Gå til innhold

Utredning av leddgikt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en familiehistorie med mye leddgikt. I snart 10 år har jeg slitt mye med en vond skulder som legene ikke klarer å bli klok på. Har vært utredet flere ganger og den blir aldri bedre. Det siste året har smerten spredd seg til andre ledd også. Jeg har ikke vært hos legen for dette.

Jeg er superstiv hver morgen, spesielt i hendene. Har vondt i hele kroppen og det er derfor ekstremt tungt og komme i gang. Denne posten blir skrevet med en hånd fordi den andre er for smertefull til å bruke på tastaturet. Om noen timer vet jeg at det har gitt seg. Jeg er også utrolig sliten, sover dårlig osv. Har prøvd kiropraktor, fysioterapeut osv uten bedring. Det lindrer der og da, men to dager senere er alt tilbake.

Pga historien med leddgikt i familien har jeg begynt å tenke på om det kan være noe sånt jeg har. Hvordan foregår utredningen for dette? Kan jeg bare ringe legen og si: "Hei! Jeg tror kanskje jeg har leddgikt jeg!" De kommer jo til å tro at jeg er tidenes hypokonder 🙈 Har allerede vært der så mye pga den skuldra at jeg nesten ikke tør mer 😂

Noen som har erfaringer?

Anonymkode: d4f67...c77

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du må bestille en time hos legen og beskrive plagene dine samt fortelle om familiehistorien rundt leddgikt. Sannsynligvis vil da legen ta sørge for at det blir tatt blodprøver som kan gi indikasjoner på at du har leddgikt og enkelte andre revmatiske sykdommer. Hvis det viser seg at blodprøvene peker i retning av leddgikt (Eller annen revmatisk sykdom) så bør legen henvise deg videre til en spesialist i revmatologi på et sykehus for utredning. Det siste tar lang tid, og de potensielle skadene av leddgikt kjenner du sikkert til, så det er strengt tatt bare å komme seg av gårde! 

Endret av Leo
Skrevet

Be om MR og henvisning til revmatolog. Det er ikke alltid funn på blodprøver, så ikke gi deg på negativ test. 

Anonymkode: c4256...c4f

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Be om MR og henvisning til revmatolog. Det er ikke alltid funn på blodprøver, så ikke gi deg på negativ test. 

Anonymkode: c4256...c4f

Det stemmer! Men uten slike funn er det vanskelig å få time hos en revmatolog i det offentlige helsevesenet og man vil ofte få avslag med mindre legen skriver en knakende god henvisning. Mange i familien med leddgikt kan imidlertid være et viktig poeng hvis man ellers har symptomer som kan tyde på revmatisk sykdom. Jeg er med andre ord enig med deg i at man ikke uten videre bør gi seg. Evt. se om man har mulighet til å betale de tusenlappene det koster med en time hos en revmatolog i det private helsevesenet (Som ofte er de samme som man treffer på offentlige sykehus...). Da slipper man i hvert fall å kanskje gå for lenge med en revmatisk lidelse som kan la seg bremse og kontrollere med riktige medisiner

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...