode: 40f48...1f8
sørlands-jenta Skrevet 4. oktober 2020 Forfatter #9 Skrevet 4. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner godt at du syns dette er vanskelig. Har du mulighet for å ha noen med deg som støtte? Anonymkode: 40f48...1f8 jeg hadde med min samboern når jeg tok kateter men fikk et flashpack der jeg hylte og skreik. og lukket øynene for ville ikke se rundt meg.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #10 Skrevet 4. oktober 2020 Klarer du å ha sex, så klarer du nok dette også. Anonymkode: bf061...38d
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #11 Skrevet 4. oktober 2020 Si ifra til legesenteret du skal ta prøven ved på forhånd. Spør om du kan få noe beroligende, det hjelper veldig Spør også om å få ha med deg noen du stoler på under undersøkelsen. Det er veldig kjapt gjort og om behandler vet om det kan de passe på å være forsiktige, effektive og opplyse om hva som skjer. PS: Det heter flashback ikke flashpack.. (Back = tilbake, altså at man flasher tilbake til noe som har skjedd før) Anonymkode: f5d15...e9f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #12 Skrevet 4. oktober 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klarer du å ha sex, så klarer du nok dette også. Anonymkode: bf061...38d Det er enormt forskjell på å ha sex med en du er 100 % trygg på, og å ta celleprøve for en som har blitt voldtatt. Anonymkode: 40f48...1f8 5
sørlands-jenta Skrevet 4. oktober 2020 Forfatter #13 Skrevet 4. oktober 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klarer du å ha sex, så klarer du nok dette også. Anonymkode: bf061...38d hvem har sagt at jeg klare det? og å ha sex er ikke som en fremmede skal ta deg inn der.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #14 Skrevet 4. oktober 2020 1 minutt siden, sørlands-jenta skrev: hvem har sagt at jeg klare det? og å ha sex er ikke som en fremmede skal ta deg inn der. Regnet med du har sex med samboeren din men mulig dere lever i et annerledes forhold. Anonymkode: bf061...38d
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #15 Skrevet 4. oktober 2020 Jeg har ikke opplevd overgrep, men sliter mye med komplekser for egen kropp, så det å ta celleprøve for første gang var en stor belastning for meg også. Det hjelper veldig at du sier ifra til den som skal utføre prøven, for da kan de være ekstra forsiktige, gi deg tiden du trenger og forklare godt underveis hva de gjør og hvorfor. Celleprøven i seg selv er forresten veldig fort unnagjort og ikke vond. Anonymkode: d00e9...a4f
sørlands-jenta Skrevet 4. oktober 2020 Forfatter #16 Skrevet 4. oktober 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regnet med du har sex med samboeren din men mulig dere lever i et annerledes forhold. Anonymkode: bf061...38d nei fordi jeg sliter med traume.
Kalevala Skrevet 4. oktober 2020 #17 Skrevet 4. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Klarer du å ha sex, så klarer du nok dette også. Anonymkode: bf061...38d Ta deg sammen. 4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #18 Skrevet 4. oktober 2020 Trist at du hadde en så lei opplevelse. Det går an å ta celleprøve i narkose. På en operasjonsstue hos oss har vi gyn dag hver 14 dag der vi gjør sånne små inngrep. Der er bi en gynekolog, en spl fra gyn og en anestesisykepleier. Ofte 10 pasienter på en dag. Fort og greit. Anonymkode: 57703...270 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #19 Skrevet 4. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Trist at du hadde en så lei opplevelse. Det går an å ta celleprøve i narkose. På en operasjonsstue hos oss har vi gyn dag hver 14 dag der vi gjør sånne små inngrep. Der er bi en gynekolog, en spl fra gyn og en anestesisykepleier. Ofte 10 pasienter på en dag. Fort og greit. Anonymkode: 57703...270 Feil tråd🙈. Men du kan søke om å få gjort det i narkose. Anonymkode: 57703...270
sørlands-jenta Skrevet 4. oktober 2020 Forfatter #20 Skrevet 4. oktober 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feil tråd🙈. Men du kan søke om å få gjort det i narkose. Anonymkode: 57703...270 Vet du hvor mye sånt koste? Og hvordan søker man det?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå