Gå til innhold

Opplever alle "utlendinger" rasisme?

Fremhevede innlegg

Skrevet
11 minutter siden, AndreasBR skrev:

Hvite europeere opplever langt mer rasisme enn dere. Selv fra andre hvite... 

Nettopp. Rasisme er galt uansett. Men, det er selvsagt forskjell på rasismen f.eks. hvite jenter opplever i Europa - å bli voldtatt av utlendinger, kun fordi de er etniske euruopeere som mange utlendinger hater. Og rasismen mange utlendinger opplever- å få stygge blikk på bussen. De fleste kan vel se at rasismen hvite opplever er laaaaangt verre, og den forties og fornektes til og med.

Anonymkode: d6a72...aa6

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er det bare utlendinger som kan svare på. I min krets så har alle opplevd en eller flere rasistiske episoder.

Ingen utenom ofrene selv, kan beskrive eller fortelle om det. Når sånt skjer, så tones ofte det ned, ellers så er ofte "whataboutism"

Anonymkode: a0553...a6f

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er utlending, eller man kan tydelig se at jeg ikke er norsk selv om jeg er født og oppvokst her 😊

Ja, jeg har opplevd rasisme men jeg går ikke rundt og prater om det fordi jeg liker ikke å stakkarsliggjøre meg selv. Ja, noen er rasister, har fordommer og klarer ikke å beherske seg i møte med mennesker de ikke liker, men de om det. Jeg har mange nydelige venner som elsker meg sånn som jeg er så denne minoriteten av mennesker som må spy eder og galle kan jeg fint forholde meg til. 

Anonymkode: 3290c...e8c

Så heldig du er, da. Men nå er det slikt at ikke alle er like heldige med stor og støttende vennekrets, eller flinke til å prate norsk og forsvare seg feks. Ingenting skal forsvare eller unnskylde ondskapen av rasisme .

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min er for smart til å konvertere til islam. :)

De fleste er det. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det bare utlendinger som kan svare på. I min krets så har alle opplevd en eller flere rasistiske episoder.

Ingen utenom ofrene selv, kan beskrive eller fortelle om det. Når sånt skjer, så tones ofte det ned, ellers så er ofte "whataboutism"

🤣🤣🤣 Tullball! 

• Liker 1
Skrevet

Asiatere, de hvites "yndlingsminoritet"? 🤔🙈

Anonymkode: 99452...719

Skrevet

Samboeren til storebroren min mottok mye dritt da hun jobbet som journalist i flere store aviser. Da journalist-karrieren ble lagt på hylla, roet det seg veldig. Det hun merker mest er at en del folk ser annerledes på henne så fort de får vite at hun er fra Bosnia, og spesielt når hun forteller at hun kom til Norge som krigsflyktning da hun var liten. Det hender det tar litt tid før folk kobler at hun ikke er norsk, gjerne når de ikke får med seg navnet hennes i begynnelsen av samtalen, og det har skapt noen ubehagelige situasjoner når pæra begynner å lyse. Spesielt i jobbsammenheng.

Hun har for øvrig en teori om at hun ikke opplever diskriminering basert på utseende fordi hun ser mer norsk ut enn svigers, haha.

Anonymkode: 19d99...367

Skrevet
På 3.10.2020 den 13.19, AnonymBruker skrev:

Sønnen min, som har veldig lys hud og nydelig rødt/oransje hår, har flere ganger opplevd rasisme fra mørke unger.

Det regnes ikke vet du, det skrives lite om at våre nye landsmenns sønner daglig kaller norske jenter blonde horer.  Det er ikke så farlig. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 3.10.2020 den 13.38, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Rasisme er galt uansett. Men, det er selvsagt forskjell på rasismen f.eks. hvite jenter opplever i Europa - å bli voldtatt av utlendinger, kun fordi de er etniske euruopeere som mange utlendinger hater. Og rasismen mange utlendinger opplever- å få stygge blikk på bussen. De fleste kan vel se at rasismen hvite opplever er laaaaangt verre, og den forties og fornektes til og med.

Rasisme er galt uansett ja. Jeg bare reagerer på setningen din om at utlendinger voldtar europeere fordi de hater dem? Er ikke så sikker på om at det er derfor de voldtar altså.  Det er nå vel oftere en ren kriminell handling i stedenfor rasisme tenker jeg. 

Endret av bluedot
Skrevet
1 time siden, bluedot skrev:

Rasisme er galt uansett ja. Jeg bare reagerer på setningen din om at utlendinger voldtar europeere fordi de hater dem? Er ikke så sikker på om at det er derfor de voldtar altså.  Det er nå vel oftere en ren kriminell handling i stedenfor rasisme tenker jeg. 

Rasismen kommer inn i bildet når de utelukkende går etter andre enn "sine egne" når de voldtar.

Voldtekt satt til side, hva med alle de åpenbart rasistiske handlingene som ofte skjer i Sverige, blant annet? Der grupper av utlendinger rotter seg sammen mot svensk ungdom som går alene og angriper og ydmyker dem. Kaller dem "svenne-jävel", urinerer på dem, får dem til å kysse skoene deres osv. Er det også "bare en kriminell handling"? 

Jeg kan ikke forstå at det er så vanskelig å innrømme at det foregår rasisme mot hvite. Alle utøver rasisme mot noen. Så akkurat en stand-up på Netflix, Ali Wong. Hun er asiatisk og kan si hva hun vil om "alle" fordi hun ikke er hvit. Ok, what ever. Hvite er privilegerte undertrykkere, asiater er smarte, mexicanere blide og late, osv. Hun er halvt kinesisk, halvt vietnamesisk, mannen hennes er halvt japansk, halvt kinesisk. Sammen gjør de narr av koreanere. Cubanere er rasistiske mot mexicanere, indere er rasistiske mot alle, alle er rasistiske mot hvite, asiater er mest rasistiske mot svarte. Men alt det er liksom greit fordi, dam-da-ra-daaam, de er ikke hvite! Hvorfor ble ikke Black Panther vist i Kina liksom? Liker de ikke Marvel-filmer der? Hmmm hva kan det være?

Anonymkode: 299c1...33c

• Liker 3
Skrevet
På 3.10.2020 den 13.25, AndreasBR skrev:

Gingers have no soul  (Ja, det er en spøk.. ) Gingers har også større sjans for å bli med i IS  http://www.breitbart.com/Breitbart-London/2014/09/09/Ginger-Jihadis-Why-Redheads-are-Attracted-to-Radical-Islam

Nå er du og rasistisk. Ginger er et nedsettende ord på linje med et n-ord man ikke får lov til å si. 

Anonymkode: bc253...ec1

Skrevet

Ja, dessverre opplever de fleste utlendinger en eller annen for for rasisme, men det gjelder ikke bare utlendinger.

Jeg bor på Østlandet, og mannen min som kommer nordfra får stadig negative kommentarer på dialekten sin.
Man trenger heller ikke komme så veldig lang unna fra for å opplever diskriminering siden man ikke er norsk heller, min mor er dansk, men bodd 2/3 av livet sitt her i Norge, men møte stadig folk som "nekter" å forstå det hun sier, og nå som hun har blitt eldre og omgås flere eldre personer har det bare blitt verre

Anonymkode: 97572...732

• Liker 1
Skrevet
På 2.10.2020 den 22.08, AnonymBruker skrev:

Hadde en amerikansk kompis på besøk for noen år siden, afro-amerikaner. Ble glodd litt på først, men med en gang han snakka den breie amerikanske aksenten sin så falt alle fordommer fra folk bort. Han var jo AMERIKANER! Forskjell på det og afrikaner visst.

Anonymkode: f845a...b3e

Litt interessant i forhold til rasisme. Tenker du anekdoten illustrerer noe om forskjell på rase og etnisitet? Altså at det å være svart vekket visse assosiasjoner, mens assosiasjonene ble forandret da han avslørte seg som afro-amerikaner.

Skrevet

Har ikke opplevd rasisme i Norge, men i andre land.

Anonymkode: e0694...13f

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er du og rasistisk. Ginger er et nedsettende ord på linje med et n-ord man ikke får lov til å si. 

Anonymkode: bc253...ec1

Nope. Ginger er ikke en rase. Så nei, man er ikke rasistisk. Takk dog, for at du beviser hvor latterlig det har blitt i forbindelse med å bruke rasisme-kortet. Det har jo absolutt null verdi lenger. 

N-ordet begynner for øvrig på n-i, ikke n-e :)

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rasismen kommer inn i bildet når de utelukkende går etter andre enn "sine egne" når de voldtar.

Voldtekt satt til side, hva med alle de åpenbart rasistiske handlingene som ofte skjer i Sverige, blant annet? Der grupper av utlendinger rotter seg sammen mot svensk ungdom som går alene og angriper og ydmyker dem. Kaller dem "svenne-jävel", urinerer på dem, får dem til å kysse skoene deres osv. Er det også "bare en kriminell handling"? 

Jeg kan ikke forstå at det er så vanskelig å innrømme at det foregår rasisme mot hvite. Alle utøver rasisme mot noen. Så akkurat en stand-up på Netflix, Ali Wong. Hun er asiatisk og kan si hva hun vil om "alle" fordi hun ikke er hvit. Ok, what ever. Hvite er privilegerte undertrykkere, asiater er smarte, mexicanere blide og late, osv. Hun er halvt kinesisk, halvt vietnamesisk, mannen hennes er halvt japansk, halvt kinesisk. Sammen gjør de narr av koreanere. Cubanere er rasistiske mot mexicanere, indere er rasistiske mot alle, alle er rasistiske mot hvite, asiater er mest rasistiske mot svarte. Men alt det er liksom greit fordi, dam-da-ra-daaam, de er ikke hvite! Hvorfor ble ikke Black Panther vist i Kina liksom? Liker de ikke Marvel-filmer der? Hmmm hva kan det være?

Det er greitt nok at fordommer og diskriminering kan gå begge veier, og det er uansett ikke ok. 
Jeg bare lurer litt på hvorfor det er så mye «whataboutisme» i slike tråder om rasisme når vi bor i ett land der majoriteten er etnisk norske.  Hver enda gang det er snakk om utlendinger som opplever rasisme, så skal noen vri dette om til at nordmenn også opplever rasisme fra «de andre». Kan ikke vi bare bli enige om at diskriminering uansett ikke er noe greitt og at idiotisk oppførsel er uavhengig av bakgrunn til vedkommende?  

Skrevet
3 minutter siden, bluedot skrev:

Det er greitt nok at fordommer og diskriminering kan gå begge veier, og det er uansett ikke ok. 
Jeg bare lurer litt på hvorfor det er så mye «whataboutisme» i slike tråder om rasisme når vi bor i ett land der majoriteten er etnisk norske.  Hver enda gang det er snakk om utlendinger som opplever rasisme, så skal noen vri dette om til at nordmenn også opplever rasisme fra «de andre». Kan ikke vi bare bli enige om at diskriminering uansett ikke er noe greitt og at idiotisk oppførsel er uavhengig av bakgrunn til vedkommende?  

Det kommer nok av at folk er drittlei av å bli fremstilt som rasistiske monstre når alle andre er like ille. Alltid er det hvite som fremstilles som rasister når hvite er de minst rasistiske i verden. I tillegg kommer alltid slaveri og kolonisering opp. "Den hvite mann er så fæl, kolonisert hele verden og drev storstilt slavehandel". Så glemmer man at dette har vært i fortiden. Man nevner ikke at den hvite mann nødvendigvis måtte kjøpe disse slavene av noen. Man nevner ikke de hvite slavene som ble handlet med på lik linje som svarte slaver. Man nevner ikke slaveriet som fortsatt pågår den dag i dag, men så er det jo heller ikke den hvite mann som driver med det, og da er det jammen ikke så farlig? 

Jeg, og flere med meg, er møkklei av å høre på sob stories fra stakkars minoriteter som helt frivillig velger å bo et sted der de er en minoritet. Møkklei av å bli anklaget for rasisme med bakgrunn i trivielle spørsmål. Drittlei av å måtte betale for, ikke en gang, mine forfedres feilsteg. Selv om britene koloniserte betyr ikke det at nordmenn, eller dagens briter for den saks skyld, skal måtte "betale" for det i dag. Det er helt hinsides sykt.

• Liker 3
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

og kolonisering opp.

Kolonisering er det beste som har skjedd de landene der det skjedde. Den som prøver påstå at de landene ikke har det bedre idag som følge av koloniseringen er på bærtur. 

De har hatt enorme fordeler som følge av å ha blitt kolonisert, og bør egentlig TAKKE britene for koloniseringen. 

Når det gjelder slavene så er det negere som solgte negere til den hvite mann. Noen har det for seg at det var den hvite mann som gikk og samlet opp negere å ta inn i slaveri, og slik var det for det meste ikke. Ser du nevner noe av dette lengre ned :)
Flott å se noen som faktisk er opplyst. 

Endret av AndreasBR
  • Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer nok av at folk er drittlei av å bli fremstilt som rasistiske monstre når alle andre er like ille. Alltid er det hvite som fremstilles som rasister når hvite er de minst rasistiske i verden. I tillegg kommer alltid slaveri og kolonisering opp. "Den hvite mann er så fæl, kolonisert hele verden og drev storstilt slavehandel". Så glemmer man at dette har vært i fortiden. Man nevner ikke at den hvite mann nødvendigvis måtte kjøpe disse slavene av noen. Man nevner ikke de hvite slavene som ble handlet med på lik linje som svarte slaver. Man nevner ikke slaveriet som fortsatt pågår den dag i dag, men så er det jo heller ikke den hvite mann som driver med det, og da er det jammen ikke så farlig? 

Jeg, og flere med meg, er møkklei av å høre på sob stories fra stakkars minoriteter som helt frivillig velger å bo et sted der de er en minoritet. Møkklei av å bli anklaget for rasisme med bakgrunn i trivielle spørsmål. Drittlei av å måtte betale for, ikke en gang, mine forfedres feilsteg. Selv om britene koloniserte betyr ikke det at nordmenn, eller dagens briter for den saks skyld, skal måtte "betale" for det i dag. Det er helt hinsides sykt.

Men hvorfor i alle dager gjør det deg så opprørt? Blir du anklaget for å være rasist.? Jeg selv er kritthvit og kjenner meg overhode ikke igjen i det du beskriver. Men vi er så forskjellige. Dersom folk er så drittlei av bruken av ordet rasisme, så må en da heller jobbe mot at den faktiske rasismen slår rot istedetfor å fortsette og sette grupper opp mot hverandre gang på gang. På den måten vil jo problemet bare eksalere og folk som kanskje egentlig ikke er rasister blir anklaget for å være det. 

Skrevet

Det er litt håpløst når alle med mørk hudfarge forteller alvorlig at de er blitt utsatt for rasisme, bare fordi de en eller annen gang i barndommen ble kalt ett eller annet som har med hudfarge å gjøre. Alle er forskjellige, og alle har en eller annen gang fått høre noe negativt som angår eget utseende, uansett hudfarge. Gjerne i forbindelse med krangel.

Hudfarge er ikke en lidelse eller en skavank. Hadde mørkhudede vært stolte av sin rase ville de ledd av de stakkarene som ikke var som dem, og ikke brydd seg en dritt. I dag er det såååå dramatisk at det blir rett og slett dumt. Forskjellsbehandling og ekskludering, helt uten saklig grunn må vite, er noe helt annet. Jeg tror problemet for mange mørkhudede er at de lever i samfunn som er dominert av hvite, og føler seg sårbare og underlegne. De bør bevise overfor seg selv og andre at de er minst like "gode", da er problemet løst. Men at noen idioter og hissigpropper skjeller dem ut i en eller annen sammenheng, og kaller dem noe som har med hudfarge å gjøre vil vi aldri bli kvitt. Kjefter du på en feit fyr er det lett å påpeke vekten når du er sint, så primitive er mennesker. Og slik vil vi alltid være. Men dette er ikke rasisme, dette er helt vanlig og hverdagslig idioti.

Anonymkode: 80e63...cb7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...