Gå til innhold

Leietaker betaler ikke leie

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurer på diverse om mine rettigheter når det kommer til følgende situasjon. 

Leietaker flyttet inn i juli, og sa opp rommet i kollektivet relativt kjapt. Jeg var naiv og opprettet ikke en depositumskonto, siden hun uansett skulle flytte ut i november. Leietaker nekter nå å betale leie for oktober, og påstår at hun har "flyttet ut". Jeg får ikke lenger kontakt med henne, siden hun ignorerer meldinger og ikke svarer på telefonen. 

Har jeg noen rettigheter her? Hvilken vei kan jeg gå for å kreve inn pengene?

Anonymkode: 889ab...071

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva står det i kontrakta deres? 

Anonymkode: 9fe95...be7

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere ikke har kontrakt har du nok ikke rettighet på penger :( Så utrolig dumt.... hun mister referanse for denne tiden, og må nok lyve om hvor hun har bodd til neste sted hun skal bo...

Anonymkode: e4029...1a8

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vel... passe dumt å ikke kreve depositum så da kan du egt takke deg selv. Er en laaaang prosess å få de til å betale pengene. 

Endret av AnonymBrukern
  • Liker 1
Skrevet

Leste feil, har du kontrakt, har du krav på pengene!

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt det med at det ikke var vits med depositum siden hu sa raskt opp... man ordner vel helst depositum før noen flytter inn?

• Liker 4
Skrevet

Forliksrådet kan være en mulighet. Møter hun ikke, vinner du saken. Jeg har hatt en sånn tvist en gang, og vunnet. Var leietaker da. Verdt å sjekke, men kan ta tid.

Anonymkode: 2202d...bf7

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste feil, har du kontrakt, har du krav på pengene!

Har prøvd å undersøke akkurat dette, men finner ingen konkrete kilder som støtter dette... Har dere noen sikre kilder å henvise til, hvor jeg eventuelt kan lese meg opp? :) 

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forliksrådet kan være en mulighet. Møter hun ikke, vinner du saken. Jeg har hatt en sånn tvist en gang, og vunnet. Var leietaker da. Verdt å sjekke, men kan ta tid.

Anonymkode: 2202d...bf7

Forliksrådet var ikke en dum idé.

TS

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har prøvd å undersøke akkurat dette, men finner ingen konkrete kilder som støtter dette... Har dere noen sikre kilder å henvise til, hvor jeg eventuelt kan lese meg opp? :) 

Forliksrådet var ikke en dum idé.

TS

Du må jo lese kontrakta di. Har du en kontrakt med tre mnd oppsigelsestid og hun sa opp slik at hun skal betale ut oktober/november så har du krav på pengene. Det er ikke noe du trenger  å lese deg opp på. Ellers er huseiernes landsforbund et fint sted for å lese opp om innkreving av leie. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er så ufattelig mange dumme svar i disse trådene om husleie, jeg blir helt matt.

Det er avtalefrihet her i landet. Det vil si at Ole og Per kan inngå en avtale som de begge er bundet av så lenge denne avtalen ikke strider mot annet lovverk og det som sømmer seg (eller noe i den duren, står det i avtaleloven). Det står ikke at det må være skriftlig.

Så når det ikke er skrevet kontrakt gjelder det som står i husleieloven for utleier og leietaker. Jevnfør §1-4 i husleieloven.

Men nå var ikke det saken her. Det som derimot er saken er at leietaker mest sannsynlig (?) har flyttet før oppsigelsestiden er utløpt og har tenkt å drite i å betale leie i resten av oppsigelsestiden. Det har hun ikke lov til. Dvs hun kan bo hvor hun vil i verden, men det fritar henne ikke for leie. 

Husleieloven sier følgende om oppsigelsesti i § 9-6.Oppsigelsesfrist

Sitat

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

Som med alt annet - f.eks. oppsigelse i arbeidsforhold - må man betale leie ut oppsigelsestiden. Det står selvsagt ikke i noen paragraf, men det er jo det som er meningen med oppsigelsestid. Huseierne har nok den beste drøftingen av dette: 

Sitat

Uansett er den selvsagte hovedregelen er at leier er ansvarlig for å betale husleie og ivareta boligen ut oppsigelsestiden, enten den er kort eller lang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...