shab Skrevet 3. oktober 2020 #1 Skrevet 3. oktober 2020 Er 29 år, og har utdanning og mestrer jobben min til tross for mye angst og depresjon. Helt sikker på at jeg har adhd. Men er det verdt å ta utredningen? Hva skjer på utredning? Må man ta mr av hodet? Evnetest?
Oktobr Skrevet 3. oktober 2020 #2 Skrevet 3. oktober 2020 Følger. Jeg er i omtrent samme båt, men føler jeg sliter med å mestre hverdagen og det å få til "voksenting". Er straks 28 og lurer på om jeg også skulle vært på utredning.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #3 Skrevet 3. oktober 2020 Utredningen går vanligvis ut på å svare på spørreskjema, snakke om symptomene og vanskene de fører til og innhenting av opplysninger fra foreldre e.l. Man må bekrefte at symptomene har vært tilstede siden 6-7 års-alderen, derfor må foreldre e.l kontaktes. Man må ikke ta MR av hodet, og ADHD vises ikke på MR-scan. Evnetest er vanligvis ikke nødvendig. Jeg ble utredet som 19-åring og måtte fortelle om symptomene mine, svare på et slags spørreskjema og ta med foreldrene mine til en time, i tillegg til at de måtte svare på et skriftlig spørreskjema. Man får kun utredning i det offentlige hvis man har alvorlige vansker, hvis du fungerer i hverdagen så må du gå privat. Anonymkode: 65bfd...a1c
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #4 Skrevet 3. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Utredningen går vanligvis ut på å svare på spørreskjema, snakke om symptomene og vanskene de fører til og innhenting av opplysninger fra foreldre e.l. Man må bekrefte at symptomene har vært tilstede siden 6-7 års-alderen, derfor må foreldre e.l kontaktes. Man må ikke ta MR av hodet, og ADHD vises ikke på MR-scan. Evnetest er vanligvis ikke nødvendig. Jeg ble utredet som 19-åring og måtte fortelle om symptomene mine, svare på et slags spørreskjema og ta med foreldrene mine til en time, i tillegg til at de måtte svare på et skriftlig spørreskjema. Man får kun utredning i det offentlige hvis man har alvorlige vansker, hvis du fungerer i hverdagen så må du gå privat. Anonymkode: 65bfd...a1c Det sistnevnte stemmer. Jeg er 99% sikker på at jeg har add eller adhd. Alt stemmer. Jeg ønsket utreding men fastlegen var superskeptisk og sa blankt nei til å henvise meg videre fordi jeg har jobb, et sosialt liv , god helse, stabilitet, var godt i gang med lappen. Han mente en diagnose ville belaste meg mer enn å gagne meg og at det ikke minst ville belaste å stjele reassurser fra helsevenset hos andre som hadde større bruk for en henvisning. Anonymkode: eb963...cd5 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #5 Skrevet 3. oktober 2020 Er under utredning. Har brukt mange timer på samtale med psykolog og spørreskjemaer/intervju. Bl.a. om opplevelser og oppførsel som barn og voksen, samt grad av funksjonsvansker. Slipper intervju med foreldre da det ikke er relevant for meg. Neste blir møte med psykiater for endelig diagnose og medisinvurdering. Anonymkode: f43e0...0f7
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #6 Skrevet 3. oktober 2020 På mange måter kan det være greit å vite grunnen til en har det som man har det. Samtidig er det liten vits å utredes om man ikke har tenkt å begynne på adhd medisiner. synd at folk som ønsker å utrede seg ikke får det pga lange køer. uansett er det viktigst å kjenne seg selv og sine begrensinger Anonymkode: 3d628...bea
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå