Gå til innhold

Jonathan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

😊 Har likt det helt siden jeg så "Brødrene Løvehjerte" da jeg var 10. Noen innspill? Ok navn, eller litt for vanlig? 

Anonymkode: d164a...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er kjempefint! Kunne brukt det selv. Kjenner ingen som heter det heller.

Anonymkode: eedd0...7a7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonathan minner meg ein kar eg traff på ein leir. Hyggeleg. Dessverre gift.

Anonymkode: f9178...ef5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg hete Jonathan

Pros: 

- Unikt nok til at du veldig sjeldent blir tatt feil av. Hører du "Jonathan", så vet du med rimelig høy sikkerhet at det er deg noen refererer til.

- Internasjonalt nok til du slipper problemer med uttalelse o.l. 

Cons: 

- Folk sliter med stavingen, og du må ofte si "Jonathan med T H", elles får fort Jonatan, Johnatan, Johnathan,, osv.

- Ingen gode forkortelser som jeg har funnet. Jonathan, etter min erfaring, blir ikke forkortet til noe enkelt som Jon / John. 

 

Anonymkode: 90733...064

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Likte det ikke før, men liker det nå. Fungerer fint både på norsk og i utlandet.

Anonymkode: 2af35...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brødrene Løvehjerte ble utgitt i 1973, mens Kardemomme By kom i 1955.

Så den originale Jonatan er den yngste av røverne, også omtalt som «den lille, tykke».

Så forventer man å få en kort tjukkas, så vil navnet Jonatan passe.

Anonymkode: f2834...cee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 26.10.2020 den 20.27):

Jeg hete Jonathan

Pros: 

- Unikt nok til at du veldig sjeldent blir tatt feil av. Hører du "Jonathan", så vet du med rimelig høy sikkerhet at det er deg noen refererer til.

- Internasjonalt nok til du slipper problemer med uttalelse o.l. 

Cons: 

- Folk sliter med stavingen, og du må ofte si "Jonathan med T H", elles får fort Jonatan, Johnatan, Johnathan,, osv.

- Ingen gode forkortelser som jeg har funnet. Jonathan, etter min erfaring, blir ikke forkortet til noe enkelt som Jon / John.

Anonymkode: 90733...064

For engelskspråklige fungerer Jon nettopp som forkortelse for Jonathan, på samme måte som Tom for Thomas.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri møtt noen nordmenn med navnet Jonathan. Veldig vanlig navn blant engelskspråklige, men jeg har ikke inntrykk av at det er vanlig her i Norge. Jeg har derimot kjent noen med variantene Jon og John. Det tror jeg er mer vanlig blant nordmenn.

Min umiddelbare tanke om navnet Jonathan er at det er et ganske konservativt, bibelsk navn. Min antakelse er at de som velger navnet Jonathan enten er veldig godt kjent med sin bibel eller at de ikke engang kjenner til navnets bibelske tilknytning og har hentet navnet fra engelsk/amerikansk populærkultur.

Jeg synes stavelsen Jonathan med 'th' framstår litt kunstig for en nordmann. Uttalen av 'th' i engelsk har vi ikke på norsk. Navnet heter også Jonatan i den norskspråklige bibelen, så jeg ville heller valgt stavelsen Jonatan for et norsk barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (7 timer siden):

 

Min umiddelbare tanke om navnet Jonathan er at det er et ganske konservativt, bibelsk navn. Min antakelse er at de som velger navnet Jonathan enten er veldig godt kjent med sin bibel eller at de ikke engang kjenner til navnets bibelske tilknytning og har hentet navnet fra engelsk/amerikansk populærkultur.

Tror det er større sjanse for at de har hentet navnet fra Brødrene Løvehjerte/Folk og røvere i Kardemomme by.  Er allerede 4 personer som har nevnt bøkene og dette er jo bøker som nærmest alle foreldre har vokst opp med. 

Anonymkode: 82746...a66

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror det er større sjanse for at de har hentet navnet fra Brødrene Løvehjerte/Folk og røvere i Kardemomme by.  Er allerede 4 personer som har nevnt bøkene og dette er jo bøker som nærmest alle norske foreldre har vokst opp med. 

Anonymkode: 82746...a66

 

Anonymkode: 82746...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Tror det er større sjanse for at de har hentet navnet fra Brødrene Løvehjerte/Folk og røvere i Kardemomme by.  Er allerede 4 personer som har nevnt bøkene og dette er jo bøker som nærmest alle foreldre har vokst opp med. 

Anonymkode: 82746...a66

Brødrene Løvehjerte har jeg aldri hatt noe forhold til. Noe jeg legger merke til at disse to bøkene har til felles, er at navnet staves Jonatan. Som i bibelen på norsk. Altså ikke Jonathan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 12.11.2020 den 18.13):

Brødrene Løvehjerte ble utgitt i 1973, mens Kardemomme By kom i 1955.

Så den originale Jonatan er den yngste av røverne, også omtalt som «den lille, tykke».

Så forventer man å få en kort tjukkas, så vil navnet Jonatan passe.

Anonymkode: f2834...cee

Lol

Anonymkode: d231a...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...