Gå til innhold

Vurderer streng kjøtt-diett

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått ned 35kg sammenlagt og vekten har stabilisert seg på 66kg, er 172 høy. Vil ned til 60, men de siste kiloene er utrolig vanskelig! 

Til nå har jeg telt kalorier, jeg spiser altså all type mat så lenge det er innenfor en viss mengde kalorier. 

Jeg kom så over en kjøttbasert diett, kalt «carnivore». Den høres ganske grei ut da jeg elsker biff, torsk, svinefilet, kjøttdeig osv. 

Har noen erfaring fra denne dietten? Hvor mye gikk du eventuelt ned? Og hvordan så en typisk dag ut for deg mtp måltider?

Anonymkode: be69d...ad1

Og når du har gått ned, Ts, på alle desse sprøe motediettene dine?

Hvordan tenker du å holde vekta de neste 70 årene av livet? For å gå ned i vekt er dritenkelt. Og så kommer 70 år med vedlikehold. Fokuser mer på dem, mindre på de få månedene du skal litt ned. For om du ikke har en vanntett plan for de neste tiårene er dette helt poengløst.

Anonymkode: fb171...701

• Liker 2

Du har vært kjempeflink! 35 kilo er masse :)

Hva med å stabilisere litt nå? Spis normalt, uten dietter, og se om du vedlikeholder, går opp eller ned. Husk at du skal jobbe for å forbli der du er. Er det noe vits å presse seg mer når du allerede er normalvektig, uten å vite at du klarer å holde vekta? :) Jeg bare spør altså, jeg er like høy som deg og veien nå 68, og føler meg veldig bra nå. Har hatt en måned pause i vektnedgang, og har holdt helt stabil vekt. 

Anonymkode: 567e3...fdd

• Liker 4
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått ned 35kg sammenlagt og vekten har stabilisert seg på 66kg, er 172 høy. Vil ned til 60, men de siste kiloene er utrolig vanskelig! 

Hei ts. Dette er på siden av det du spør om. Men jeg er også 66 kg og 172 og skulle så gjerne sendt deg pm om jeg kunne. Hadde vært interresant å slått følge de siste kg ned. Håper du finner ut av rett måte for deg å gå ned på!

Kan jeg spørre hva årsaken er til at du ønsker å prøve noe nytt nå? Har du stått lenge på samme kg, som et vektplatå du ikke kommer deg av?

Anonymkode: d87a7...325

3 hours ago, AnonymBruker said:

Til nå har jeg telt kalorier, jeg spiser altså all type mat så lenge det er innenfor en viss mengde kalorier. 

Jeg kom så over en kjøttbasert diett, kalt «carnivore». Den høres ganske grei ut da jeg elsker biff, torsk, svinefilet, kjøttdeig osv. 

Har noen erfaring fra denne dietten? Hvor mye gikk du eventuelt ned? Og hvordan så en typisk dag ut for deg mtp måltider?

Gratulerer :) hvor lang tid brukte du på de 35kg?

Anonymkode: dd446...59d

Annonse

Om du leste artikkelen i aftenposten så ingen av de slanke ut. Ingen av de så friskere ut enn folk flest. 

Dette er nok ingen mirakelkur, annet enn at folk begrenser kaloriinnhold når de spiser ensidig. En mann hadde stort vekttap da han kun spiste poteter et år. 

Du burde absolutt være skeptisk til slike motedietter. Om du ser hvem som legger ut videoer på youtube om sånt, så virker de aldri helt i vater noen av dem. Shawn Baker virker veldig, veldig fysisk syk. 

https://www.menshealth.com/weight-loss/a19536403/can-the-potato-diet-help-you-lose-weight-safely/

p-2-man-loses-100-pounds-on-potato-diet-

Anonymkode: 2f193...602

• Liker 4

Kjære tid. Skjønner at du er gira og utålmodig, men tenk nå litt på helsa di. Ikke bare den fysiske (selvfølgelig er det ikke sunt å utelukkende spise kjøtt), men jeg snakker her om den mentale. 

Du har vært dritflink! Gratulerer så mye med vektnedgangen. Det er virkelig imponerende :) Nå er du normalvektig, og må fokusere på å leve normalt. Det vil si, spise balansert, skape et forhold til mat som du kan leve med, som er forenelig med det å være sosial, for eksempel. Mat skal ikke bare være stress og kontroll, en blir spiseforstyrret av sånt. Husk at en spiseforstyrrelse ikke trenger å være anoreksi, den kan også bestå i å ha et anstrengt forhold til mat på andre måter, noe det er veldig lett å utvikle når man har vært gjennom ulike dietter. Jeg vil råde deg til å fortsette å holde deg på kaloriunderskudd og spise "vanlig mat", så vil det skje til slutt. De siste kiloene er sikkert etterlengtet å ta av seg, og det forstår jeg. Men de siste kiloene tar ofte lengre tid. Det er mye mer naturlig å råde deg til å ligge på kaloriunderskudd og være litt tålmodig, være litt snill med kroppen og hodet, enn å råde deg til å bare spise kjøtt. 

Fra LHL.no:

Det finnes ingen dokumentasjon på at kjøttdietten virker, eller er godt for noe som helst. Den er upraktisk, uforsvarlig og fremfor alt usunn. Dersom man utelukker planter og meieriprodukter vil ikke kroppen få i seg fiber, og vil mangle viktige næringsstoffer som jod, folat, kalsium, vitamin A og vitamin C. Inntaket av mettet fett vil bli dobbelt så høyt som anbefalt. Sannhetsvitner er gjerne enkeltkjendiser med en politisk agenda, som liker å test ut ekstreme ting på kroppen.

Det er mange råvarer som ikke er essensielle, som mennesket fint kan overleve uten, som for eksempel korn og melk. Det betyr ikke nødvendigvis at det fører til en optimal helse. Blant bieffektene som kan oppstå ved kun å spise kjøtt finner vi skjørbuk og forstoppelse. Juryen antyder at en eventuell vektreduksjon nok kan skyldes at man etter en viss tid blir møkk lei av å bare spise pølser og koteletter, og dermed spiser mindre.

Fra Lommelegen.no, av klinisk ernæringsfysiolog Mari Borge Eskerud:

Dietten baserer seg altså bare på kjøtt og bearbeidet kjøtt, som vi bør spise mindre av, ikke mer. Dette er fordi et høyt inntak av rødt kjøtt øker risikoen for tykk- og endetarmskreft og et høyt inntak av animalsk fett er forbundet med økt risiko for hjerte- og karsykdom. I løpet av en dag med carnivore-diett vil nok mange spise like mye rødt kjøtt som vi anbefales å spise på ei uke(500g)(2).

Det er ikke overraskende at mange opplever å gå ned i vekt på en så restriktiv lav-karbohydratdiett. Men i store studier kommer ikke karbohydratreduserte dietter bedre ut enn andre, over tid(3). Anekdotisk er det likevel mange som føler seg bedre med mindre karbohhydrater i kosten, men det er ikke gunstig verken for helsa eller miljøet og basere kostholdet bare på kjøtt.

https://www.lhl.no/om-lhl/aktuelt/topp-5-hvilke-dietter-man-bor-unnga-i-2019/

https://www.lommelegen.no/ernæring/artikkel/tre-trenddietter-du-ikke-bor-prove/71756448

Endret av Flamegirl
Lenker
  • Liker 6
17 timer siden, AndreasBR skrev:

Det er ikke en diett, det er en WOE. 
Jordan Peterson blant annet spiser slik. Shawn Baker kan du sjekke ut. 

Jeg ville kanskje helt sikkert ikke tatt kostholdsråd fra Jordan Peterson, da.

https://twitter.com/rationaldis/status/1293292933807058948?lang=en

Anonymkode: 3bc55...ddf

• Liker 6
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville kanskje helt sikkert ikke tatt kostholdsråd fra Jordan Peterson, da.

https://twitter.com/rationaldis/status/1293292933807058948?lang=en

Anonymkode: 3bc55...ddf

Kanskje ikke eller helt sikkert ikke?

På 1.10.2020 den 18.35, isw skrev:

Det er skadelig å bare spise kjøtt. Du får altfor mye protein som kan gjøre syre/basebalansen i kroppen feil. Proteiner er syrer (aminosyrer) og du har ingenting for å balansere.

Om du spiser 500 gram grønnsaker om dagen i tillegg gjør det knapt utslag på kaloriene, men er langt sunnere. Helst mer. 

Finn én eneste pålitelig kilde som sier at maten vi spiser påvirker pH-verdien andre steder i kroppen enn urin. All mat vi spiser bades i magesyre før det bades i alkalisk galle.
Biokjemisk sett fungerer alle kroppens reaksjoner innenfor et rimelig smalt intervall. Endrer pHen seg, da dør du med en gang...

Anonymkode: a87cc...14a

• Liker 6

Annonse

På 1.10.2020 den 21.05, AnonymBruker skrev:

Hvor får du C-vitamin fra da? 

Anonymkode: 1f9b2...b7f

Fra kjøtt vel. Det er C-vitamin i rent, ferskt kjøtt. Hvis noen forteller deg noe annet så enten lyver de eller vet ikke hva de snakker om. Jo mer karbohydrater man spiser, jo lavere opptak av C-vitamin på grunn av at c-vitamin og sukker slåss om plassen. Så når man ikke spiser karbohydrater trenger man veldig lite C-vitamin. Faktisk brukte de ferskt kjøtt som kur for skjørbuk (C-vitamin-mangel) i gamle dager.

Kjøtt inneholder ALT et menneske trenger så lenge man spiser bare animalsk. Det er en liten studie på 2 personer som spiste kun animalsk i ett år, og hadde utmerket helse uten en eneste vitamin- eller mineralmangel. Magen fungerte også helt perfekt på null plantefiber. De var innlagt på sykehus under konstant overvåkning de første månedene siden forskerne ikke trodde på at det gikk an og trodde de kom til å jukse, og resten av tiden bodde de hjemme under overvåkning.

Dere vet at det går an å måle isotoper i skjeletter som viser fordeling av vegetabilsk vs animalsk? For ca 4.5 millioner år siden gikk våre forfedre over til å spise hovedsaklig animalsk og da begynte hjernen vår og vokse fortere. Så for ca 2 millioner år siden gikk våre forfedre over til ca 100% animalsk og hjernestørrelsen skjøt i været. Etter jordbruksrevolusjonen begynte hjernen å krympe... 

image.png.894aaa21829ee4e5838f42a8f1962b08.png

Og ser man på magesyren så tyder den på at vi er rene kjøttspisere. Plantespisere trenger ikke lav pH på magesyren. Det er ekstremt krevende å lage et så surt miljø. Det er ikke noe kroppen hadde gjort om den ikke hadde behov for det. Vi har pH på 1,5! Dette er av de laveste vi har funnet. Lavere enn mange rene kjøttspisere.

• Liker 5

Det mest næringsrike man kan spise er jo et kjøttstykke.

Skal du elminere ting som du har allergi/plager mot bør du starte med å bare spise kjøtt, så legg til ting etterhvert for å se hvordan kroppen din reagerer. Selv kvinner som sliter med å bli gravide bør teste dette i 6-8uker.

Vil påpeke at å KUN spise kjøtt alene som et kosthold ikke er bra nok.

Selv gått 60dager på kun kjøtt som test.

Anonymkode: 78bda...0b4

• Liker 5
På 1.10.2020 den 18.23, AnonymBruker skrev:

Siden mennesker ikke er kjøttetere, så er det viktig at du tar vitaminer og mineraler i tilegg iallefall. 

Anonymkode: 51fab...b38

Feil, mennesker er i utgangspunktet kjøttetere. ;)

Anonymkode: 523d9...060

• Liker 6
Annonse
På 1.10.2020 den 18.37, AnonymBruker skrev:

Tarmene våre er ikke laget for å hente ut all næringen vi trenger fra kjøtt alene. Les deg opp før du uttaler deg. 

Anonymkode: 51fab...b38

Om man spiser mye rå lever, så får man alt man trenger. Men ja, fra kjøtt, altså muskler, får man ikke alt man trenger. Kjøtt er forresten det som er lettest fordøyelig for tarmene våre. Da mesteparten blir brutt ned og brukt i kroppen. 

Anonymkode: 24e28...873

• Liker 4

Med nesten bare kjøtt tror jeg du vil få problemer med bla fordøyelsen. Menneskene har lange tarmer som andre dyr som spiser plantebasert. De dyrene som spiser kjøtt har korte tarmer, og det blir da ikke nødvendig med så mye fiber for å få kjøttet gjennom tarmene og ut.

• Liker 2

Kroppene våre er ikke laget for dagens kosthold, det er iallefall sikkert med tanke på både livsstilssykdommer og hvordan folk eser ut. Om vintrene var nok hovedkilden til energi her i norden nok nettopp kjøtt og organer. Vi er også laget for perioder med faste.

Jeg gikk på carnivore i 2 mnd. Mentalt var det helt fantastisk. Mistet alle cravings. Spiste 1-2 ganger om dagen. Men når jeg ble sulten, så var jeg SULTEN. Det som ødela en del var faktisk det sosiale. Mat er veldig sosialt. Merket det veldig godt. Gikk ned 10 kilo, som jeg ikke gikk opp igjen. Og du må drikke tonnevis med vann. For du får ikke vann gjennom maten lenger. Den første uka var forresten helt horribel. (helt til jeg fant ut at jeg var konstant dehydrert)

Og du kan ikke leve på torsk, eller magert kjøtt. Da kommer ulvehungeren. 80% av energien din bør komme fra fett. 

Anonymkode: 24e28...873

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...