Gå til innhold

Orkester?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som spiller i orkester?

Hvor lenge hadde dere spilt i korps eller lignende på lavere nivå før dere tok steget til orkester?

Hvilket instrument?

Anonymkode: ae78d...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spilte en periode i orkester, på trompet. På tidspunktet hadde jeg spilt i ca 10 år. 

Det var helt greit, men kjedeligere enn korps. Rett og slett fordi arbeidsmengden var mindre. Det var heller ikke uvanlig å få utdelt noter til trompet i F, Eb eller C, slik at det gikk mye tid til transponering. 

Anonymkode: 4ac69...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du ungdomsorkester? 

Om du mener profesjonelt orkester er det absolutt vanligste å ha musikkutdanning.

Anonymkode: a436d...b72

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt i ulike orkester som voksen, det finnes mange forskjellige i min by. Bydelsorkester, orkester knyttet til arbeidsplass/interesseorganisasjon, ...

Jeg spiller fiolin, hadde kanskje spilt i 8-9 år før jeg begynte i orkester. Men er over gjennomsnittet glad i å øve og spille, så jeg hadde rask progresjon :)

Nå spiller jeg i et mindre strykerensemble. Vi øver sammen en gang i uka, og har relativt ofte spilleoppdrag (vel, før korona, i alle fall...)

Anonymkode: 1de86...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spilte en periode i orkester, på trompet. På tidspunktet hadde jeg spilt i ca 10 år. 

Det var helt greit, men kjedeligere enn korps. Rett og slett fordi arbeidsmengden var mindre. Det var heller ikke uvanlig å få utdelt noter til trompet i F, Eb eller C, slik at det gikk mye tid til transponering. 

Jeg synes transponering er forferdelig vanskelig. Finnes det ikke apper for slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes transponering er forferdelig vanskelig. Finnes det ikke apper for slikt?

det gjør det helt sikkert. Det er 12-14 år siden jeg var innom orkesterverdenen, hadde ikke sånt da. :) Da var det direktetrasponering og litt lotto ved prima vista-spill og deretter mye skriving i notene. 

En del av de jeg spiller i korps med bruker ulike noteprogrammer på iPad, så det finnes sikkert enklere løsninger nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...