AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #1 Skrevet 2. oktober 2020 Etter å ha blitt voksen og mer bevisst på samfunnet og holdninger rundt meg, legger jeg merke til at så og si alle "utlendinger" opplever eller har opplevd diskriminering. I en tråd her inne så påstår 95% at de er privilegert fordi de er hvit. I begynnelsen av corona krisen ble adopterte fra Asia utsatt for hets og rasisme. Utenlandske som jeg blir kjent med forteller om hverdagsdiskriminering, og spør til og med meg hvordan jeg opplever den. Får nesten litt dårlig samvittighet når jeg svarer at jeg har til gode å oppleve det. Selv er jeg en norskfødt jente med foreldre fra Asia. Jeg snakker flytende norsk, er godt integrert, har norske venner og norsk kjæreste og en utdannelse. Likevel ser man jo at jeg ikke er etnisk norsk. Hvis alle disse menneskene både i medier og generelt rundt meg forteller om hverdagsrasisme, hvordan har det seg at jeg aldri har opplevd noe slikt? Føler jeg stort sett blir behandlet bra hele livet mitt.. så hvordan har det seg at min utenlandske kollega opplever rasisme, men ikke jeg? Hvilke faktorer spiller inn? Anonymkode: 99452...719 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #2 Skrevet 2. oktober 2020 Litt vanskelig å svare for alle her, men jeg har to slektninger som er adopterte fra asiatiske land. De kom til Norge før de var 1 år, og har derfor vårt språk, vår kultur, vår dialekt, våre holdninger. Såvidt jeg vet var siste gang de var i fødelandet dagen de ble henta av adoptivforeldrene. De oppfattes derfor som norske. Det var endel asiatiske barn som ble adoptert hit på 80-90-tallet. Derfor tror jeg det er mer normalisert at folk med asiatisk utseende er integrerte i norsk kultur og væremåte. Så de er ikke etniske nordmenn så bekymret for. Men folk som kommer tilflyttende fra andre land nå, som har vokst opp med en annen kultur og språk er vi skeptiske til. Mine slektninger har vært norske siden babytida, i en norsk familie. Andre er gjerne føst i Norge, med foreldre med en annen kultur. Da blir etniske nordmenn mer skeptiske med en gang. Jeg tror i bunn og grunn det ikke har så mye med utseendet å gjøre, men om hvilken kultur folk mener du har. Hadde en amerikansk kompis på besøk for noen år siden, afro-amerikaner. Ble glodd litt på først, men med en gang han snakka den breie amerikanske aksenten sin så falt alle fordommer fra folk bort. Han var jo AMERIKANER! Forskjell på det og afrikaner visst. Anonymkode: f845a...b3e 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #3 Skrevet 2. oktober 2020 Tror vel de som opplever mest rasisme i Norge, er muslimer, og afrikanere. Jeg har selv vært sammen med en fra Iran, og opplevde rasisme da vi var sammen. Vi reiste en del sammen, og vi ble alltid stoppet i tollen. Jeg har aldri blitt stoppet ellers. Anonymkode: 9ae38...3c9 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #4 Skrevet 2. oktober 2020 Interessant innlegg. Hvordan hver enkelt oppfatter noe som rasisme,spiller nok også inn. Krenket er det store for tiden. Folk feil- og overfortolker for mye til å være rasime. Glad for å lese at du ikke har blitt utsatt rasisme. Du er sikkert en fornuftig og rasjonell tenker også, som møter medmennesker i god tro. Anonymkode: 1f707...e0d 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #5 Skrevet 2. oktober 2020 Jeg er utlending, eller man kan tydelig se at jeg ikke er norsk selv om jeg er født og oppvokst her 😊 Ja, jeg har opplevd rasisme men jeg går ikke rundt og prater om det fordi jeg liker ikke å stakkarsliggjøre meg selv. Ja, noen er rasister, har fordommer og klarer ikke å beherske seg i møte med mennesker de ikke liker, men de om det. Jeg har mange nydelige venner som elsker meg sånn som jeg er så denne minoriteten av mennesker som må spy eder og galle kan jeg fint forholde meg til. Anonymkode: 3290c...e8c 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #6 Skrevet 2. oktober 2020 Asiatere er vel de hvites yndlingsminoritet, så vi er priveligerte på vår egen måte. Den rasismen vi opplever kan ikke sammenlignes med det mørkhudede eller muslimer opplever. Anonymkode: 2c7a9...1fb 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #7 Skrevet 2. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Asiatere er vel de hvites yndlingsminoritet, så vi er priveligerte på vår egen måte. Den rasismen vi opplever kan ikke sammenlignes med det mørkhudede eller muslimer opplever. Anonymkode: 2c7a9...1fb Asiatere, en minoritet? Haha, virkelig? Anonymkode: 299c1...33c
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #8 Skrevet 2. oktober 2020 Just now, AnonymBruker said: Asiatere, en minoritet? Haha, virkelig? Anonymkode: 299c1...33c Ikke globalt, men i Norge er vi minoriteter, ja. Anonymkode: 2c7a9...1fb 9
Lisa Rowe Skrevet 2. oktober 2020 #9 Skrevet 2. oktober 2020 Slik jeg har forstått det så er majoriteten av de som opplever rasisme og/eller diskriminering i Norge innvandrere. Jeg kjenner flere som er adoptert fra både Asia og Afrika, men de er oppvokst i Norge og kan språket og kulturen på lik linje som etnisk norske. Hudfarge spiller altså ikke en like stor rolle som i f. eks USA, heller det faktumet at de ikke kan språket og har en annen kultur. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #10 Skrevet 2. oktober 2020 Glemte å nevne at min mor som går med hijab ble skjelt ut av en jeng med unge menn i en bil, de kjørte forbi mens hun gikk ute, de nevnte bla Breivik og hvor modig han var, dra tilbake til der du kommer fra osv. Det var rett etter 22.juli,hun var så redd, stakkars. Anonymkode: 3290c...e8c 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #11 Skrevet 2. oktober 2020 Jeg er dansk, altså en minoritet på verdensbasis og i Norge. Opplever ikke særlig mye rasisme så lenge jeg oppholder meg i "hvite" land, men er en del rasisme i Afrika og Asia f.eks. Anonymkode: a55a5...979 6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #12 Skrevet 2. oktober 2020 Tror det kan handle om at mennesker som har migrert hit fra Asia typ Vietnam o.l har innrettet seg bra i Norge og vært arbeidssomme. Anonymkode: 86993...1a5 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #13 Skrevet 2. oktober 2020 Just now, AnonymBruker said: Tror det kan handle om at mennesker som har migrert hit fra Asia typ Vietnam o.l har innrettet seg bra i Norge og vært arbeidssomme. Anonymkode: 86993...1a5 ...Men sikkert ikke lett for dem heller. Så et program på Tv om en familie som hadde en asiatisk restaurant på Brumundal og det var virkelig ille hvordan de ble behandlet. Kan egentlig ikke beskrives som noe annet enn en ren heksejakt, vold og sjikane. Brumundal kommer aldri til å bli noe annet enn et rasist sted for min del. Anonymkode: 86993...1a5 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2020 #14 Skrevet 2. oktober 2020 17 minutter siden, AnonymBruker said: Glemte å nevne at min mor som går med hijab ble skjelt ut av en jeng med unge menn i en bil, de kjørte forbi mens hun gikk ute, de nevnte bla Breivik og hvor modig han var, dra tilbake til der du kommer fra osv. Det var rett etter 22.juli,hun var så redd, stakkars. Anonymkode: 3290c...e8c Huff, synes synd på din mor, mest fordi hun går i et kvinneundertrykkende klesplagg. Anonymkode: 1f707...e0d 5
bluedot Skrevet 3. oktober 2020 #15 Skrevet 3. oktober 2020 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Huff, synes synd på din mor, mest fordi hun går i et kvinneundertrykkende klesplagg. Anonymkode: 1f707...e0d Der bomma du. 🤦♀️ Endret 3. oktober 2020 av bluedot 4
AnonymBrukern Skrevet 3. oktober 2020 #16 Skrevet 3. oktober 2020 Er søramerikansk og har ikke opplevd rasisme i norge.. kom til norge som baby og snakker språket perfekt, og har norsk som eneste statsborgerskap. Men ser ikke norsk ut. Eneste jeg opplever ofte er at folk spør hvor jeg «egentlig» kommer fra.. men opplever ikke det som rasistisk, skjønner at folk er nyskjerrige. 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #17 Skrevet 3. oktober 2020 Sønnen min, som har veldig lys hud og nydelig rødt/oransje hår, har flere ganger opplevd rasisme fra mørke unger. Anonymkode: d6a72...aa6
AndreasBR Skrevet 3. oktober 2020 #18 Skrevet 3. oktober 2020 Hvite europeere opplever langt mer rasisme enn dere. Selv fra andre hvite... 3
AndreasBR Skrevet 3. oktober 2020 #19 Skrevet 3. oktober 2020 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sønnen min, som har veldig lys hud og nydelig rødt/oransje hår, har flere ganger opplevd rasisme fra mørke unger. Anonymkode: d6a72...aa6 Gingers have no soul (Ja, det er en spøk.. ) Gingers har også større sjans for å bli med i IS http://www.breitbart.com/Breitbart-London/2014/09/09/Ginger-Jihadis-Why-Redheads-are-Attracted-to-Radical-Islam Endret 3. oktober 2020 av AndreasBR 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2020 #20 Skrevet 3. oktober 2020 10 minutter siden, AndreasBR skrev: Gingers have no soul (Ja, det er en spøk.. ) Gingers har også større sjans for å bli med i IS http://www.breitbart.com/Breitbart-London/2014/09/09/Ginger-Jihadis-Why-Redheads-are-Attracted-to-Radical-Islam Sønnen min er for smart til å konvertere til islam. Anonymkode: d6a72...aa6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå