Gå til innhold

Bruke mye penger på gammel bil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en 20 år gammel bil som familiens hovedbil. Den fungerer helt greit, men krever stadig vedlikehold. Vi bruker over 20000 kr i året på verkstedutgifter, men bilen går jo da. En ny bil hadde jo umiddelbart kostet oss mye mer, si 200000 som da er ti år med vedlikehold. Jeg vet at bilen vår ikke er verdt mye mer enn 10-15000 kr nå. Er det lurt å holde denne gående, eller burde vi kjøpe noe nyere?

Anonymkode: ad370...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bilhold koster. Største utgiften med en ny bil er verditap og ev. kapitalkost (lån). Man vil og gjerne ha en dyrere forsikring på denne.

Største utgiften med en eldre bil er verkstedsutgifter og usikkerheten for når disse kommer.

Alle biler i mellom vil ha en blanding av disse.

Så lenge bilen funker og ikke vedlikeholdskostnadene overgår 20 000 årlig, lønner det seg nok å holde den gamle gående.
Det du ikke vet er jo om du legger ut 20 000 på vekstedsutgifter og uken etter ryker noe dyrt som enten er 20 000 til, eller er 50 000 (som i realiteten betyr at bilen ikke er verdt det). Det er her lotto/usikkerheten kommer inn med eldre biler.

Jeg ville nok (fra et økonomisk synspunkt) ha beholdt bilen så lenge ikke "den store" utgiften kommer. Ofte er det jo fra EU-kontroll til EU-kontroll som er tiden mellom hver avgjørelse. Men helt sikker er man aldri.

Men har dere råd til ny(ere) bil skader det jo ikke å begynne å følge med og tenke på hvilken som vil passe dere når dagen kommer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen over skriver, utgiftene med gammel bil er veksted/vedlikehold. For ny bil er det verditap og evt. lånekostnader. Men hva med en mellomting, en pent brukt på mellom 1-2 år gammel som bare har hatt en eier? Da har gjerne det største verditapet allerede blitt nedskrevet, og man kan få mye bil for pengene, og fordelen er da at man fortsatt har flere år igjen på nybilgarantien fra forrige eier. 

Anonymkode: d7754...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil gikk supert til den var 14 år, da ble det et mareritt det siste året. Det var mye rust, og det ble utrolig mye trøbbel. Jeg angrer fortsatt på at jeg ikke hørte på min bror, bilmekanikeren, som sa at du bør skrote den bilen NÅ, for nå kommer høyst sannsynlig ting til å ryke i tur og orden. Jeg hørte ikke, og gjett hvem som fikk rett.....Det ble DYRT! Det endte med at jeg solgte bilen som delebil til slutt.

Det er fint å ha en bil man kan stole litt mer på, hvor du slipper å grue deg til neste ting som ryker, og kostnadene det medfører.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når verkstedregningene koster mer enn bilen så ville jeg byttet..

Anonymkode: 628be...fe2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville byttet. En nyere bil vil også være tryggere i trafikken ved krasj, og du vil mindre sannsynlig ende opp i en grøftekant med overopphetet motor eller det som verre er i en nyere bil. 

Verkstedsutgiftene vil kunne bli 20.000 i året på en nyere bil også, det vet man jo aldri, men da betaler du i hvert fall ikke mer enn bilens verdi... 

Hva som lønner seg, vet jeg ikke, men jeg ville valgt en nyere bil på grunn av det første jeg skrev.

Anonymkode: c99a5...a43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg valgte å bytte bil, selv om den gamle fortatt funket. Den var da 16 år gammel. Men det var stadig ting som måtte fikses. 

En ting er verkstedskostnadene. En annen ting er all tiden jeg måtte avspasere for å levere/hente på verksted, og ikke minst bekymringen for om den kom til å bryte sammen, og ubeleiligheten av å være uten bil mens man ventet på å få den fikset. 

Vi kjøpte en pent brukt i stedet, og er godt fornøyd med det. Fikk en mye sikrere bil, mer miljøvennlig (og sparer penger på drivstoff siden den kjører mye mer økonomisk), og mindre bekymringer. 

Anonymkode: ea1a9...679

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...