Gjest rådvill Skrevet 25. juli 2005 #1 Skrevet 25. juli 2005 Jeg har vært plaget med seneskjedebetennelse i nakke, skulder og ene armen de siste to og et halvt årene. Jeg har stort sett jobbet 100%, men vært sykemeldt i kortere perioder innimellom. Gått til fysioterapeut uten at det hjalp spesielt. Den siste måneden har smertene blitt verre, og sist mandag toppet det seg helt. Verre enn det har vært noengang, og jeg ble sykmeldt da jeg ikke klarte å være på jobb lengre. Jeg fant ut i vinter at jeg må få meg en annen utdannelse der jeg slipper å sitte så mye ved pcen ettersom det er det som gjør at jeg ikke blir kvitt betennelsen. Jeg har derfor fått redusert stillingen min der jeg jobber ettersom jeg er nødt til å ha en inntekt, og skal begynne på skole om tre uker. Skulderen og armen er ikke blitt særlig bedre siden sist mandag. Så fort jeg forsøker å bruke den litt er det like vondt igjen. Så hva gjør jeg om det ikke blir bedre? Begynner å bli redd for at det skal gå utover studiene, og jeg klarer hvertfall ikke jobbe når jeg har slike smerter. Men jeg kan vel ikke gå på skole mens jeg er sykmeldt? Huff, er litt fortvilet nå. Livredd for at jeg ikke skal kunne begynne på skole pga at jeg ikke klarer å jobbe ved siden av. Også har jeg jo sagt opp jobben min, så da får jeg vel ikke sykepenger lengre heller når jeg går over i en deltidsjobb? Så da har jeg ingen jobb, ingen sykepenger og kanskje jeg heller ikke klarer å studere... Noen som sa at jeg burde søke om yrkesrettet attføring, men er det ikke for sent nå? Burde jeg ikke i såfall ha gjort det før jeg sa opp stillingen min? Ble rotete dette, men trenger noen gode råd for hvordan jeg skal greie dette. Både helsemessig og økonomisk.
Spirito Skrevet 26. juli 2005 #2 Skrevet 26. juli 2005 Du kan søke om yrkesrettet attføring. Jeg søkte dagen før jeg begynte på skolen, og fikk innvilget det, og jeg har aldri vært i jobb! Nå gikk jeg riktignok innunder et unntak, men det er verdt et forsøk.
Fakse Skrevet 26. juli 2005 #3 Skrevet 26. juli 2005 Jeg plagdes med det samme som deg, og fikk til slutt et råd som hjalp meg veldig. Hadde prøvd akupunktur, fysioterapaut, medisiner og kiropraktor uten at det hjalp, men trening har redda meg. Alle sier jo man skal svømme når man har vondt i nakke/skuldre, men det blir det bare værre av om man i utgangspunktet har betennelse. Svømming fungerer bedre som forebyggende aktivitet enn som behandling. Men legen min sa (etter et halvt år, hvorfor sa han det ikke før?) at det er viktig med fysisk aktivitet som setter i gang blodsirkulasjonen. Rett og slett kondisjonstrening altså. Da transporterer du bort avfallstoffer fra de betente musklene, og helbredelsesprosessen går mye bedre. Jeg har selv valgt å sykkle, men jogging eller raske spaserturer fungerer sikkert like fint. I tillegg tar jeg ofte pauser fra pc'en. Sitter aldri lengre enn en halvtime uten at jeg er oppe og henter et glass vann, strekker meg litt, gjør noen skulderøvelser, går og snakker med en kollega, går en tur på toalettet eller andre ting som omfatter bevegelse. Det trenger ikke å være lang pause, men det er kjempeviktig å få rørt litt på seg. Jeg er nå helt fin, enda jeg var akkurat som deg, og var redd jeg kom til å plages resten av livet. Kan til og med jobbe med pc, var redd jeg måtte slutte men det har gått fint
Bree Skrevet 28. juli 2005 #4 Skrevet 28. juli 2005 Du får ta opp studielån og jobbe ved siden av (med noe som ikke inkluderer pc) - slik alle andre stundenter gjør. Verre er det faktisk ikke.
lillesky Skrevet 29. juli 2005 #5 Skrevet 29. juli 2005 Ta kontakt med aetat og trygdekontoret. Kanskje du kan få innvilget yrkesrettet attføring? Lykke til, det ordner seg som regel!
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 1. august 2005 #6 Skrevet 1. august 2005 Takk for svar alle sammen. Har snakket med trygdekontoret og jeg kan ikke være sykmeldt og studere nei. Har også vært hos legen igjen, og fått beskjed om at jeg ikke bør gå tilbake i den jobben igjen. Vi snakket litt om yrkesrettet attføring og legen mente at jeg burde søke om det. Så da skal jeg snakke med aetat i morgen. Du får ta opp studielån og jobbe ved siden av (med noe som ikke inkluderer pc) - slik alle andre stundenter gjør. Verre er det faktisk ikke. ← Selvfølgelig kan jeg det, men har allerede et ganske stort studielån etter å ha tatt en utdannelse jeg ikke lengre kan bruke. Skal jeg ta opp fullt studielån for tre nye år, så tror jeg ikke jeg har mulighet til å betjene det når jeg er ferdig med utdannelsen jeg skal ta.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå