Gå til innhold

Polakk om noen fra Polen. Nedsettende?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så en person sør for Sahara er en afroamerikaner? 

Anonymkode: 7d333...420

Les resten av kommentarene mine før du gidder å sitere det der... har allerede forklart. Tåpelig at du skal henge deg oppi det når alle åpenbart skjønner hva jeg mente

Endret av AnonymBrukern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man må jo ikke bruke ordet polakk. Kan jo si «han/hun/naboen er polsk»

Anonymkode: d63f1...d05

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Polen. Jeg er polsk. Jeg er polakk. Alt høres bra ut til meg 🙂

Anonymkode: 21590...fcd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBrukern skrev:

Afrikaner? Kommer jo ann på hvor den er fra... finnes et begrep for hver nasjonalitet vil jeg tro

Så da burde vel afroamerikaner en bare bli kalt amerikaner? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt negativt fordi vi bruker ordet i negative setninger. 
«her ville ikke en polakk bo engang» «jeg må skaffe noen polakker til å fikse hjemme» «bare polakker jobber for den lønna der»

Anonymkode: 94f1e...29d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Illuminatum skrev:

Så da burde vel afroamerikaner en bare bli kalt amerikaner? 

En afroamerikaner er en person som har afrikanske og amerikanske røtter... de fleste svarte i usa har enten afrikansk eller søramerikans bakgrunn. Var dette utydpende nok for deg eller? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBrukern skrev:

En afroamerikaner er en person som har afrikanske og amerikanske røtter... de fleste svarte i usa har enten afrikansk eller søramerikans bakgrunn. Var dette utydpende nok for deg eller? 

Så du skiller på farge der og ikke på folk fra f eks Namibia eller Sør-Afrika? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Sigøynere er ikke rumenere. Rumenere er folk fra Romania, men laangt fra alle rumenere er sigøynere. 

Anonymkode: 93575...0b5

Fikk vite av romener venn at de hater sigøynere der nede, pga kriminalitet og at de ikke jobber. Og at de assosieres med Romania

Anonymkode: f5f18...805

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Illuminatum skrev:

Så du skiller på farge der og ikke på folk fra f eks Namibia eller Sør-Afrika? 

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBrukern skrev:

En afroamerikaner er en person som har afrikanske og amerikanske røtter... de fleste svarte i usa har enten afrikansk eller søramerikansk bakgrunn. Var dette utdypende nok for deg eller? 

Men er det viktig å ha med afro slik at man vet at det er snakk om en person med mørkere hudfarge?  En veldig stor del av den befolkningen har bodd i USA i mange generasjoner, og er vel da enkelt og greit amerikanere....   Mine tipp,tipp,tippoldeforeldre på farssiden kom fra Russland, og mine tipp, tippoldeforeldre på morssiden var svensk og italiensk.  Det holder vel likevel å si at jeg er norsk?

Anonymkode: ea23b...220

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/1/2020 at 3:21 PM, AnonymBruker said:

Kollegaen min er fra Polen. Jeg sa at naboen min også er polakk. Da sa kollegaen: ojsann. Det må du aldri si. Så sa hun at det er kjemperasistisk og at hvis jeg fortsetter å si det, vil jeg en dag bli skjelt ut av noen fra Polen. For folk fra Polen, er polakk det verste  blir kalt. Det er som n*** og svart***. Jeg spurte om hva jeg skal si istedet. En person Polen. Du/han/hun som er fra Polen, sa hun. Hun forstsatte med å si at hun ikke tok det ille opp , men at veldig mange fra Polen gjør det og hun ville advare meg.

Jeg hadde aldri  før hørt at polakk  er galt og det var definitivt ikke nedsettende ment. Jeg har alltid tenkt på polakk som betegnelse på nationalitet. Akkurat som svenske, engelskmann, russer, tysker etc...  

Dere i gruppa som er fra Polen. Kan dere si meg hva som er galt med polakk? Hva gjør det verre enn å kalle noen russer eller greker? Ikke kverulerende ment. Jeg spør med et åpent sinn

Anonymkode: b4307...963

Første tanken min var at det ikke var noe problem å si polakk, men innser at jeg ville sagt polsk selv. Så kanskje det er blitt et betent ord. Jækla polakk er jo et kjent uttrykk 

Anonymkode: d2cf2...ba4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Første tanken min var at det ikke var noe problem å si polakk, men innser at jeg ville sagt polsk selv. Så kanskje det er blitt et betent ord. Jækla polakk er jo et kjent uttrykk 

Anonymkode: d2cf2...ba4

Å vite at en bil er polsk polakken er også et kjent uttrykk.

Anonymkode: 2cb20...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt noen fra Polen si dette. Jeg sier aldri "polakk", men det er fordi det faller meg mer naturlig å si "polsk" eller "en fra Polen". 

Anonymkode: 8be22...81e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er polakk betegnelsen på en person fra Polen, men i noen andre europeiske språk er "Polack" den negative betegnelsen på en "Pole". (Tysk, engelsk og fransk i alle fall)

Anonymkode: 2644e...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det viktig å ha med afro slik at man vet at det er snakk om en person med mørkere hudfarge?  En veldig stor del av den befolkningen har bodd i USA i mange generasjoner, og er vel da enkelt og greit amerikanere....   Mine tipp,tipp,tippoldeforeldre på farssiden kom fra Russland, og mine tipp, tippoldeforeldre på morssiden var svensk og italiensk.  Det holder vel likevel å si at jeg er norsk?

Anonymkode: ea23b...220

men herrejesus.... tror poenget gikk over hodet til en del her inne. De kaller jo seg selv for african americans. Det er et helt vanlig begrep og det er ikke rasistisk. Så hva søren er problemet med det? Hva vet du på hudfargen om de er 100% amerikaner født og oppvokst der? Det man vet er at et eller annet sted i familietreet så er de afrikanske også. Folk tåler ikke en dritt i dagens samfunn ass

Endret av AnonymBrukern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polack er nedsettende på engelsk. Men engelsk har et ord for polakk, nemlig Pole. Det norske ordet for en fra Polen er polakk, og det har aldri vært nedsettende. Det er ikke det samme som f.eks å si «pakkis» om en pakistaner. For det heter pakistaner og det er ikke nedsettende, akkurat som polakk ikke er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
På 1.10.2020 den 15.21, AnonymBruker skrev:

Kollegaen min er fra Polen. Jeg sa at naboen min også er polakk. Da sa kollegaen: ojsann. Det må du aldri si. Så sa hun at det er kjemperasistisk og at hvis jeg fortsetter å si det, vil jeg en dag bli skjelt ut av noen fra Polen. For folk fra Polen, er polakk det verste  blir kalt. Det er som n*** og svart***. Jeg spurte om hva jeg skal si istedet. En person Polen. Du/han/hun som er fra Polen, sa hun. Hun forstsatte med å si at hun ikke tok det ille opp , men at veldig mange fra Polen gjør det og hun ville advare meg.

Jeg hadde aldri  før hørt at polakk  er galt og det var definitivt ikke nedsettende ment. Jeg har alltid tenkt på polakk som betegnelse på nationalitet. Akkurat som svenske, engelskmann, russer, tysker etc...  

Dere i gruppa som er fra Polen. Kan dere si meg hva som er galt med polakk? Hva gjør det verre enn å kalle noen russer eller greker? Ikke kverulerende ment. Jeg spør med et åpent sinn

Anonymkode: b4307...963

Det er veldig individuelt hvordan en polsk vil reagere på ordet polakk. Mer sensitive individer vil nok se på det som negativt ladet og bli fornærmet, noe jeg ble for sånn 10 år siden. Men nå er det greit , bryr meg ikke hva folk sier til meg, om det er polsk, polakk, hun polske. Men vil du være safe, så ville jeg brukt ordet polsk. "Han polske", "Hun polske" . 

Grunnen til at mange er negative til ordet er fordi det ordet ble ofte før i tiden brukt negativt om de som har polsk bakgrunn. En periode var polakk liksom det samme som "neger". 

Slik skjer når folk bruker et nøytralt ord blir til noe negativt fordi folk bruker ordet på en negativ måte. 

Anonymkode: 0dbf2...eac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.10.2020 den 23.09, AnonymBruker skrev:

Er ikke fra Polen selv, men fra et annet østeuropeisk land. Har hørt ved flere anledninger at innfødte her bruker uttrykk som "dette er en polakk-jobb"o lignende om oppussing og slikt. Det er jo ikke direkte rasistisk, men kan høres litt nedlatende ut. 

Anonymkode: ef7a1...b98

Ja enig, men en polakk er en person fra polen så det er det riktige å si, det er eller var ikke noe feil med det. Polakker bygger norge så vi burde være takknemlige.

Anonymkode: f6bc7...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...