Gå til innhold

Alle andre klarer å gå gravid uten problem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 37+6, og har egentlig hatt problemer gjennom hele graviditeten, bare av ulike typer: først kvalme, så bekken, så rygg, og nå er det lite energi, kynnere og nedpress i tillegg til de andre nevnte plagene. Det er fortsatt lenge til termin, så jeg føler meg så lat som synes enkle oppgaver som handling og husarbeid er slitsomt. Har også ei toåring fra før, og må spørre faren om hjelp mer ofte enn jeg vil. Forrige graviditet var ikke sånn, da jobbet jeg 100% fram til fødsel (som var 5 uker før termin).

Er det andre som også synes det er tungt å være gravid? Føler alle andre takler det mye bedre enn meg. Graviditet er jo som kjent ingen sykdom.

 

 

Anonymkode: 3bd52...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om graviditet ikke er en sykdom, kan man bli syk av å være gravid. Du var ekstremt heldig som hadde et så lett svangerskap forrige gang, det du beskriver nå høres mer ut som normalen for meg. Jeg var uheldig og endte opp med sterk og langvarig bekkenløsning og delvis sykemelding, atter andre blir enda dårligere, fullt sykemeldt eller innlagt på sykehus. Så du er ikke alene. Graviditet kan være en voldsom påkjenning for kroppen.

Anonymkode: 9189d...999

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt bekkenløsning med alle tre fra midtveis i svangerskapet. Det er definitivt mye tyngre med nr 2 og ikke minst nr 3, når man ikke lengre bare kan slenge seg i sofaen etter jobb..

Anonymkode: e2df5...449

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt.

Jeg kan takke bekkenløsning, ryggsmerter osv, har hatt og har alle de greiene i hvert svangerskap. Det som derimot er skikkelig tøft er de ekstremt lave nivåene av jern, b-12, natrium og blodprosent. Sprøyter hjelper liksom ikke. Blodtrykket er så lavt at jeg omtrent ikke klarer å stå og fungere. Bedre å gå rolig enn å stå i kø feks. Hyperemesis med alle tre og ja, hater å gå gravid, men elsker premien:)

Anonymkode: 68fbb...2fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du føler kanskje at alle andre har lettere svangerskap. Er det fordi du føler deg alene? Det er faktisk ikke alle som har lette svangerskap. Det er veldig individuelt. Men det er mange som syns det er tøft og vanskelig fordi kroppen er i så stor endring og det er mye som skjer. Det er ingen ting å skamme seg over. Det er som det er. Men det er heldigvis «bare» i noen måneder og så er man ferdig. Hold ut. Og du har ikke så lenge igjen. Jeg er 6måneder på vei og allerede nå syns tida går sakte 😂

Anonymkode: 3d403...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner deg godt.

Jeg kan takke bekkenløsning, ryggsmerter osv, har hatt og har alle de greiene i hvert svangerskap. Det som derimot er skikkelig tøft er de ekstremt lave nivåene av jern, b-12, natrium og blodprosent. Sprøyter hjelper liksom ikke. Blodtrykket er så lavt at jeg omtrent ikke klarer å stå og fungere. Bedre å gå rolig enn å stå i kø feks. Hyperemesis med alle tre og ja, hater å gå gravid, men elsker premien:)

Anonymkode: 68fbb...2fe

Hvordan kjenner du at du har jernmangel og lav blodprosent? 

Anonymkode: 3d403...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle ønske jeg aldri fikk høre eller lese "graviditet er ikke en sykdom" noensinne igjen.

Dersom du hadde hatt disse plagene uten og være gravid, da hadde du vært syk! Men fordi man lager et nytt menneske så skal det liksom være greit. 

Anonymkode: 4387b...9d4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare i uke 11 og synes det er helt forjævlig å være gravid. Kvalme, bekkensmerter og jeg er så ufattelig trøtt og sliten. Har vært mer eller mindre sofaliggende siden uke 7-8 nå, og vet ikke hvordan jeg skal holde ut i 30 uker til. Helt grusomt. Jeg hadde aldri klart å ta vare på et annet barn nå, så det blir nok ikke mer enn ett barn på oss. Orker ikke tanken på å gå igjennom dette på nytt. Vet ikke hva jeg gjør hvis svangerskapet går galt, selv om barnet er veldig ønsket. Tror ikke jeg orker å gå gravid på nytt på en stund i alle fall.

Men jeg vet det er veldig vanlig. Vet ikke om du har lest så mye på forum i graviditeten, men mitt inntrykk er at det er mange som er ærlige om det her og på babyverden. Ikke føl skam for at du føler deg sånn, og unngå å lese blogger og følge folk på Instagram som fremstiller det som en dans på roser. 

Anonymkode: e3476...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kjenner du at du har jernmangel og lav blodprosent? 

Anonymkode: 3d403...4aa

Man føler seg helt fullstendig utmattet. Det er en kamp å reise seg. Jeg klarer ikke stå å sminke meg feks. Eller pusse tenner. Jeg mister pusten helt. Man føler seg som en blomst uten lys, jord eller vann. Jeg kunne ikke vite hva det var før jeg tok blodprøver da, men man føler seg faktisk nesten døende.

Anonymkode: 68fbb...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja du føler kanskje at alle andre har lettere svangerskap. Er det fordi du føler deg alene? Det er faktisk ikke alle som har lette svangerskap. Det er veldig individuelt. Men det er mange som syns det er tøft og vanskelig fordi kroppen er i så stor endring og det er mye som skjer. Det er ingen ting å skamme seg over. Det er som det er. Men det er heldigvis «bare» i noen måneder og så er man ferdig. Hold ut. Og du har ikke så lenge igjen. Jeg er 6måneder på vei og allerede nå syns tida går sakte 😂

Anonymkode: 3d403...4aa

Jeg er kun 4 mnd og er allerede kjempelei😂 

Anonymkode: e1954...97d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner synes det er tungt å gå gravid. Hold ut! Du er svart i mål ❤️

Anonymkode: fddd9...030

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er motsatt 😅 Føler jeg kun leser og hører om hvor fælt det er å være gravid. Men jeg var strålende og frisk gjennom begge svangerskapene, følte nesten folk forventet at jeg skulle klage. 

Anonymkode: 05e5a...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er bare i uke 11 og synes det er helt forjævlig å være gravid. Kvalme, bekkensmerter og jeg er så ufattelig trøtt og sliten. Har vært mer eller mindre sofaliggende siden uke 7-8 nå, og vet ikke hvordan jeg skal holde ut i 30 uker til. Helt grusomt. Jeg hadde aldri klart å ta vare på et annet barn nå, så det blir nok ikke mer enn ett barn på oss. Orker ikke tanken på å gå igjennom dette på nytt. Vet ikke hva jeg gjør hvis svangerskapet går galt, selv om barnet er veldig ønsket. Tror ikke jeg orker å gå gravid på nytt på en stund i alle fall.

Men jeg vet det er veldig vanlig. Vet ikke om du har lest så mye på forum i graviditeten, men mitt inntrykk er at det er mange som er ærlige om det her og på babyverden. Ikke føl skam for at du føler deg sånn, og unngå å lese blogger og følge folk på Instagram som fremstiller det som en dans på roser. 

Anonymkode: e3476...fac

Er like langt på vei som deg og føler det eksakt likt!! Vi hadde en sånn skremselsepisode der jeg i uke 8 begynte å blø, og kjæresten gråt fordi han var lei seg fordi vi fikk beskjed om å forberede oss på SA, og jeg gråt fordi jeg visste at det her orker jeg ikke igjen (på LENGE, eller overhodet.. vet virkelig ikke!) - da hadde jeg allerede vært sengeliggende med kvalme og oppkast og utmattethet i 4 uker, og nå i 3 uker til.. vi mistet heldigvis ikke, men det sitter i meg ennå, den følelsen av at det her skjønner jeg ikke at folk orker mange mange ganger. Men så er vel ikke alle så dårlige, selv om vi tydeligvis er mange som sliter ❤️

Det er grusomt å føle seg konstant syk men så får man egentlig ikke være det - moren min himler med øynene når vi drar steder sammen fordi jeg gjerne vil, men ender opp med å sitte på benker utenfor butikker, i bilen osv. lol. Dagene bare blir IKKE sånn man ønsker. 

Heldigvis som noen av dere sier, så er det "bare" noen mnd til! Unner dere å føle dere bedre asap!

Anonymkode: 1c359...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heia deg!!! Graviditet suger balle, men nå er du nesten i mål! Sleng beina på bordet, finn en serie å bli hekta på og klapp deg selv på skulderen for å være en menneskeproduserende superkvinne! 🙌🙌❤❤

Anonymkode: fb916...316

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kjenner du at du har jernmangel og lav blodprosent? 

Anonymkode: 3d403...4aa

jernmangel + lav blodprosent (jernmangel leder til lav blodprosent) kan du kjenne på både kort og lang sikt, kortsiktig blir du gjerne andpusten, blek, får lettere blåmerker (som bruker lang tid på å heles), blir fort kald og varmer liksom ikke opp igjen, føler deg slapp og svimmel. Langsiktig vil du begynne å besvime når du anstrenger deg veldig, miste håret/få veldig tørt og sprøtt hår når det vokser ut, søvnvansker og ingen energi, sår gror ikke ordentlig, infeksjoner i kroppen blir vanskeligere å bekjempe og du føler deg såpass syk til slutt at du gjerne lurer på om du har fått en alvorlig lidelse. lå på 4 på jern over lang tid, og opplevde flere/de fleste av disse tingene, hadde en infeksjon i kroppen i 2 år (!) som ikke ble borte med sterke medisiner. etter 12 runder med jerninfusjoner så ble den borte "av seg selv", håret grodde tilbake +++ 😮 vet det høres sjokkerende ut, men jernmangel er noe du - eller helst legen din - må ta tak i før heller enn senere.

Anonymkode: 1c359...8be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er bare i uke 11 og synes det er helt forjævlig å være gravid. Kvalme, bekkensmerter og jeg er så ufattelig trøtt og sliten. Har vært mer eller mindre sofaliggende siden uke 7-8 nå, og vet ikke hvordan jeg skal holde ut i 30 uker til. Helt grusomt. Jeg hadde aldri klart å ta vare på et annet barn nå, så det blir nok ikke mer enn ett barn på oss. Orker ikke tanken på å gå igjennom dette på nytt. Vet ikke hva jeg gjør hvis svangerskapet går galt, selv om barnet er veldig ønsket. Tror ikke jeg orker å gå gravid på nytt på en stund i alle fall.

Men jeg vet det er veldig vanlig. Vet ikke om du har lest så mye på forum i graviditeten, men mitt inntrykk er at det er mange som er ærlige om det her og på babyverden. Ikke føl skam for at du føler deg sånn, og unngå å lese blogger og følge folk på Instagram som fremstiller det som en dans på roser. 

Anonymkode: e3476...fac

Takk. Uke 9 her, har det bare jævlig fra morgen til kveld. Tenker som deg, mister jeg er jeg ferdig med dette. F ikke verdt det. Heller adoptere eller bli fostermor. Dette gidder jeg ikke 

Anonymkode: d67e7...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...