Gå til innhold

Vurderer streng kjøtt-diett

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått ned 35kg sammenlagt og vekten har stabilisert seg på 66kg, er 172 høy. Vil ned til 60, men de siste kiloene er utrolig vanskelig! 

Til nå har jeg telt kalorier, jeg spiser altså all type mat så lenge det er innenfor en viss mengde kalorier. 

Jeg kom så over en kjøttbasert diett, kalt «carnivore». Den høres ganske grei ut da jeg elsker biff, torsk, svinefilet, kjøttdeig osv. 

Har noen erfaring fra denne dietten? Hvor mye gikk du eventuelt ned? Og hvordan så en typisk dag ut for deg mtp måltider?

Anonymkode: be69d...ad1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søk på preditor og carnivore dietten så vil du se at det er flere tråder om dette her inne

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden mennesker ikke er kjøttetere, så er det viktig at du tar vitaminer og mineraler i tilegg iallefall. 

Anonymkode: 51fab...b38

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Siden mennesker ikke er kjøttetere, så er det viktig at du tar vitaminer og mineraler i tilegg iallefall. 

Siden mennesker er omnivore etc.

Anonymkode: 8998e...845

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom så over en kjøttbasert diett, kalt «carnivore». Den høres ganske grei ut da jeg elsker biff, torsk, svinefilet, kjøttdeig osv. 

Har noen erfaring fra denne dietten? Hvor mye gikk du eventuelt ned? Og hvordan så en typisk dag ut for deg mtp måltider?

Anonymkode: be69d...ad1

Det er ikke en diett, det er en WOE. 
Jordan Peterson blant annet spiser slik. Shawn Baker kan du sjekke ut. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du henviser til veganisme. 

Ved carnivore trenger man ikke noe vitaminer og mineraler ved siden av. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Usj, leste Aftenposten magasinet i helga om folk som spiser entrecote til frokost hver dag. Jeg hadde blitt så utrolig kvalm av en sånn diett. Hadde aldri holdt ut lenge. Hvis du vil beholde vekten bør du heller konsentrere seg om et sunt kosthold du kan holde, samt nok fysisk aktivitet.

Anonymkode: 2b858...1de

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skadelig å bare spise kjøtt. Du får altfor mye protein som kan gjøre syre/basebalansen i kroppen feil. Proteiner er syrer (aminosyrer) og du har ingenting for å balansere.

Om du spiser 500 gram grønnsaker om dagen i tillegg gjør det knapt utslag på kaloriene, men er langt sunnere. Helst mer. 

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, isw skrev:

Det er skadelig å bare spise kjøtt. Du får altfor mye protein som kan gjøre syre/basebalansen i kroppen feil. Proteiner er syrer (aminosyrer) og du har ingenting for å balansere.

Om du spiser 500 gram grønnsaker om dagen i tillegg gjør det knapt utslag på kaloriene, men er langt sunnere. Helst mer. 

Enda en som ikke vet hva de prater om, flott 😄

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AndreasBR skrev:

Du henviser til veganisme. 

Ved carnivore trenger man ikke noe vitaminer og mineraler ved siden av. 

Tarmene våre er ikke laget for å hente ut all næringen vi trenger fra kjøtt alene. Les deg opp før du uttaler deg. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tarmene våre er ikke laget for å hente ut all næringen vi trenger fra kjøtt alene. Les deg opp før du uttaler deg. 

Finn en person med pose på magen. Spør hva som kommer ut, om det er grønnsaker eller kjøtt. 
Kjøttet brytes ned uten problem .

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AndreasBR skrev:

Enda en som ikke vet hva de prater om, flott 😄

Du som åpenbart vet alt: Svar meg på hvordan kroppen får riktig surhetsgrad når du kun inntar aminosyrer? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AndreasBR skrev:

Finn en person med pose på magen. Spør hva som kommer ut, om det er grønnsaker eller kjøtt. 
Kjøttet brytes ned uten problem .

Du driter deg ut. 

Mennesker er omnivore ikke carnivore. Vi er ikke katter. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, isw skrev:

Du som åpenbart vet alt: Svar meg på hvordan kroppen får riktig surhetsgrad når du kun inntar aminosyrer? 

Vet alt? Aldri påstått, dine ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas, dersom du er så fast bestemt på at du har rett kan du vel hoste opp noen kilder også :)

Anonymkode: f7a93...9b7

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker ikke er kjøttetere...?! 

Eh, jo sånn har vi levd i to hundre tusen år millioner om du regner med forfedrene våre.. 

Anonymkode: 3affc...2e1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker ikke er kjøttetere...?! 

Eh, jo sånn har vi levd i to hundre tusen år millioner om du regner med forfedrene våre.. 

Vi er altetere, ikke utelukkende kjøttetere

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel spist 2% frukt, bær, nøtter osv resten kjøtt. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøtt inneholder ikke spesielt med fiber, hvilket betyr du muligens blir svært forstoppet av et kosthold kun på kjøtt. Angående syre/basebalanse som nevnes over er dette noe kroppen klarer å balansere utmerket godt selv, men jeg er litt bekymret for en mulig proteinforgiftning ved nevnte kosthold, da proteinoverskudd kan gi nyresvikt og indre dannelse av ammoniakk. Eventuelt legger du bare på deg. Flere hevder også at animalsk fett øker serumskolesterol ("grums"), men det er en del forskning som også taler imot. Mye kjøtt er energirikt, men samtidig ganske tettpakket, og sammensetningen av fett og proteiner i enkelte av kjøttypene vil kunne gi deg langvarig metthetsfølelse. Jeg tror dog at vekttapet heller sees hvis (når) du går lei av bare å spise kjøtt, da du muligens inntar mindre kjøtt eller anser mat som en nødvendighet. "Monodietter" baserer seg nettopp på dette; at du ikke spiser utover det nødvendige, fordi du begrenser mengden tillatt mat og at det kan oppleves som kjedelig. Mange spiser jo også fordi det er godt eller ut av kjedsomhet.

Kjøtt som det ble produsert før (jakt og småbruk) er praktisk. Det gjør en mett og inneholder mange viktige næringsstoffer. Hensikten da var å overleve på lite, men med globalisering har vi andre metoder for å brødfø oss selv. Hensikten med kjøttspising er fortsatt å bli mett (+ nytelse for noen), men det er falmende med alternativer. Vi har for eksempel tilgang på korn som kan brukes til menneskemat, og ikke dyrefôr. Vi har tilgang på flere grønnsaker enn det vi hadde før. For tidligere var kjøtt en fin erstatning for det som ikke kunne dyrkes i Norge, men nå er ikke det et like stort behov.

Tannsettet vårt er visst mer passende et plantebasert kosthold, men fordøyelsessystemet vårt trives bedre med i hvert fall bearbeidet mat.

Og det er en ting til med et kjøttbasert kosthold: ikke spis rått kjøtt, og i så fall vær påpasselig meed hva slags og opprinnelse.

Endret av Chriistiinee
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt sprøtt å begynne med en så ekstrem diett når man er normalvektig. De siste kiloene går tregt når man er normalvektig for nesten alle. Faren med ekstreme dietter er at du lager ubalanse i kroppen, får mangler etc. For å sette det på spissen, har du så lyst å bli raskt tynn at det er verd å miste håret? Hvis ikke,øk aktiviteten litt og vær tålmodig. 

Anonymkode: 455c2...137

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...