Gå til innhold

Skifte på operasjonssår

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor ofte skifter du på dem? Jeg har ett som nå er 8 dager, skal ta stingene midt i neste uke. Hvor ofte er der vanlig å bytte? Jeg har hørt at man skal skifte minst mulig, samtidig liker jeg å inspisere for å sjekke at det ikke begynner å bli rødt/betent. Arret har litt vanskelig plassering, så plasteret har en tendens til å løsne i kanten. Tenker det da er en gyllen mulighet til å skifte. Vil man kunne kjenne at arret begynner å bli betent, uten å inspisere? 

Anonymkode: a3f35...528

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skift minst mulig. Hvis plasteret etter operasjon kan sitte på het til stingene fjernes, så er det bra. Med mindre det blør gjennom eller gjør vondt, er det ingen grunn til å bytte bandasje eller inspisere såret. En av de vanligste grunnen til sårinfeksjon er nettopp folk som bare skal se/inspisere/vise frem såret, og dermed gir de bakteriene en inngangsport. 

Anonymkode: 91aef...dc0

Skrevet

Hvor ofte man bør bytte varierer ut fra sårets behov egentlig. Et operasjonssår som gror normalt trenger ikke å byttes på ofte. Hvis bandasjen løsner, man kan se mye blod  eller puss, eller feks etter dusj så kan man bytte. Du KAN kjenne at såret blir betent, men det trenger ikke være det første tegnet. Det vil bli rødt, komme puss, bli hovent og varmt. Og etterhvert ømt og vondt. Du kan også få feber og føle deg syk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...