Gå til innhold

Sultkatastrofen i Afrika (Niger)


Smarties

Anbefalte innlegg

Syns det er så grusomt å se bildene på nyhetene fra Afrika! Jeg må spørre meg - hvorfor samles det inn milliarder av kroner på et blunk til tsunamiofrene, mens her må det gå så langt som det har gått før noen reagerer?

Jeg mener ikke å sette to katastrofer opp mot hverandre, for begge disse eksemplene er jo grusomme, men det kan få en til å tenke litt, ja.

I alle fall er det grusomt å se! Jeg håper virkelig alle de rammede får den hjelpen de så sårt trenger. Uff, det er i det hele tatt forferdelig mye grusomt som skjer hver eneste dag i denne verden. :tristbla: Kanskje hvis hver og èn gjør en liten innsats..? Tror dere det hjelper?

:klem1: fra meg i alle fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dum Perignon

Milliardene rullet inn etter tsunamien først og fremst fordi den til en viss grad rammet Thailand - et av verdens fremste turistmål. Dermed var det mange land som hadde omkomne der, og tragedien ble dermed dekket i det omfang den fortjente.

Hadde tsunamien bare rammet Sri Lanka og Banda Aceh-provinsen i Indonesia, ville pengene sittet betydelig lenger inne - da hadde det tross alt handlet om nesten bare noen ukjente stakkarer i Langtbortistan.

Sånn er verden, dessverre. Regimet i Niger gikk aktivt ut og ba om hjelp sammen med FN (deriblant Jan Egeland) i november 2004, i mars og i mai i år - uten synderlige resultater. Først når barna dør kommer TV-stasjonene, og da våkner også de som fortsatt lar seg berøre av slike katastrofer.

Men her i Norge er vi i dag mest opptatt av å klage på vegne av de stakkars turistene som ikke kommer gratis hjem fra Sharm-el-Sheik før returbilletten deres tilsier det... - og så stemmer vi FrP fordi de vil kutte i uhjelpen til de masete i andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dum Perignon

Ser ut til at enkelte har våknet, flere måneder på overtid. Av og til er det bra at mediemakten virker, selv om også media var for sent ute denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hvis hver og èn gjør en liten innsats..? Tror dere det hjelper?

:klem1:  fra meg i alle fall..

Nei, dessverre. Privat veldedighet har vist seg å være lite effektivt. Det eneste som virkelig hjelper så det monner, er offentlige løsninger. :kose:

Ta for eksempel fattigdom. De landene som i størst grad har klart å fjerne fattigdommen, var de skandinaviske velferdsstatene (vi er dessverre på vei tilbake til gamle liberalistsynder. Godt valg!). Liberalistiske land som Usa, hvor fattighjelpen i stor grad er basert på privat veldedighet, er blant de rike landene som i minst grad har klart å fjerne fattigdommen.

Endret av Bønna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den største og beste innsatsen hver enkelt kan gjøre er å være bevisste. Skal det bli endringer må vi VIRKELIG bry oss, ikke bare litt fordi det gnager i samvittigheta, men nok til at vi lar det påvirke den stemmen vi skal avgi i høst. Og nok til at vi klikker like ofte på artikler om sultkatastrofer i Afrika som vi klikker på artikler om flodbølger i Asia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke alltid det hjelper å bare gi penger. Et stort problem er at pga korupsjon så kommer også mange av pengene landene sender aldri frem til de som trenger det mest. Det som virkelig trengs er hjelp til å legge vannledninger og utstyr slik at de kan leve av litt jordbruk for de har masse fin dyrkbar jord, det er bare så tørt at de ikke kan bruke den.

Vet Care holder på i forskjellige land med utlånsvirksomhet, og korn"banker" slik at de skal få opparbeidet seg dyrkbar jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

En venninne av meg har jobbet i Sør-Afrika med hiv/aids-problematikken. Hun sier også at det er utrolig mye korrupsjon, det holder å skrive på en søknad om pengestøtte at du i tillegg til å avholde en fotballcup skal ha litt info om hiv/aids, så får de pengestøtte.

Jeg synes det er grusomt at noen lever under sånne forhold som i Darfur, Niger osv., men jeg er imot statlig u-hjelp likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er grusomt at noen lever under sånne forhold som i Darfur, Niger osv., men jeg er imot statlig u-hjelp likevel.

Privat veldedighet fungerer jo ikke. Det er bare det offentlige som kan skape ordninger som fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Privat veldedighet fungerer jo ikke. Det er bare det offentlige som kan skape ordninger som fungerer.

Ideologi mas, stat til stat har ikke fungert særlig bra de siste tiårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideologi mas, stat til stat har ikke fungert særlig bra de siste tiårene.

Nei, men så sa jeg heller ikke at det skal være stat til stat. Bare at det må være offentlige ordninger for at det virkelig skal kunne monne. Privat veldedighet har aldri klart å løse noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Privat veldedighet fungerer jo ikke. Det er bare det offentlige som kan skape ordninger som fungerer.

Og dette regner jeg med at du kan dokumentere?

Ifølge Philantrophy Institute ga amerikanere 241 billioner dollar til veldedige formål i 2003... Men det hjelper ikkeno det da eller? Det hjelper bare dersom det kalles offentlige midler? Eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette regner jeg med at du kan dokumentere?

Det er da ganske enkelt å dokumentere det. Det er bare å se hvor lite alle disse milliardene faktisk har hjulpet på fattigdommen der borte. Fattigdomsproblematikken i Usa er mye større enn i land som Norge, Danmark og Sverige.

Privat veldedighet har aldri, til noe sted eller til noen tid, klart å løse noe som helst. Snarere tvert i mot. Hitler begynte å hate jødene etter han fikk almisser fra en rik jøde den gangen han var en fattig uteligger. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da ganske enkelt å dokumentere det. Det er bare å se hvor lite alle disse milliardene faktisk har hjulpet på fattigdommen der borte. Fattigdomsproblematikken i Usa er mye større enn i land som Norge, Danmark og Sverige.

Privat veldedighet har aldri, til noe sted eller til noen tid, klart å løse noe som helst. Snarere tvert i mot. Hitler begynte å hate jødene etter han fikk almisser fra en rik jøde den gangen han var en fattig uteligger.  :roll:

For en fantastisk dokumentasjon. .ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og dette regner jeg med at du kan dokumentere?

Ifølge Philantrophy Institute ga amerikanere 241 billioner dollar til veldedige formål i 2003... Men det hjelper ikkeno det da eller? Det hjelper bare dersom det kalles offentlige midler? Eller...?

Det der skal nok være milliarder (One billion = En milliard).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tråden er delt, resten finner dere på Skråblikk ;)

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=141909

Remyline Moderator

Selv om moderator ikke ser en sammenheng, betyr ikke det at det ikke er en sammenheng. Det er nemlig en sammenheng mellom liberalistisk ideologi og angrep på uhjelp. Derfor er det naturlig å debattere liberalistisk ideologi i en debatt om uhjelp. Har moderator hørt om å la tvil komme tiltalte til gode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jammen bønna, ikke vær så vanskelig da. Morderatorer er lydige og pliktoppfyllende, det er en grunn til at de har fått moderatorjobben. Samfunnet trenger slike rytterskeparagrafister, slike mennesker som liker orden, system og oversikt.

Noen mennesker hater kaos og andre mennesker hater og begrunne avgjørelser, - noe slikt må vi vel akseptere bønna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet trenger slike rytterskeparagrafister, slike mennesker  som liker orden, system og oversikt.

Jo da, men da får de gjøre jobben sin også, da. Ikke lage kaos i systemet. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, men jeg tror ikke morderatorer har evnen til å forstå at hennes inngripen i andre menneskers debatt er overgrep i diskusjonen.

noe annet hadde det vel vært om en morderator for EN gangs skyld kanskje hadde noen egne meninger oppe i hvorfor hun tar de avgjørelsene hun tar? kanskje remy føler at det ikke er noen sammenheng mellom usa og fritak fra visumplikten til usa som gjelder de 27 rikeste land i verden mot resten av verdens uland? kanskje det at usa er verdens grådigste på energiforbruket og det er bare noe vi innbiller oss siden det ikke var nevnt i siste se & hør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...